Menü

Problémás a bőröd? Figyelj rá, hogy mit eszel!

A bőr szervezetünk legnagyobb szerve, védelmet biztosít számunkra, hiszen az első védvonala testünknek a kórokozókkal szemben. Véd hő-, mechanikai-, kémiai és mikrobiológiai hatásoktól egyaránt. A táplálék minősége befolyásolhatja a kültakaró állapotát és betegségeit.

Akné

Az egyik leggyakoribb bőrprobléma, amely leginkább serdülőkorban jelentkezik. A pattanások megszaporodását bizonyos ételek és italok fokozzák. Ilyenek például: az olajos magvak, csokoládé, kakaó, túl fűszeres, csípős ételek, forró kávé és tea. Hiszen az aknék kialakulásához vezetnek a telített zsírsavakban gazdag ételek fogyasztása, ezek a zsírok felgyorsítják a szabadgyökök képződését, így gyulladásos folyamatokat indukálnak.

Szigorú diétát nem érdemes folytatni, csak tartózkodjunk ezen ételek túlzott fogyasztásától.

Dermatitis herpetiformis

A dermatitis a bőr gyulladásos reakcióját jelenti valamilyen allergénre. A bőrtünetek leggyakrabban a könyök és a térd felett, a hát középvonalában jelentkeznek. Kerülendőek ebben az esetben a glutén tartalmú élelmiszerek, akár egész életen át. A gluténmentes diéta hatására a beteg akár néhány hónap alatt tünetmentessé válhat.

Psoriasis (pikkelysömör)

Leggyakrabban előforduló krónikus, de nem fertőtő bőrbetegség, ami a körmöket és a nyálkahártyákat is érintheti. Kiújulásra hajlamos, tünetmentes és heves tünetekkel járó szakaszok váltogatják egymást. Jellemző tünete a bőrfelülete elszarusodó foltok megjelenése, izolált pakkok nagyobb területekké olvadhatnak össze.

Kutatások szerint az omega-3-ban gazdag élelmiszerek, mint például a repceolaj fogyasztása csökkenti a gyulladásos folyamatokat. Az eikozapentaénsav - amely tengeri halakban található meg - csökkenti a pikkelyképződést és viszketést. Vizsgálatok szerint a psoriasisos betegek 25%-a gluténérzékeny, így a gluténmentes diéta csökkenti vagy tünetmentessé teszi a betegeket. Az alkoholfogyasztást kerülni kell, mert fokozza a tüneteket.

Táplálkozási hiányállapotok

Vitaminhiány jelentkezhet a nem kiegyensúlyozott táplálkozás hatására. Egyes szigorú vagy egyoldalú diéták esetén, időskori alultápláltság során a vitaminellátottság nem megfelelő, amely a kültakarónkon is elváltozásokat okozhat. Jelentkezhet szarusodási zavar, ajakpír, berepedezés, a haj és a köröm töredezettsége.

A legjellemzőbb tünetek:

- B2-vitamin (riboflavin) hiányakor: ajakszárazság, ajakgyulladás, vörös nyelv
- B3-vitamin (niacin): arc, nyak, alkar és könyök bőrfelületén vörösesbarna elváltozás, hámvastagodás alakul ki.
- B6-vitamin (piridoxin): dermatitis (a bőr gyulladása), glossitis (a nyelv gyulladása), cheilosis (a szájzug szárazsága)
- C-vitamin (aszkorbinsav) hiánya bőr- és nyálkahártya vérzékenységet, vöröses-lilás foltok megjelenését okozza a bőrön (purpura).

Mikroelemek hiánya

- vas: sápadt bőrt, korai őszülést, festékhiányos foltok megjelenését és hajhullást idézhet elő.
- cink: elhúzódóvá teszi a sebgyógyulást, fokozza a bőrfertőzések kialakulását
- szelén: csökkenti a sebgyógyulási hajlamot.

Természetesen a megjelenő bőrelváltozással először keressük fel a bőrgyógyászunkat és az egyes diéták csak kiegészíthetik vagy felgyorsíthatják a gyógyulás folyamatát a gyógyszeres kezelés mellett.

Szója és pajzsmirigy

Mi a baj a mértéktelen szójafogyasztással? Vajon a szója hozzájárul a TSH-szint emelkedéséhez? Fogyasztása súlyosbíthatja a pajzsmirigy-alulműködést? Befolyásolhatja a szója a gyógyszerek, vitaminok felszívódását?

Ha babát szeretnél…

Amikor eldöntjük, hogy babát szeretnénk, a legfőbb félelmünk, hogy soká várat magára a pozitív terhességi teszt. Nyilván a természet a főnök ő teszi a dolgát, azonban néhány trükkel mi is növelhetjük a teherbeesés esélyét.

Falászavar – mi az oka?

A falászavarnak nevezett kontrollálatlan falásrohamok 2013-ben jelentek meg önálló kórképként a mentális betegségek rendszerében. Falászavar esetén hirtelen és egyszerre jóval több ételt és ezáltal több kalóriát fogyaszt az illető.

Várandósság alatti étrend

Nem, nem kettő helyett eszünk. Ikrek esetén se három helyett. Minőséget és nagyon jól megkomponált, tápanyagdús táplálkozást kell összerakni. Nem is olyan egyszerű.

Zenét hallgatok a munkahelyemen. Vajon jól teszem?

Bizonyos előnyei vannak, de ugyanúgy megtaláljuk a hátrányait is. Nem mindegy, milyen az a zene, milyen hangerővel szól, és egyáltalán, kikkel vagyunk egy irodában. Íme egy kis elemzés, objektív és szubjektív szemüvegen keresztül egyaránt.