Menü

Fogkövet okozó ételek

Bár a fogkőképződést természetes folyamatnak is lehet nevezni, és szinte mindenkinek van, fokozott mértékű megjelenése már összefüggésben állhat bizonyos életmódbeli tényezőkkel, a rossz szájhigiénia, illetve a fogorvosi látogatások figyelmen kívül hagyása mellett például a táplálkozási szokásokkal is.

A cukros ételek, az édességek általánosságban sem tesznek jót a fogaknak - az általuk létrejövő savas közeg ugyanis sérülékenyebbé teszi a fogakat, és kikezdi azok anyagát -, de képesek kifejezetten felgyorsítani a plakk-, illetve fogkőképződést is. Az egyik legkártékonyabb ilyen édességet jelenti például a gumicukor, illetve a savanyú cukorka, melyek esetében előbbi hatások fokozottan jelentkeznek.

Az édességek mellett ugyanúgy fokozza a fogkőképződés kialakulását bármilyen étel, melynek fokozott cukor-, illetve finomított szénhidrát-tartalma van. Ilyenek a péksütemények, de a fehér kenyér is, így ha gazdag az étrended hasonlókban, lehet, hogy gyakrabban kell felkeresned a fogorvosod.

Bár az aszalt gyümölcsöket az egészséges táplálékok között szokás említeni, a fogak szempontjából nem jelentenek feltétlenül ilyet, cukrokban gazdagok ugyanis, emellett igencsak ragadósak is, könnyen hozzátapadnak a fogakhoz. Ha gyakran fogyasztasz hasonló csemegét, ügyelj fokozottabban a fogmosásra.

Sokak számára talán meglepő, hogy az energia- és sportitalok, még az egyéb szénsavas üdítőknél is károsabbak a fogakra nézve. A nagy melegben vagy sportolás után elfogyasztott, a szervezet elektrolit szintjét helyreállító italokat sokan egészségesnek gondolják, ám savasságuk miatt kikezdik a fogzománcot, és ez szerteágazó problémákhoz vezethet. Ha ilyesmit fogyasztunk, mindenképpen mossunk fogat utána!

A szájüreg biofilm flórájának egyensúlya fontos kérdés. A baktériumok egy része védi a fogakat és a szájüreg egészségét, valamint hozzájárul az egészséges emésztéshez. Ezért nem szabad túl agresszív "plakkölő" szerekkel bombázni a szájüreget, hanem szelíd módszerekkel törekedni a megfelelő egyensúly fenntartására. Ilyen pl. a helyes táplálkozás és a xilittel édesített rágógumi használata.

Kezdd az étkezést egy falat érett sajttal, mely megszünteti a plakk savtermelő képességét. Itt kivételesen nem a frissesség a nyerő: minél tovább érlelték a sajtot, annál hatásosabb. Ha főétkezés után kivételesen nem tudsz sort keríteni a fogmosásra, a cukormentes rágógumi segít semlegesíteni a savas közeget, és megelőzi az ételmaradékok lepedékké alakulását.

Kövesd a hatékony tippeket, de ne feledkezz meg a rendszeres fogorvosi ellenőrzésről sem, büszke mosoly lesz a jutalmad a tükörben.

Szerző: Udvari Fanni

Fejfájás típusai és okai

A lakosság fele rendszeresen küzd valamilyen típusú fejfájással, a kísérő tünetekről nem is beszélve.

Pajzsmirigybetegség és a koffein

Általánosságban elmondható, hogy sok kávét, teát iszunk, sok koffeint fogyasztunk, különösen a fiatalabb korosztály veszi energiaitalok, szénsavas üdítők formájában. Bizonyos betegségek esetén, - mint például a pajzsmirigyproblémák – fokozott óvatosságra intenek.

Alacsony tesztoszteron szint nőknél?

A tesztoszteronnal kapcsolatban rengeteg tévhit terjed. A nők tesztoszteron szintje szintén változik egész életükön keresztül, a menstruációs ciklusaik alatt, sőt különböző napszakokban is más értékeket mérhetnénk.

Mit árulnak el rólunk a körmeink?

A körmeinken lévő elváltozások utalhatnak például máj-, vese vagy akár szívproblémára is, ezért mindenképpen érdemes odafigyelnünk rájuk! Melyek azok a tünetek, melyek valamilyen egészségügyi problémára hívják fel a figyelmet?

A bőr legfontosabb támogatói

Minden vitaminnak fontos szerep jut egészségünk szempontjából, ám néhánynak kiemelt szerepe van bőrünk egészségének megőrzésében.