Menü

Iskolai telefonhasználat pro és kontra

Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.

A jó prezentáció alapjai és előadása

Prezentációkészítéssel és annak előadásával szinte minden ember találkozik az élete során. Eleinte mindenki izgul, majd szép lassan belejövünk a dolgokba. Ha ironikusan akarjuk megfogalmazni, akkor a prezentáció olyan tűzpróba, amin szinte mindenkinek át kell esnie az élete során. Az alábbi cikkben arra kaphatunk választ, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni egy prezi elkészítése és előadása során.

A házi feladat értelme

Ma már az oktatásban mindennapos, hogy házi feladatot kapunk, vagy angolul “homeworkot”. Minden ilyesmi feladatot az iskola után otthon kell megcsinálnunk, vagy rosszabb esetben a következő óra előtti szünetben. Persze egy kisgyermek nem úgy tekint a házi feladatra, mint mikor egy felnőtt mondjuk otthon készül valamilyen nyelvvizsgára, ezáltal a házi feladat fogalma is változik. Azonban hogyan lehet a házi feladat izgalmas, kreatív és hasznos is?

Ha pótvizsgázik a gyerek…

Több okból is előfordulhat, hogy valakinek osztályozóvizsgát, javítóvizsgát kell tennie, nem feltétlen hanyag volt, lehet, hogy betegség miatt maradt ki sokáig az iskolából, vagy egész más oka van annak, hogy tanév közben nem sikerült valamely tantárgyat kellőképp elsajátítani, az augusztusi pótvizsgákon újra lehetőséget kapnak a diákok. Hogyan készítsük fel a gyereket a pótvizsgára?

A hastánc, mint életstílus

A hastánc a testnek-léleknek egy különleges kifejezőeszköze, melyben fontos szerepet játszik a kreativitás, az önkifejezés, a spiritualitás. A hastánc, több, mint tánc. Életstílus. Bartha Rékával, a Lunotis Tribal Academy fellépőcsoportjának tagjával beszélgettem.

A serdülők lelki egészsége

Nemrég volt a Mentális egészség világnapja, melynek kapcsán a koronavírus járvány lelki egészségre való hatását is vizsgálták, s összefüggést mutattak ki a fiatalok lelki egészsége és a vírus között. Sajnos tény, hogy emelkedik világszerte az öngyilkosságok aránya a fiatalok körében, ezért pedig többnyire a serdülők mentális betegségei okolhatók.

A legnagyobb egészségügyi probléma a gyerekkori obezitás

Borzasztó irányba haladunk. Tanárként, szülőként, vagy egyszerűen csak a világban nyitott szemmel járó megfigyelőként azt tudom mondani, hogy aggasztó, amit látunk. A felnőttkori elhízásnál már csak egy borzasztóbb: a gyerekkori.

Hogyan készüljünk tanévkezdésre kisgyermekkel?

A nyári szünetben a gyerekeknek nem szabunk olyan szigorú korlátokat, mint év közben, és szülőként is igyekszünk kikapcsolni. Sok szülőben merül fel a kérdés: hogyan is fog gyermekük alkalmazkodni az új élethelyzethez, az új feladatokhoz? Hogyan lehet segíteni a kicsiket abban, hogy felkészülhessenek az iskolára? Mit tehet a szülő, hogy oldja félelmeiket, és megkönnyítse az iskolakezdés nehézségeit?

Mekkora stressz vajon a szülőknek a „tanárlét”?

Szerintem egy átlagos szülőnek soha eszébe nem jutott soha, hogy egyszer majd tanár lesz. Karantén idején mégis az lett, és olyan tudásokat kellett elővennie, amit rég eltemetett magában. De ez vajon növelni fogja a szülő részéről a toleranciát a tanár felé, ami ugye manapság kiveszőben van? Ezt kutatják szakemberek is.

Ne őrülj meg otthon

Nyilván nem is tehetünk most mást, mint nyugalmunkat valamennyire megőrizve óvjuk magunk és szeretteink egészségét, betartsuk a szabályokat, de hogyan ne őrüljünk meg otthon?

