Menü

Létezik őszi depresszió!

Szeretjük a nyarat, a szabadságot, a strandolást és a vízparti élményeket, a hosszú nappalokat, a késő esti kin léteket, esti grillezéseket a barátokkal, az utazásokat, motorozást, közös biciklizést a családdal és még sorolhatnám. A fiaim természetesen szeretik a nyári szünetet, hogy nem kell suliba, oviba menni. Aztán beköszönt az ősz, a szeptember, az iskolakezdés és az ezzel járó "anyagi csőd", a nappalok rövidülnek, a levelek lehullanak, az öltözködés ismét nehézkessé válik, hiszen a hűvös reggeleket a délutáni kánikulai melegek követik, bizony egy nyár eltelt, az ősz már itt és mivel az idő repül, lassan beköszöntenek a fagyokkal a télies napok is. Néhányan ilyenkor hajlamosak belesüppedni egyfajta őszi depresszióba. A jelenség létezik, de hogyan tehetünk ellene?

Először is minden évszakot lehet szeretni. Az ősz köztudottan tele van új eseményekkel: kezdődik az iskola, visszatérünk a megszokott élethez, beiratkozunk fitneszterembe, elgondolkodunk az életmódváltáson, megjelennek az őszi kedvelt zöldségeink, sütőtöklevest készítünk, színes leveleket gyűjtünk. Hagyjuk magunk mögött a negatív érzéseket! Gondoljunk arra, hogy az ősz az újévhez hasonlóan lehet valami új kezdete is, változtathatunk bizonyos szokásainkon, kereshetünk új hobbikat, beiratkozhatunk nyelvtanfolyamra.

Anyukaként néha nem bánom, ha a hosszú nyár után a két unatkozó gyerkőcöm már nem engem vagy a nagyszülőket nyúzza és nem otthon unatkozik, hanem a saját korosztályaikkal élvezhetik újra a közösségi életet az oviban, suliban. Alakíts ki ősszel egy új napirendet, vegyél fel új szokásokat, menj el reggelente kocogni, vagy bicajozz esténként. Tervezz őszi programokat, de tegyél arról is, hogy legyen időd magadra is, eljuss kozmetikushoz, fodrászhoz, alakítsatok ki pároddal szabad estéket.

Ezek a pillanatok engem mindig eltöltenek, már a megtervezése is feldob sokszor, a változatosság és a kikapcsolódás pedig és ellátnak új energiákkal, hogy utána újra megtaláld a motivációdat a hétköznapokban. Ősszel ideje felturbózni a vitaminraktárakat, a D vitamin nagyon fontos, szedjünk omega 3-at, B vitamint, a hideg közeledtével C vitamint, immunerősítő étrendkiegészítőket. Ha sportolunk igyunk magnéziumot, multivitamint, fontos a vas, a cink, pajzsmirigybetegként ilyenkor szedek szelént kúraszerűen. Ha a bőrünket megviseli az ősz, vagy hullik a hajunk, szedjünk bőrre-hajra megfelelő vitaminokat, érdemes megismerni a kollagént, kipróbálni új vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmazó készítményeket. Igyunk zöldségleveket, fogyasszunk idénygyümölcsöket, keverjünk össze magunknak egy turmixot, kezdjünk újra vagy először sportolni, mozogni.

Frissítsük fel a ruhatárat, ha tehetjük tervezzük meg az őszi és a téli utazásokat, programokat, foglaljunk le egy-egy nyárvégi akciós pihenést valahol. Ha vannak az utóbbi időben meg nem valósított terveid, elhanyagolt tevékenységeid, akkor most bátran vedd elő őket, vagy újíts rajtuk, kezdj bele új dolgokba és fokozatosan próbálkozz meg az életmódváltással, sportolással. A fokozatosság elvét betartva kitartóbbak leszünk, s új célokkal sokkal könnyebb lesz az őszi lehangoltsággal való megbirkózás is.

A gyermekkori szeretethiány tünetei és következményei

Indulatkezelési és kötődési nehézségek, szorongás, boldogtalan szerelmi élet. Szerencsére a gyerekpszichológiai szakirodalomban és a közbeszédben is egyre több szó esik a korai szeretethiány káros és hosszútávú hatásairól. De vajon hogyan ismerhetjük fel a megfelelő szülői figyelem hiányát, és egyáltalán hogyan kell helyesen szeretni a kicsiket?

Szépüljünk belülről!

Talán kevésbé hirdetett vagy ritkábban emlegetett dolog, hogy belülről legalább annyit tehetünk a bőrünk épségért és szépségéért, mint külsőleg, a drága kozmetikumokkal. A márkás holmik mit sem érnek, a belső támogatás nélkül. Mégis mit értünk azon, hogy szépüljünk belülről?

A Pomodoro technika – tanulj többet, ugyanannyi idő alatt!

A megfelelő minőségű alvás nagyon fontos a hatékony tanulás szempontjából, mindössze arról van szó, hogy egy kicsit szervezni kell. Ennek pedig az egyik kulcsa a Pomodoro módszer. A következőkben tehát arról lesz szó, hogy hogyan használd ki jobban a tanulásra szánt időt.

A válások 11 leggyakoribb oka

Amikor a várva várt és oly sokáig tervezett nagy napon kimondjuk a boldogító igent, még valóban komolyan gondoljuk a „holtomiglan-holtodiglan”-t és az „egészségben-betegségben”-t. De mi történik ezután? Miért felejtjük el mire vállalkoztunk?

Mit jelent a hipomániás epizód?

Pár napostól akár hónapokig tartó állapot, melynek során a beteg igen beszédes, feldobott vagy éppen ingerlékeny, s amely jól elválik normális, nem depressziós állapotától.