Menü

A hasi zsír 4 fajtája

A hason lerakódott zsírpárnák nem csak esztétikailag lehetnek zavaróak. A makacs úszógumi kialakulása ugyanakkor nem csak a mozgásszegény életmód vagy a túl sok bevitt kalória miatt alakulhat ki. Számos tényező közrejátszhat a hasi zsír kialakulásában, kezdve a stresszes életmódtól a genetikán át a hormonális problémákig, amelyek alapján a hasi zsír négy leggyakoribb típusa is elkülöníthető.

Ahhoz, hogy megértsük a zsigeri zsír fogalmát, ismerni kell, hogy mit jelent a bőr alatti zsír. Legegyszerűbben úgy tudjuk megfogalmazni, hogy a bőr alatti zsírszövet az, amit össze tudunk csípni az ujjunkkal. Jellemző feladata a szigetelés. Ezzel szemben a zsigeri zsírszövet nem látható helyen található, a belső szerveinket borítja. Mindenkiben megtalálható a szervek körül (pl. máj, hasnyálmirigy), de ha kóros mértékben felszaporodik, jelentős egészségügyi kockázatot jelenthet.

Szerepe lehet kettes típusú cukorbetegség, szív-érrendszeri megbetegedések, magas vérnyomás kialakulásában. A zsigeri zsírszövetet alkotó sejtek biológiailag aktívak, részt vesznek gyulladásos folyamatokban, ezáltal az inzulinrezisztencia kialakulásában is szerepe lehet. A zsigeri zsír hormonszerű anyagokat termel, többek között stresszhormont, illetve gyulladásos faktorokat, amelyeknek szintén szerepe lehet az egyes megbetegedések kialakulásában.

Ha a hasi hízást a hormonok okozzák

A hormonrendszer kisebb változásai is elegendőek ahhoz, hogy a has alsó részén puha felesleg alakuljon ki. A kevés alvás vagy például egy pajzsmirigybetegség is megzavarhatja az anyagcserét, de klimax környékén még azok a nők is, akik alkatilag karcsúbbak, azt vehetik észre, hogy elkezdenek hasra, illetve a derékvonalra hízni. Itt a ludas az ösztrogénszint csökkenése, aminek köszönhetően lassul az anyagcsere, és megjelennek a pluszkilók.

Ha a hasi hízást a stressz okozza

A szervezetben megjelenő stresszhormon - kortizol - magas szintje is hasi típusú elhízáshoz vezethet, hiszen növeli a vércukorszintet, ez pedig fokozza az étvágyat, így még inkább elősegíti a pluszkilók kialakulását. A kevés alvás, de a túl sok sport is megzavarhatja az anyagcserét, így érdemes mértékletesnek lenni ilyen téren.

Terhesség után megmaradt hasi háj

A terhesség során a has és a bőr sokat tágul, ami sajnos nem húzódik vissza rögtön szülés után, ilyenkor nem is biztos, hogy feleslegről van szó. Gyakori probléma a szülés után a szétnyílt hasizom, amely a középen futó egyenes hasizmot érinti, és a teljes hasi rész megereszkedéséhez vezet, ezért ilyenkor jobb minél előbb orvossal konzultálni.

A női "sörhas"

A túlzott alkoholfogyasztás egyenes összefüggésben áll a hasi és deréktáji zsírréteg kialakulásával. Ha valaki alkoholt fogyaszt, a máj ezt próbálja meg minél gyorsabban lebontani a zsír helyett, ami pedig a hasi tájékra rakódik le. A szeszes italokon kívül a cukrozott és édesített üdítők is veszélyt jelentenek, de a telített zsírsavak és az egyszerű szénhidrátokat tartalmazó ételek, mint például a fehér kenyér vagy a tészta is hozzájárul a kerekded formájú has megjelenéséhez.

Hogyan lehet csökkenteni a zsigeri zsírt?

A válasz nem lesz újszerű, a megoldás az életmódváltásban keresendő, mind a táplálkozás, mind a testmozgás vonatkozásában. Nincsen egy csodaszer vagy jó megoldás, több oldalról kell megközelíteni a problémát. Pár tipp, amire érdemes figyelni, ha csökkenteni szeretnénk a belső szerveink között lerakódott zsír mennyiségét:

megfelelő mennyiségű és minőségű szénhidrát fogyasztása: Nem érdemes túlságosan kiiktatni a szénhidrát forrásokat a mindennapi étrendünkből, hiszen elsősorban ez biztosítja az energiát a mindennapjainkhoz. Fontos azonban, hogy fizikai aktivitásunknak megfelelő mennyiséget vigyünk be, ennek meghatározásához érdemes dietetikus szakember segítségét kérni. Minimalizáljuk a finomított szénhidrát és cukor bevitelt, használjunk cukorpótlókat, illetve kerüljük a hozzáadott cukrot tartalmazó ételek fogyasztását. Válasszunk teljes kiőrlésű, rozsos, magvas,illetve barna pékárut az étkezéseinkhez.
megfelelő mennyiségű rostbevitel: Naponta 25-30 gramm rost bevitele ajánlott egy egészséges ember számára. Szerepe van a teltségérzet fokozásában, koleszterinszint csökkentésében, illetve segíthet megelőzni a cukorbetegség, elhízás kialakulását. Fontos, hogy a rostbevitel mellé naponta minimum 2 l folyadék (tiszta víz, cukrozatlan tea, cukrozatlan limonádé…) is társuljon.

Egy kis odafigyeléssel és a megfelelő táplálkozással egyszerűen csökkentheted a has zsír mennyiségét a testedben. A legjobb módszer a hasi elhízás elkerülésére és megszüntetésére egy szívbarát, rostban gazdag, telített zsírokban szegény étrend.

Fogfájás csillapítása házilag

A fogfájás az egyik legrosszabb dolog. Hirtelen és váratlanul jön valamint csak kapkodjuk a fejünket, hogy mit is tudnánk vele kezdeni. Ráadásul bizonyos helyzetekben nem tudunk azonnal orvoshoz sem menni vele. Ebben az esetben jó ismerni néhány házi praktikát, amivel enyhíthetjük a fogfájást.

Gondoskodjunk megfelelő módon a vasbevitelről!

Sajnos nem elég egyszerűen vasat szedni és kész, ennél összetettebb a történet, pedig a vas az egyik legfontosabb tápanyagunk, s ha nem figyelünk oda, vaskészleteink könnyen kimerülhetnek. Sok élelmiszer tartalmazza a vasat, azonban a felszívódásra is ügyelnünk kell.

A legjobb táplálékkiegészítők szorongás ellen

Számos kutatás bizonyítja, hogy egyes táplálékkiegészítők segíthetnek gyógyszerek nélkül enyhíteni a szorongás tüneteit, illetve erősíthetik a terápia és a receptre felírt szorongáscsökkentők hatását. Mutatjuk a legjobb lehetőségeket.

Fiatalítja a sport az agyunkat?

Megfiatalítja meg a sport agyunkat? Ha igaz, amit a tudósok állítanak, akkor a rendszeres sportolás lelassítja az agy öregedését, a korral járó szellemi visszafejlődést, tehát akkor van ilyen, igen.

A vitaminhiány jelei

A hiánybetegségek többsége megfelelő vitaminpótlással problémamentesen megszüntethető. Vitaminhiány nem csak hiányos táplálkozásból adódhat, hanem bizonyos betegségek, illetve külső tényezők is hozzájárulhatnak kialakulásához.