A tanárok és az apa(anya)-komplexus

Sokakat megihletett már az oktatók, nevelők, tanárok kapcsolata diákjaikkal, a gondjaikra bízott fiatalokkal. Jobban kedvelni tanárainkat, mint amennyire ez a formális kapcsolat megengedi, sokak szerint természetes, mások szerint viszont megbotránkoztató. Vajon miért kerülnek mégis sokan ebbe a csapdába?

Amikor csak hebegni-habogni tudunk

Megvan az a kínos pillanat, amikor a főnökünk, az általunk nagyon csodált tanár, vagy akár a kiszemeltünk hozzánk szól, de mi hosszas monológok helyett csak értelmetlenül összerakott, szófoszlányokból álló mondatokat tudunk kinyögni. Ráadásul az arcunkra is kiül, mennyire zavarban vagyunk. És akkor megkérdezzük a szervezetünket, hogy: miért teszed ezt velünk?

Tud-e akárki jól énekelni?

Ha választani lehetne, mindannyian szép, csilingelő hangot választanánk magunknak. De nem mindenkinek adatik ez meg valóban. Viszont, a hiedelmekkel ellentétben, az énekhang viszonylag jól fejleszthető.

4 tuti könyv, ha angolul szeretnél olvasni

Egy idő után az ember hiába jár nyelvtanárhoz, úgy érzi, nem fejlődik. Ha éppen nem jut időnk a nyelvórákra, nyugodtan fordulhatunk a könyvek világa felé.

Drogprevenció

A fiatalok kábítószer használatának megelőzése mindig aktuális téma, különösen azoknak van nagy felelőssége és lehetősége erre felhívni a figyelmet, akik gyermekekkel foglalkozó intézményekben dolgoznak.

Az iskola az életre készít fel?

Sajnos köztudottan hatalmas mennyiségű olyan tananyagot sajátítunk el az iskolában életünk során, melyre a későbbiekben egyáltalán nincs szükség, miközben az élet alapvető hétköznapi dolgairól, teendőiről keveset tanulunk. Az iskola valóban az életre készít fel?

Nagyító alatt a tiltott gyümölcs: a tanár-diák viszonyok II. – A tanár

Egy tanár számára láthatatlan vonal húzódik a diákok és közte. Ezt a vonalat nem szabad átlépnie sem barátkozás céljából, sem bármiféle szerelem miatt. Ez talán az egyik legfontosabb dolog, amit a pályája elején alaposan a szájába rágnak. A tekintély és a jó hírnév megóvása csak így lehetséges.

Nagyító alatt a tiltott gyümölcs: a tanár-diák viszonyok 1. – A diák

Kellemes? Átlagos? Zavaros? Zűrös? Vagy egyenesen tilos? Bármelyik szereplője is vagy egy tanár-diák viszonynak, még akkor is, ha statiszta vagy, és csupán gyanakszol valakikre, meg fog viselni a történet. Ezért muszáj tisztában lenned a nyers következményekkel.

Megfelelési kényszer. Minek? Kinek?

Számtalan módon próbálunk megfelelni a környezetünk elvárásainak. A fontos kérdés azonban az: valójában kinek akarunk megfelelni és miért?

Nem olvasunk (eleget)

Mit olvastál utoljára és mikor? Irány a könyvtár!

A fiúk és a lányok egyformán sikeresek a matematikában

Annak ellenére, hogy a fiúk és a lányok egyformán teljesítenek matematikából, a matematikához való hozzáállásban feltűnőek a nemek közötti különbségek, észrevételek.

Önkénteskedési kisokos a világ körül - One World Institute 2. rész

A sikerre való tekintettel itt a folytatása a One World Institute-t bemutató cikkemnek. Ezúttal az egy éves program kerül terítékre, amellyel a dél-amerikai kontinensbeli környezetvédelmi szervezetek munkájába tekinthettünk be. Jöjjön tehát a Learn to travel, travel to learn program bemutatása.

Álvilág vagy hasznos virtuális tér?

