Y és a Z generáció a munkaerőpiacon
- Dátum: 2021.04.06., 15:59
- Udvari Fanni
- home office, motiváció, munka, munkaerőpiac, munkáltató, vállalat
A vállalatok folyamatosan keresik az ideális megoldást a fiatal tehetségek kiválasztására és megtartására. Az igazi kihívás a cégek számára – még úgy is, hogy az Y és Z generációs munkavállalók egyre többen vannak a munkaerőpiacon – a tehetségek megszólítása és érdeklődésének felkeltése a szervezet és a munka világa iránt.
Kreatív és innovatív megoldások használata a kiválasztási folyamatban lehet a megoldás.
Gyerekként az Y és Z generáció tagjai legtöbbször nem kint játszottak a barátaikkal, gyakran zárkóztak be a szobájukba a kedvenc számítógépes játékukkal – a monitort bámulva. Az okostelefonok és tabletek korában már a szobájukba sem kell többé bezárkózniuk. Most, amikor elhagyták a szülői házat és beléptek a munka világába, igazi kihívás elé állítják a vállalatokat, hogy meg tudják őket szólítani. A pénzügyi krízist már régen magunk mögött tudhatjuk és a munkaerőpiacon a kínálati oldal az erősebb. Az Y és Z generáció munkavállalóknak nem kell attól tartania, hogy tömegekkel kell megküzdeniük egy-egy pozícióért – a helyzet inkább fordított. Megengedhetik maguknak, hogy hosszasan böngésszék végig a kínálati álláspiacot online és válogassanak az állásajánlatok között.
Közös tulajdonságok:
Szórakozni szeretnének, jól akarják érezni magukat. Számukra a felsőfokú tanulmányok nem csak a tanulásról, előadásokról szóltak, hanem a barátokról, bulikról és fesztiválokról. Nem csoda, hogy ezeket továbbra is szeretnék élvezni. Különböznek a szüleik ; nem akarnak napi 8 órában, 30 éven át egy pozícióban üldögélni ugyanabban az irodában. Fel akarják fedezni a világot, folytonos mozgásra vágynak.
Pont ami egyszerűvé teszi a helyzetet a fiatal munkavállalók számára, az nehezíti a vállalatok dolgát a munkaerőpiacon. Azok a módszerek és eszközök, amelyek nagyszerűen működtek az elmúlt években – gyakorlati hasznuk és megbízhatóságuk bizonyított az évek során – már nem bizonyulnak elegendőnek. Ezek az eszközök nem használhatók a gyakorlatban az Y és Z generációs fiatalok kiválasztására. Sok a meghirdetett állás és kevés a komoly jelentkező, akikben fenntartható az érdeklődés az egész kiválasztási folyamat során. Amennyiben a vállalatok továbbra is a legjobbakat szeretnék a kapuikon belül tudni, változtatniuk kell az eszközeiken és folyamataikon, hogy az vonzóbb és egyszerűbb legyen a lehetséges legjobb jelentkezők számára.
Az állásajánlatok és hirdetések feladásánál, a vállalatok nem ajánlhatják ugyanazokat az előnyöket, mint öt évvel ezelőtt. A legvonzóbb ajánlat a friss diplomások és pályakezdők számára, ha home office-ban is dolgozhatnak, nincsenek fix munkaidőhöz kötve és használhatják a szórakozási lehetőségek széles skáláját. A munkáltatóknak vonzó és innovatív képet kell mutatniuk magukról, a munkáltatói imázs építését pedig már a kiválasztási folyamat legelején meg kell alapozniuk.
Ugyanakkor a szervezetek erőfeszítési itt még nem érhetnek véget! Ebben a pillanatban a jelentkező motivált és tetszik neki a pozíció, azonban a teljes folyamat és annak rosszul kiválasztott elemei még könnyedén szétzúzhatják ezt a motivációt.
Szerző: Udvari Fanni
Nyárzáró kalandok: hová utazzunk Európában?

Az augusztusi üdülőhelyek manapság a legkelendőbbek. A főszezon utolsó hónapja tökéletes alkalom arra, hogy még egyszer elkapjuk a napsütést és felfedezzünk új tájakat Európában. Legyen szó történelmi városokról, mesés strandokról vagy pezsgő éjszakai életről, a vakáció vége még bőven kínál lehetőséget a kikapcsolódásra. Noha tömeggel és hosszú sorokkal folyamatosan számolni kell, a forróság már alábbhagy, így az üdülés is jobban élvezhető.
Ne csak játékot pakoljunk! Házipatika gyerekkel utazóknak

A családi utazás során kiemelten fontos, hogy felkészülten induljunk el, különösen, ha gyermekek is velünk tartanak. A legjobb, ha előre összegyűjtjük azokat a gyógyszereket és alapvető egészségügyi eszközöket, amelyek segíthetnek egy váratlan baleset, betegség vagy kisebb egészségügyi probléma kezelésében.
Mi is az a ChatGPT?

Az elmúlt években a mesterséges intelligencia (MI) rohamos fejlődése alapjaiban változtatta meg, hogyan dolgozunk, tanulunk és kommunikálunk. Ennek az innovációnak egyik kiemelkedő példája a ChatGPT, egy fejlett nyelvi modell, amely képes emberi módon értelmes, természetes beszélgetéseket folytatni.
Miért jó az Air Fryer? – Egészségesebb sütés forró levegővel

Az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az air fryer készülékek – nem véletlenül. Ezek a forrólevegős sütők lehetőséget kínálnak arra, hogy a hagyományos olajban sütéshez képest sokkal kevesebb zsírral készítsünk ropogós, ízletes ételeket. De mitől olyan különleges ez a konyhai eszköz, és miért tartják sokan egészségesebb alternatívának?
Nyugalom egy csésze kávé mellett

A fika nem csupán egy csésze kávé elfogyasztása – a svédek számára ez a nap egyik legfontosabb része. A társas kávészünet nemcsak kikapcsolódás, hanem a kapcsolódás ideje is, amely mára egész Svédországot átszövi. De hogyan lett a fika kulturális jelenség, és mi mit tanulhatunk belőle?