Menü

A sport immunrendszerre gyakorolt hatásai

Egy kutatás szerint már 20 perc mérsékelt testedzés is stimulálja az immunrendszert, gyulladáscsökkentő hatású sejtes immunválaszt produkál.

Az utóbbi időkben megtanultuk, hogy a maszk nem nyújt teljes biztonságot, de azért hasznosak bizonyos helyzetekben. Azt is tudjuk, hogy ezekben az időkben nem szabad elhanyagolni az immunrendszer védelmét, hiszen az immunrendszer védi meg az emberi szervezetet a vírusoktól, baktériumoktól, egyéb káros külső hatásoktól.

Ha minden súlyzós edzésen 2 órát át szekírozod magad, vagy ha minden nap lefutsz egy félmaratont, az túledzéshez és túl sok kortizol (stressz hormon) termelődéséhez vezet. Ennek az eredménye legyengült immunrendszer, test és lélek lesz.

Tudjuk, hogy az edzés jót tesz a szív-és érrendszernek. Tudjuk, hogy erősíti az izmokat – hoppá, itt is megjelenik az a bizonyos kettősség: ha valaki helytelenül edz, vagy olyan ízületgyilkos gyakorlatokat végez, mint a vállból nyomás nyak mögött, akkor nemhogy nem erősíti, de még el szakíthatja az izmát.

Hogyan növeli a testmozgás az immunitást?

A legtöbb kutatás, mely a testmozgás és az immunrendszer közötti összefüggést vizsgálta, a megfázással kapcsolatos. A kutatások jelentős része alátámasztja, hogy a rendszeres, mérsékelt testmozgás erősíti az immunrendszert. Számos tanulmány számolt be arról, hogy a sportolóknál, illetve hobbi sportolóknál ritkábban fordult elő megfázás, amikor futó programon vettek részt.

A testmozgás fokozza a makrofágok termelését. A makrofágok azok a sejtek, melyek megtámadják a felső légúti megbetegedéseket kiváltó kórokozókat. A legújabb kutatások azt mutatják, hogy valós fiziológiai változások mennek végbe az immunrendszerben, mikor valaki testmozgást végez. Ilyenkor az immunitást segítő sejtek gyorsabban keringenek a véráramban, és képesek a vírusokat és baktériumokat is elpusztítani. A testedzés után pár órán belül a szervezet visszaáll a megszokott, számára normális ritmusra, ám kutatások szerint rendszeres testmozgással ez az immunserkentő időszak kitolható.

Egyesek szerint a testmozgás okozta ideiglenes hőmérséklet emelkedés gátolhatja a baktériumok szaporodását. Ez a folyamat teszi lehetővé, hogy a szervezet sokkal hatékonyabban küzdje le a fertőzéseket. Emellett a testedzés lassítja a stresszhez köthető hormonok kibocsátását, ami azért is fontos, mert a stressz növeli a megbetegedések valószínűségét.

A túl sok testedzés ugyanannyira árthat az immunrendszernek, mint a túl kevés. Az immunrendszer sejtjei természetes testőrökként gyilkolják, illetve gyilkoltatják a kórokozó vírusokat, felismerik a, hogy mely sejtekbe hatoltak be, és azokat öngyilkosságra késztetik.

Sok zöldség és gyümölcs

Az egészséges, változatos étrend fontos tápanyagokat szolgáltat az immunrendszer számára, és ezzel növeli az ellenálló képességet. A zöldségek és gyümölcsök sok antioxidánst tartalmaznak, amelyek harcolnak a szabad gyökökkel, és így vesznek részt a sejtkárosodásokkal szembeni védekezésben. Az A-, a C- és az E-vitamin bizonyos immunsejtek képződését és aktivitását támogatja; ezek a vitaminok megtalálhatóak például a répában (A), a paprikában (C) és a növényi olajokban (E). Az ásványi anyagok közül elsősorban a vas, a cink és a szelén játszik fontos szerepet az immunrendszer működésében.

Az immunrendszer számára a legegészségesebb egy megfelelő étrenddel és egyéb egészséges magatartásformákkal összekötött rendszeres, mérsékelt mozgásprogram.

Szerző: Udvari Fanni

Iskolai bullying – milyen jelek utalnak rá?

Mit jelent a bullying kifejezés? A megfélemlítés (angol szóval bullying) többek között terrorizálást, zsarnokoskodást, erőszakoskodást, kegyetlenkedést, megalázást, kiközösítést és zaklatást jelent. Olyan ismétlődő viselkedés, amellyel egy csoport vagy egy személy egy másik csoport vagy személy feletti hatalmát igyekszik kialakítani – írja a wikipedia.

Hogyan küzdjük le a vizsgadrukkot?

Mindenki átélte már, senkinek sem ismeretlen a vizsgadrukk érzése: az izgalom, a gombóc a torokban, a gyomorpanasz, az izzadó tenyér, a remegés, az izgulás. Ezzel az állapottal előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során, a vizsgadrukk azonban leküzdhető.

Hogyan győzhető le a vizsgadrukk?

Nemrég volt az érettségi, most következik az egyetemi vizsgaidőszak: kemény időszak a diákoknak, bármivel is küzdjenek jelenleg. Adódik a kérdés, hogy milyen tüneteket okozhat a szorongás, az izgalom, és mit tehetünk ellene? A vizsgadrukk voltaképpen nem más, mint szervezetünk stresszreakciója, amely azonban leküzdhető. Megszüntetni nem lehet, de csökkenteni igen.

A soványság internetes kultusza

Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.

Szelektálás – mit dobjunk ki és mit ne?

Amikor már túlzsúfolttá válnak a szekrényeink, szobáink, belépni sem tudunk az előszobába, halmozzuk a tárgyakat, mániákusan gyűjtögetünk és nem akarunk semmit kidobni, akkor itt az ideje egy nagyobb szelektálásnak! Ha kétségeink vannak afelől, hogy mit szabad kidobni és mit nem ajánlott, akkor olvassák el mai írásunkat.