Menü

Jelek, hogy nem mozogsz eleget

Mozogsz eleget a hétköznapokban? Mikor néztél rá utoljára a telefon lépésszámlálójára? Meglepetten tapasztalhatod, hogy akár még a néhány ezer lépést sem éri el a napi teljesítményed, nemhogy a szakemberek által javasolt minimum 10 ezer lépést. Mi a helyzet a testmozgással? Van olyan edzésforma, amit szívesen végzel?

1. Állandó fáradékonyság

Ugyan az állandó fáradékonyság hátterében a mikrotápanyagok hiánya is állhat, de sokszor csak arról van szó, hogy nem megfelelően állítod össze napirended, és életmódbeli változtatásokra van szükséged. Ha egyáltalán nem figyelsz a testmozgásra, akkor itt az ideje, hogy beiktasd azt a mindennapokba. Elég csak 20-30 perc ahhoz, hogy szervezeted oxigénnel telítődjön, és ez által új energiákra lelhess. Arra mindenképpen figyelj, hogy a választott mozgásforma megfeleljen testsúlyodnak és általános egészségi állapotodnak.

2. Rossz állóképesség

Nehezen megy a lépcsőzés? Nem bírod tartani a tempót barátaiddal kirándulások alkalmával? Azonnal megizzadsz a legkisebb aktivitástól is? A rossz állóképesség sajnos együtt jár a mozgásszegény életmóddal. Ez utóbbi a mai kor emberére általában jellemző, hiszen gyakran a nap nagy részét a számítógép előtt töltjük. A választás azonban a Te kezedben van! Minden nap új esélyt jelent arra, hogy javíts állóképességeden. Néha az autó helyett sétálj, a liftezést pedig lépcsőzéssel válthatod ki. A lustaság rossz tanácsadó. Értékeld egészséged, és a lehetőséget arra, hogy aktív életet élhess! Sokaknak nem adatik ez meg. Légy inkább hálás azért, hogy mozoghatsz.

3. Egyre szaporodó súlyfelesleg

Ez biztos jele annak, hogy valamit nagyon rosszul csinálsz. A normál testsúly tartása egészen egyszerű dolog, hiszen csak a kalória bevitelére, valamint annak felhasználására kell figyelned. Ha azonban elkezdenek felkúszni a kilók, akkor érdemes időben észbe kapni. Amennyiben már 20-30 kiló plusszal rendelkezel, akkor is van visszaút, bár kétségkívül nehezebb lesz, mintha már a hízás első jeleinél reagáltál volna. Fontos azonban tudnod, hogy a mozgáson túl étrended átalakítására is szükséged lesz, ha fogyni szeretnél. A szakemberek szerint 70 százalékban múlik a dolog az étkezésen, és csak 30 százalék a testmozgás. Ez utóbbi azonban nem elhanyagolható, hiszen egészséged és jó közérzeted múlhat rajta.

4. Depressziós panaszok

A testmozgás hangulatjavító hatással rendelkezik. Ha folyamatosan szorongsz, nehezen küzdesz meg érzéseiddel és a Téged ért hatásokkal, akkor hasznos lehet szabadidős tevékenységként a testmozgást választanod. Mielőtt azonban elkezdenéd a végeláthatatlan köröket róni a focipálya körül, megfontolást érdemel, hogy milyen mozgás áll közel hozzád. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy a mozgásra is úgy gondolnak, mint egyfajta teljesítménykényszerre, holott éppen az ellenkező célt szolgálná az. Az úszással biztosan nem lőhetsz mellé, de akár egy hosszas séta, túrázás is jó választás lehet a természetben. Kezdd kicsiben, és egy idő után növekszik majd mozgásigényed.

5. Állandó ülőmunka

Sokakat érintő probléma, melyen megélhetési okokból nehéz változtatni. Amit tehetsz, az szabadidőd tudatos és hatékony eltöltése. Természetesen a pihenésnek is megvan a maga helye, az én-idő keretein belül arra szintén érdemes időt fordítani. Kedvenc sorozatod aktuális epizódja viszont csak akkor jelent majd lelkiismeret-furdalás nélküli élményt, ha előtte odafigyeltél az egészségedet szolgáló testmozgásra is. Ne feledkezz meg arról, hogy legalább félóránként állj fel, mozogj kicsit, igyál egy pohár vizet, ezzel megtörve a folyamatos azonos testtartást.

6. Hátfájás

Az ülő munkavégzés tipikus hátulütője a hát-és derékfájás. Ugyan az ergonomikusan kialakított íróasztal és szék nagy segítséget jelenthetnek, de az ülés az mégiscsak ülés. Hasznos lehet, ha derekadat megtámasztod egy párnával vagy pléddel, így a helyes testtartásra kényszeríted majd magad.

A vállfájdalmak nem csak feszültségre utalhatnak, hanem a helytelen tartásra, a görnyedésre és a sokakat érintő gerincferdülésre szintén. A masszázs és a mozgás remek választásnak bizonyulnak azok számára, akik ellensúlyoznák az órákon át tartó ülést.

Fényvédők, smink, napsütés

A tudatos bőrápolás alapja, hogy már kora tavasszal, az első napsugarak megjelenésekor elkezdjük a fényvédő krémek használatát, azonban mit tegyünk, ha a fényvédelem mellett a sminkről sem szeretnénk lemondani nyáron?

Létezik krónikus napfényhiány

A D-vitamin a bőrön keresztül termelődik, a természetes napsütés hatására. Zsírban oldódik. Márciustól szeptemberig elegendő a napfény ahhoz, hogy elegendő vitaminhoz jussunk, ám a télen a vitaminkészleteink megcsappannak. Mit okoz a napfény hiánya és mit tehetünk ellene egészségünk megőrzéséért?

Mi mindenre jó a CT-vizsgálat, és mikor lehet rá szükséged?

Bizonyos betegségek esetén a röntgen- vagy az ultrahangvizsgálat nem elegendő a diagnózis felállításához. Ilyenkor szükség lehel a komputertomográfia (CT) képalkotó eljárásra, amely háromdimenziós felvételeket készít a test egy adott szegmenséről, így részletesebb képet biztosít a szövetekről, az erekről és a csontokról. Milyen esetekben rendelnek el az orvosok CT-vizsgálatot?

Lúgosításra fel

Jön a jó idő, nem csak a kedvünknek kell jobbnak lennie, hanem a testünknek is ideje kiadni magából a káros anyagokat. Irány a lúgosítás!

Mammográfia, ne hanyagold el

A szűrővizsgálatok nagyon fontosak egyészségünk megőrzésének érdekében, a nők körében nem csak a méhnyakrák szűrésének, hanem az emlőrák szűrésének is komoly jelentősége van.