Iskolai telefonhasználat pro és kontra
- Dátum: 2024.02.26., 20:38
- Martinka Dia
- képek:pexels.com
- brit iskolák, digitális eszköz, házirend, igazgató, internet, intézmény, Iskolai telefonhasználat pro és kontra, kitilt, mobil, mobilhasználat, okoseszköz, oktatási célok, osztályfőnök, szülő, tanár
Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Szerintük most is vannak olyan iskolák, ahol arra kérik a diákokat, kapcsolják ki a mobiljukat óra alatt, de ez nem elég: a készülékek teljes kitiltása jobb eredményre vezetne.
Bizony szülőként és tanárként is körbejártam gondolatban a témát, sőt beszélgettem erről más anyukákkal, pedagógusokkal, bizony a téma megosztó, hiszen munkámból kifolyólag is tudom, hogy van olyan óra, amihez használható a telefon, de természetesen minden más egyéb esetben csak zavart okoz, hiszen a diákok nem figyelnek a tanárra, sms-eznek és interneteznek.
A digitális eszközök nem ördögtől valóak, sőt sok esetben a tanulást is megkönnyíthetik. A diákok tanulmányozhatnak bizonyos oktatási anyagokat vagy akár így tölthetik ki az aktuális tesztet, dolgozatot, de ha már átesnek a ló túloldalára, s nem megfelelő célokra használják a készülékeiket, akkor a szigorúbb szabályozásra bizony szükség van.
Sok esetben felmerül a kérdés: elveheti a tanár a diák mobiltelefonját?
A választ az adott intézmény házirendjében kell keresni, de ha zavarja az órát, azt gondolom mindenképpen!
A legtöbb intézményben az osztályfőnök már az első iskolai napon ismerteti a diákokkal a házirendet, amelyben a mobiltelefonhasználatra is kitérnek. Abban mindenki egyetért, hogy a tanulók „kütyüjeikkel” nem zavarhatják az oktatást, ha ezt mégis megteszik, az következményekkel jár. Valahol elveszik a telefont, de az óra végén visszaadják, míg máshol csak a nap végén veheti át a gyerek, vagy akár a szülő, mégpedig az igazgatói irodánál.
Képtelenség úgy órát tartani, hogy a gyerekek egy jelentős része facebookozik, játszik, chatel, ha pedig a tanuló többszöri kérésre sem hajlandó eltenni a mobiltelefonját, akkor nincs más megoldás, mint elvenni a készüléket. A diákoknak meg kell tanulniuk, hogy vannak olyan események, ahol a mobiltelefont nem lehet használni, ilyen például a tanóra, egy előadás, egy mozi, egy színházlátogatás, egy állásinterjú és még sorolhatnám.
Érdekes egy másik cikk is, mely megjelent a neten: egy hetet töltöttek internet, tévé és mobil nélkül bolognai középiskolások.
A gimnázium irodalomtanárának volt az ötlete, hogy tanulóit rávegye, próbálják ki, milyen is okoseszközök nélkül élni. Aki akart, önként csatlakozhatott, és senki nem ellenőrizte a másikat.
A gimnazisták beszámolója szerint csak az első-második nap volt nehéz, hiszen nehezen találták fel magukat, később ez változott és felfedeztek más szabadidős lehetőségeket is. Volt, aki elment sportolni, volt, aki barátaival találkozott, más olvasott, vagy rajzolni, festeni kezdett. Gyorsabban elkészült a lecke és több idejük jutott saját magukra.
Ígéretük szerint ezután is hetente egy napot töltenek a modern technológia eszközei nélkül.
A kedves olvasók is tegyék fel maguknak a kérdést, meddig bírnák ki „kütyük” nélkül, csatlakoznának-e egy hasonló okoseszközmentes kihíváshoz, tartanának-e mobil nélküli napokat, milyen hatással lenne az életükre az internetezéssel eltöltött idő csökkentése.
Az érzelmi zsenik köztünk járnak – avagy miért nem elég az IQ a boldogsághoz

Képzeljék el, hogy van valaki, aki nem biztos, hogy ő a legokosabb a szobában, mégis mindenki szereti, vele könnyű beszélgetni, és valahogy mindig tudja, mit kell mondani. Ő az a típus, akinek nem esik nehezére kezelni a stresszt, empatikus, és nem omlik össze egy kritika hallatán sem.
Így működik a néma segélykérés

Egy balatonboglári étteremben egy nő a bántalmazottak kézjelzésével kért segítséget a pincértől. A személyzet azonnal értesítette a rendőrséget, akik a nő volt párját bilincsben vitték el. A Sign for Help kézjel a családon belüli erőszak áldozatainak segít csendben jelezni, ha veszélyben vannak.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.
A tanmesék varázsa – mit tanul, amikor mesét hallgat a gyerek?

Sok szülő kérdezi ma: „Melyik mese való a gyerekemnek? Nem túl régimódi ez?” Én pedig azt mondom: épp ellenkezőleg. A tanmesék sosem mennek ki a divatból, mert az emberi lélek alapigazságait hordozzák. Lehetnek modern köntösbe bújtatva, színes képekkel vagy animációval, de a lényegük ugyanaz marad: segítenek embernek maradni egy gyorsan változó világban.