Egy felmérés szerint az emberek manapság attól félnek legjobban, hogy megszakad a kapcsolódásuk a külvilággal, hogy nem tudnak a megszokott módon kommunikálni. Hogy leáll az internetkapcsolat, hogy meghatározatlan időre megszűnik számukra a virtuális közeg. Vajon függőséget okozó álvilág, vagy hasznos virtuális tér a közösségi oldalak felülete?

Ideális étrend óvodásoknak, kisiskolásoknak

Vajon milyen egy ideális reggeli kisebbeknek? Mit csomagoljunk tízóraira a nagyobbaknak? Mennyi az ideális gyümölcsfogyasztás ebben a korban? Adjunk tejterméket? Mi a baj a bolti felvágottakkal? Milyen vitaminokat adjunk nekik? A kérdéseink végeláthatatlanok, ha óvodás, kisiskolás gyermekeink táplálkozásáról van szó.

Büféreform, avagy viszlát lekváros táska!

A legfrissebb kimutatások szerint minden ötödik kisfiú és negyedik kislány túlsúllyal küzd. Egy új szabályozás szerint az iskolai büféknek folyamatosan át kell állniuk arra, hogy egészséges ételeket áruljanak. A jogszabályokat mindenkinek be kell tartania, a túlcukrozott, mesterséges adalékanyagokkal ellátott termékek nem árusíthatóak.

Gond-e, ha sokat felejtett a gyerek nyáron?

Három egymáshoz kapcsolódó dolog van, ami szükséges ahhoz, hogy a nebulók a nyárra a tanulás elől való menekülési lehetőségként és az örök felejtés motívumaként tekintsenek. Mik ezek?

A külföldi munkakeresés rögös útjai

„Minden kezdet nehéz.” – Ismerjük ezt az ősi bölcsességet. Persze van, amikor alig várjuk a változást, és van, amikor minden porcikánkkal ellene vagyunk.

Ha már vannak elvárásaink, legyenek pozitívak!

A kutatások szerint ha pozitív elvárásokkal fordulunk partnerünk felé, pozitív eredményt kapunk. Ha a legrosszabbat várjuk, az fog bekövetkezni. Talán ideje lenne változtatnunk a nézőpontunkon?

A gyerekek problémamegoldó készségeinek fejlesztése

Úgy tűnik, hogy a gyermekünk ebben a pillanatban is küzd, hogy jól válasszon? Gondot okoz neki, hogy megálljon és gondolkodjon, mielőtt cselekszik? Itt az ideje, hogy kitaláljuk közösen, hogyan fejlesszük a problémamegoldó készségüket, például a közlekedési lámpa használatának segítségével!

A hercegnő-kultusz hatása

A Disney hercegnők napjainkra már kulturális ikonokká nőtték ki magukat. Egyesek aggodalmukat fejezték ki a témával kapcsolatban, miszerint ennek a kultúrának negatív hatása lehet a fiatal lányok testképére, hiszen a Disney mesékből ismert hercegnők mind karcsúak, csinosak, gyakran valószínűtlenül karcsú derékkal.

10 nap és iskola - felkészülés indul!

A legtöbb gyerek bánatára elkezdődött a visszaszámlálás az iskolakezdésig. A visszarázódás akkor sem könnyű, ha időben megkezdjük a felkészülést a sulira - hát még akkor, ha mindenféle tudatos átmenet nélkül csöppennek vissza az iskolapadba. Jobb, ha segítünk nekik az átállásban, amit érdemes azonnal elkezdeni.

Év végi hajrá az iskolákban

Hamarosan itt a tanév vége, körülbelül egy hónap van a nyári szünetig, és még kevesebb az osztályozó értekezletekig. A gyerekek igencsak leterheltek. Felmerül bennünk ilyenkor a kérdés: mi múlik ezen? Az iskola az előrejutás kulcsa?

Tanuljon-e a gyerek a téli szünetben?

Mindjárt itt a téli szünet, ezek a gyerekek utolsó napjai az iskolában az idén. Vajon mi a jó, ha szabadon pihenhetnek a szünet napjai alatt, vagy ha azért tanulnak valamennyit, hogy ne felejtsenek el mindent, mire újra megkezdődik a tanítás?