Menü

Minden, amit a B7-vitaminról tudni érdemes

  • Dátum: 2018.10.19., 06:37

A B7-vitamin vagy közismertebb nevén biotin, egy vízben oldható vitamin, amely elengedhetetlen a test normális anyagcseréjéhez és működéséhez. Számos olyan enzim felépítésében vesz részt, amelyek a test létfontosságú anyagcsereútjainak szabályozásáért felelősek. Ilyen például a zsírok és a szénhidrátok metabolizmusa vagy a fehérjeképződésben részt vállaló aminosavak.

A biotinról tudják, hogy a sejtszaporodást fokozza, és gyakran étrendkiegészítők komponenseként is megtalálhatjuk. Használják többek között haj- vagy körömerősítő termékek összetevőként, de megtalálhatjuk a bőrápolás különféle termékeinek összetevői között is.

A biotin forrásai

A B7-vitamin számos ételben megtalálható, azonban csak nagyon kis mennyiségben. Így jelen van a gabonában, a tejben, a tojássárgájában, a földimogyoróban, illetve a dióban is. De tartalmazzák a teljes kiőrlésű kenyerek, a lazac, a szardínia, a gomba, a karfiol és a sertéshús is. Néhány gyümölcsben is jelen van, ilyenek a banán, az avokádó és a szeder. Általánosságban tehát elmondhatjuk, hogy ha egy kiegyensúlyozott, egészséges étrendet követünk, akkor elegendő mennyiséget viszünk be a szervezetünkbe.

Egészségre gyakorolt hatása

Mint már korábban is írtuk, a biotin jelenléte elengedhetetlen a test normális anyagcseréjéhez, mivel olyan fontos folyamatokban vesz részt, mint a glükoneogenezis (fehérjéből vagy zsírból képződik glikogén a szervezetben).

Habár ritka, hogy valaki biotinhiánytól szenvedjen, van az emberiségnek egy kis csoportja, akik fogékonyabbak lehetnek erre a hiányállapotra. Tipikusan ilyen emberek a Crohn betegek. A biotinhiány tünetei közé tartozhat a fokozott hajhullás, bőrproblémák, a szájszélek sarkainak megrepedése, a szemszárazság és az étvágytalanság.

A biotin ezenkívül fontos szerepet tölt be az idegrendszer megfelelő működésében is, illetve esszenciális a máj metabolizmusához.

Igaz, hogy a biotin sok kozmetikumban is jelen van, azért azt fontos megemlíteni, hogy a bőrön, a hajon, illetve a körmökön keresztüli felszívódása nem lehetséges. A biotinnak szerepe lehet az elvékonyodott haj és a törékeny körmök ápolásában, főleg azok esetében, akik egyébként is biotin hiánnyal küzdenek. Annak ellenére ajánlják az alkalmazást, hogy meggyőző tudományos bizonyítékok ezzel kapcsolatban még nem születtek.

Néhány publikációt azonban már olvashatunk arra vonatkozóan, hogy a Crohn betegek mellett a cukorbetegek is fogékonyak lehetnek a hiányállapotra. Mivel a biotin a szervezetben végbemenő glükóz képzésében fontos szerepet tölt be, segíthet fenntartani a normális vércukorszintet a 2-es típusú cukorbetegek esetében.

Adagolás

Mivel a B7-vitamin a vitaminok vízben oldható formái közé tartozik, így nem raktározódik el a szervezetben. A fel nem szívódott biotin a vizelettel ürül ki a szervezetből, tehát figyelnünk kell arra, hogy étrendünk napi szinten tartalmazzon elegendő mennyiségű biotint. Meglepetésként érhet minket, de még a bélrendszerünkben is élnek olyan baktériumok, amelyek B7-vitamin előállítására képesek.

Az Egyesült Államok irányelvei alapján egy újszülöttnek 6 hónapos koráig napi 6 mikrogramm, egy 19 évesnél idősebb felnőttnek napi 30 mikrogramm, egy szoptató édesanyának pedig 35 mikrogramm biotint kellene bevinnie a szervezetébe.

A biotinhiánytól szenvedő egyének esetében ezek a számok eltérőek lehetnek, ezért ebben az esetben nagyon fontos egy szakorvos véleményét kikérni.

A Mayo Clinic adatai alapján napi 10 milligramm (ami 10.000 mikrogrammnak felel meg) biotin bevitele még semmilyen mellékhatást nem eredményez az emberi szervezetben. Eddig még egyetlen kutatás sem áll rendelkezésünkre, amely azt bizonyítaná, hogy a túladagolás egyáltalán lehetséges. Ezt a vitamin vízoldhatósága is alátámasztja, hiszen a felesleges mennyiség a vizelettel kiürül a szervezetből.

forrás:www.news-medical.net

Az ellenálló baktériumok már a jelen problémái

Az antibiotikumok kezdenek megbukni. Az antibiotikum rezisztens (tehát nem reagáló, nem érzékeny) baktériumok már évente több, mint 750 ezer halált okoznak. Úgy jósolják, ez a szám drámaian növekedni fog, hacsak nem teszünk ellene szóló intézkedéseket.

Körömerősítés természetes úton

A köröm egészsége és szépsége a mai modern világban a nőiesség egyik kifejező eszköze is egyben, viszont a higiénia miatt is nagyon fontos odafigyelni rá. A szép és természetes megjelenés hátterében az erős körmök állnak, aminek eléréséhez most néhány hatásos tippel, illetve jól bevált praktikával szeretnék szolgálni nektek.

Légy nagyon óvatos a villámdiétával

A nagymértékű fogyást ígérő diéták mindig gyanúsak. A divatfogyókúrák ígéreteiben csak úgy röpködnek a kilók, amelyek gyors eredményt hoznak tömérdek mellékhatással. Az a pár plusz kiló nem ettől fog eltűnni, egészségünkben viszont könnyen kárt tehetünk.

Tippek a tavaszi allergia elkerüléséhez

Folyik az orrod, könnyezik a szemed, folyton tüsszögsz, köhögsz, és már megint rossz a közérzeted. Ha nem az épp aktuális influenzát kaptad be, akkor ez csak egyet jelenthet: allergiás vagy!

Sportolhatok, ha épp meg vagyok fázva?

Tengernyi ok és írás, cikk és tanulmány létezik arról, hogy szánjuk rá magunkat, kezdjük el, sportoljunk, menjünk, csináljuk, kocogjunk, tornázzunk, súlyzózzunk, bicajozzunk, azonban arról is beszélni kell, mikor nem ajánlott mozogni, mert fontosabb a pihenés, regenerálódás. Néhány eset, amikor NEM ajánlott edzeni.