Menü

Jelek, hogy mérgező munkahelyen dolgozol

  • Dátum: 2022.05.04., 08:22
  • Udvari Fanni
  • képek:pexels.com

Érezted már, hogy a munkahelyedre belépve olyan, mintha csak egy aknamezőn sétálnál? A véleményedre senki sem kíváncsi, rettegsz a hibázástól, a vállalati kultúrát a félelemkeltés és a megaláztatás hatja át. Elképzelhető, hogy toxikus munkahelyen dolgozol.

1. A főnököd kontrollmániás

A főnököd minden apró kis részfolyamatba beleüti az orrát, minden egyes döntést egyedül hoz meg, nem képes feladatokat delegálni és megosztani a hatalmát, valamint a felelősségi körét. A vezetési stílusa főleg autokratikus, az újító ötleteket és a kreativitást csírájában elfojtja.

Az irányításmániás nagyon magabiztos, és hisz magában (ez jó!), viszont szentül hiszi azt is, hogy ő tudja a legjobban, hogy mi a jó másoknak. Ő sokkal, de sokkal jobban tudja, hogy mi milyen cipőt szeretnénk, hogyan kellene hordanunk a hajunkat, nevelni a gyerekeinket, végezni a munkánkat, berendezni a lakásunkat…

Szerinte fogalmunk sincs arról, hogy mi a jó nekünk. Nem pletykás, mert tudja, hogy az információ hatalom, nem cselekszik meggondolatlanul és az állandóság híve. Ha főnök, akkor csak neki vannak jó ötletei, minden percben tudni akarja, hogy mit csinálnak-gondolnak a beosztottjai és nehezen adja át az irányítást a többi vezetőnek. Ha szülő, akkor az ő gyereke sosem lehet elég jó tanuló, elég szép, elég rendes, és biztos, hogy sosem elégedett a gyermeke barátaival sem. Ha barát, igyekszik minden programot ő megszervezi (több héttel előre, percről percre). Ha pedig kapcsolatban él, akkor nagyon nagy türelem kell hozzá.

A lényeg, hogy ő mindig mindent jobban tud, övé az utolsó szó, neki van igaza. Mindannyian ismerünk legalább egy ilyen embert. Ne feledjük azonban, hogy komoly lelki háttere van az irányításmániás viselkedésének: egyszerűen bizonytalan magában, amit muszáj kompenzálnia azzal, hogy mindent a kezében tart. Ez a bizonytalanság több mindenből fakadhat, szeretethiányból, önértékelési zavarokból. Az irányítási kényszer egyfajta pszichés zavar, ami nem alakul ki, ha az ember kiegyensúlyozott. Aki képes bízni az emberekben és nem fél a csalódásoktól, az képes átadni a gyeplőt is olykor-olykor.

2. Mindig van egy bűnbak.
A kollégáid jellemzően hárítják a felelősséget magukról a kényes ügyekben, helyette mindig találnak valakit, akire ujjal lehet mutogatni és a problémák fő okozójának lehet kikiáltani.

3. Nem bízhatsz a kollégáidban.
A szervezeti kultúrára apró kis szövetségek a jellemzőek, mind a beosztott-beosztott, mind a vezető-beosztott kapcsolatban. A vezetők provokálnak apró konfliktusokat, és mintha csak bábokkal játszanának pillanatok alatt egymás ellen fordíthatnak embereket. Vannak besúgók is, akik apró titkokat adnak tovább a vezetőség fülébe. Emiatt senkiben sem bízhatsz igazán, mivel nem tudod, ki az, aki ellenség és ki az, aki barát.

4. A legtöbben Magdi anyusként ütik bele az orrukat mások dolgába.
A pletykálás és mások kibeszélése teljesen elfogadott a cégen belül. Főleg olyan személyekkel foglalkoznak előszeretettel, akik nem teljesítettek valamit, amit szerettek volna (pl. előléptetés).

A pletykálkodók hamar beleránthatnak a negatív örvénybe, amiből nehéz kimászni, így jobb őket messziről elkerülni.

Autózás télen

Sokak számára talán unalmas téma az autók télre való felkészítésének és a téli vezetésnek a témája, hiszen minden évben megteszik ezt figyelmeztetés nélkül is, azonban még a profiknak sem árt átismételni a teendőket, ha másért nem, emlékeztetőül. Mert nemsokára itt a tél. Ja, már itt is van.

Nincs advent és karácsonyvárás sült gesztenye nélkül

Nincs advent és karácsonyvárás sült gesztenye nélkül, de nemcsak a karácsony jellegzetes csemegéje, hanem az ősz és a tél elengedhetetlen étele. A papírba csomagolt forró, sült gesztenye illata szinte aromaterápiaként hat az emberre az adventi vásárok forgatagában, természetesen egy bögre illatos forralt borral együtt.

Napközbeni szundikálás a munkahelyen

Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.

Karácsony hitelből

Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.

Becézgetések egy munkahelyen

Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.