Menü

Mikor nézetted meg utoljára a pajzsmirigyed?

Pajzsmirigybetegként sok dologgal tisztában kellett lennem a betegségemet illetően és borzasztó azt látni, mennyien nem foglalkoznak az egyik legfontosabb szervünkkel. A pajzsmiriggyel. Sajnos látom, hogy még mindig borzasztóan felületesen kezelt problémáról van szó, vagy szükségtelennek tartott vizsgálatról, melyet sokan nem végeztetnek el, - legalábbis amíg nincs ezer más tünetük, ami semmi másra nem utal – a hagyományos laborvizsgálat pedig a legfontosabb 3-4 érték helyett egyet néz, ami nagyon kevés a betegség megállapításához. Ha csak pár emberhez eljut a mondandóm lényege, megteszi a szükséges vizsgálatokat. Igen, kimondom, akár magánrendelőben, magánorvosoknál. Szükséges.

A pajzsmirigy betegségeknek számtalan tünete és fajtája van, beszélünk pajzsmirigy-túlműködésről és alulműködésről, annak is több fajtájáról. Az alulműködéshez társulhat autoimmunitás, ami kifejezetten speciális odafigyelést, étrendet kíván és szót kell említeni azokról az esetekről is, amikor a pajzsmirigyfunkciók a normál tartományon belül vannak (ezért haza is küldik a lelettel a beteget), de például gyermektervezéshez, teherbe eséshez egyáltalán nem ideális az érték és nem derül ki sokáig, miért nem jön a baba. Hiszen a leletemben nem volt csillag…

Sokszor mondtam barátnőmnek, hogy hiába 3-as a TSH érték, vagy 4-es, meg kell nézetni a pajzsmirigy hormonokat, (T3, T4) és egyéb értékeket, majd babatervezéshez szükséges konzultálni endokrinológussal, ugyanis „babaprojekthez” gyógyszert, hormonpótlást javasolhat és egyáltalán nem elhanyagolandó téma a sem, hogy mely étrend-kiegészítők és vitaminok segítik a pajzsmirigyműködését.

Én a magam részéről fontosnak tartom pajzsmirigybetegként a szelén kúraszerű alkalmazását, fontos a cink, a vas, bizonyos esetekben épp a jód pótlása segít (ami autoimmunitás fennállása esetén azonban olaj a tűzre és tilos a jódbevitel)

Nem vagyok a gyógyszeres kezelés ellen, nem vagyok az a fajta beteg, aki a „gugliból” megállapítja a diagnózist és a diplomás, több évtizedes tapasztalattal rendelkező gyakorlott endokrinológus orvosát kioktatja, ugyanakkor nagyon szeretek alternatív megoldások felé fordulni, ezért fogyasztom a galajteát, melynek nevét természetes, hogy nem ismerik azok, akik eddig nem találkoztak pajzsmirigy problémákkal. A gyógytea rendkívül hatékony a pajzsmirigy egészséges működésében, ugyanúgy, mint a D vitamin, Omega 3, de tehetünk másként is a betegség tüneteinek enyhítésében vagy kialakulásának csökkentésében. Kerüljük a túlzott mikrohullámú sütő használatot, kerüljük a bolti feldolgozott, tartósítószeres élelmiszerek, felvágottak, félkész ételek fogyasztását, kerüljük az adalékanyagokat.

Messzire kerüljük el a szóját tartalmazó ételeket és tartózkodjunk minden szélsőséges diétától, mert a pajzsmirigy megbosszulja a koplalást, a szénhidrátmegvonást, a havonta kipróbált divatdiétákat, az egyoldalú tápanyagbevitelt, az üres kalóriákat, a finomított élelmiszereket és a mozgásszegény életmódot. Könnyen beteggé tehet minket a stressz és a folyamatos idegeskedés. Sokan a glutént és a tejtermékeket is kerülik, én magam fogyasztom, mert nem vagyok kifejezetten érzékeny ezekre, de a betegek nagy tábora esküszik ezek elkerülésének fontosságára is.

Kérek mindenkit, hogy a maga érdekében, nézessen alapos, több értéket kivizsgáló vérképet, keressen fel egy endokrinológust, váltson életmódot, mozogjon többet, törődjön magával, mert a pajzsmirigybetegség visszafordíthatatlan. A tünetek enyhíthetőek, de meg nem gyógyítható a betegség. Előzzük meg, vagy tartsuk kordában!

Szója és pajzsmirigy

Mi a baj a mértéktelen szójafogyasztással? Vajon a szója hozzájárul a TSH-szint emelkedéséhez? Fogyasztása súlyosbíthatja a pajzsmirigy-alulműködést? Befolyásolhatja a szója a gyógyszerek, vitaminok felszívódását?

A legmagasabb glikémiás indexű ételek

A glikémiás index valójában egy számérték, amely az élelmiszereket egy 0-100-ig terjedő skálán sorolja be vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Ezt eredetileg a cukorbetegek számára fejlesztettek ki, de érdemes alkalmaznia azoknak is, akik számára a betegségek megelőzése és a karcsú alak egyaránt fontos.



A sok állás veszélyei

Sok állásnak azt nevezhetjük, ha valaki a munkaideje több, mint 60%-ában áll, munkáját állva végzi. Sokat állnak egy helyben a bolti eladók, a tanárok, a pultosok és pincérek, a futószalagnál dolgozók, a biztonsági őrök, a fodrászok, szakácsok és még sorolhatnánk. Ezeknél a foglalkozásoknál különösen fontos odafigyelni a sok állással járó életmód veszélyeire.

Ha magas a koleszterinszint…

Mindig azt hittem az elhízott embereknek mutat magas koleszterinszintet a vérképe, míg a vékony, szálkás, sportoló férjem véreredményét meg nem láttam. A magas koleszterin szinte már népbetegség. Mit tehetünk ellene?

A fényes haj titka

A szépségápolás során a bőr mellett a haj kapja a legnagyobb szerepet. A kezelése során a termékek mellett a használati módra is érdemes odafigyelni.