Menü

Azért fáj, mert nem ittál eleget...

Legutóbbi írásomban a kánikula elviselésére gyűjtöttem tippeket, ebben szerepelt, hogy elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás. Az sem baj, ha nem vagyunk szomjasak, nem is kell megvárni, hogy azok legyünk, ezért törekedjünk arra, hogy napközben is folyamatosan kortyolgassunk a mellénk készített vizes palackból.

Ha nem tesszük ezt meg, s nem figyelünk erre tudatosan, akkor nagyon sok következménye lehet a mulasztásunknak. Azt tudni kell, hogy ha akkor kezdjük keresgélni a poharat, amikor már szomjasak vagyunk, akkor régen elkéstünk. A szomjúság érzetet meg sem kell várni, anélkül is kell inni, óránként, félóránként. Néhány problémánknak egészen biztosan az az oka, hogy nem ittunk eleget, ilyen például a fejfájás. Anyukám mindig azt mondta, hogy ha fejfájásra panaszkodtunk, hogy igyunk meg két nagy pohár vizet. Negyven éve patikus, mégsem ad gyógyszert soha azonnal, hanem elvárja, hogy igyunk meg pár pohár vizet, s rendszerint a tanácsa be is válik - elmúlik a fájdalom. A folyadékhiány miatt besűrűsödik a vérünk, a vérnyomás megemelkedhet, és ez fejfájáshoz vezethet. Ha nincs igazam, akkor sem árt ha két nagy pohár vizet megiszunk kísérletezésképpen, mielőtt gyógyszerhez nyúlunk.

A rossz lehelet oka is lehet a dehidratáltság. A szervezetünk nem véletlen termel nyálat, abban ugyanis antibaktériumok vannak, ezek segítenek fenntartani a száj higiéniáját. Ha nem iszunk eleget, a nyáltermelődés is csökken. Éhes vagy? Biztos? Nagyon könnyen összekeverhetjük a szomjúságot az éhséggel, én erre sokáig csak legyintettem, pedig igaz. Először igyunk meg pár jó nagy pohár folyadékot és máris észrevehetjük, hogy valóban éhesek voltunk-e, vagy inkább csak szomjasak. A sportolók tudják legjobban, mit okoz a kevés folyadékfogyasztás, és aki futás után volt már dehidratált, az legközelebb erre már nagyon figyel. Az izomgörcsök leggyakoribb oka a kevés vízfogyasztás, elengedhetetlen, hogy már az edzés közben is legyen nálunk a vizes palack. Még jobb, ha egy magnézium pezsgőtablettát is dobunk bele. Nagyon fontos, legalább annyira, mint egy jó edzésterv, vagy egy megfelelő sportruházat.

A bőrünk is azonnal mutatja, ha keveset ittunk, száraz lesz és idővel ráncos. Elveszíti rugalmasságát és hidratáltságát, s ha nem tartjuk be az alapszabályokat, azaz nem alszunk és nem iszunk eleget. Ilyenkor a legdrágább kencéket is magunkra kenhetjük, csak pénzkidobás.

Legalább 2-3 liter folyadékra lenne szükségünk minden nap – ezt nem véletlenül halljunk gyakran, hiszen testünk számára az egyik legfontosabb a megfelelő folyadékbevitel. Nyáron különösen fontos, hogy sokat igyunk, de az év többi napján is elengedhetetlen (lenne) erre tudatosan figyelni. Minden esetben úgy ülök le cikket írni, hogy mellettem egy fél literes víz. Enélkül gondolkodni sem tudnék.

Egészséges nassolnivalók

Ha fogyókúrázol, akkor is ennél, ha amúgy nem vagy éhes. Ilyenkor inkább engedj a kísértésnek! Válogass kedvedre az alábbi 21 finomság közül, melyek ráadásul nem tartalmaznak többet 100 kalóriánál.

Szója és pajzsmirigy

Mi a baj a mértéktelen szójafogyasztással? Vajon a szója hozzájárul a TSH-szint emelkedéséhez? Fogyasztása súlyosbíthatja a pajzsmirigy-alulműködést? Befolyásolhatja a szója a gyógyszerek, vitaminok felszívódását?

A legmagasabb glikémiás indexű ételek

A glikémiás index valójában egy számérték, amely az élelmiszereket egy 0-100-ig terjedő skálán sorolja be vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Ezt eredetileg a cukorbetegek számára fejlesztettek ki, de érdemes alkalmaznia azoknak is, akik számára a betegségek megelőzése és a karcsú alak egyaránt fontos.



A sok állás veszélyei

Sok állásnak azt nevezhetjük, ha valaki a munkaideje több, mint 60%-ában áll, munkáját állva végzi. Sokat állnak egy helyben a bolti eladók, a tanárok, a pultosok és pincérek, a futószalagnál dolgozók, a biztonsági őrök, a fodrászok, szakácsok és még sorolhatnánk. Ezeknél a foglalkozásoknál különösen fontos odafigyelni a sok állással járó életmód veszélyeire.

Ha magas a koleszterinszint…

Mindig azt hittem az elhízott embereknek mutat magas koleszterinszintet a vérképe, míg a vékony, szálkás, sportoló férjem véreredményét meg nem láttam. A magas koleszterin szinte már népbetegség. Mit tehetünk ellene?