Kapcsold be! Tévhitek és a valóság
- Dátum: 2025.02.04., 09:22
- Martinka Dia
- képek: pixabay
- biztonság, biztonsági öv, fizika törvényei, gyerekülés, jármű, járművezető, közlekedésbiztonság, közlekedési balesetek, közutak, passzív biztonsági eszköz, ülésmagasító
„Az öv életet menthet” – hangzik a jól ismert közlekedésbiztonsági szlogen, de ahogy járom az utakat, vezetek, közlekedem, sajnos ez korántsem tűnik annyira egyértelműen elcsépelt alapvetésnek. Hogyan gondoskodhatunk magunk és gyermekeink biztonságáról az autóban?
Sajnos sok esetben tapasztalható, hogy a járművezetők vagy utasok egyszerűen nem használják a biztonsági öveket, pedig ez már évtizedek óta kötelező. Ráadásul a biztonsági övekkel kapcsolatban több tévhit is kering a köztudatban.

Az első tévhit, hogy lassabb, jellemzően lakott területen belül szokásos sebességek mellett a járművezető, vagy utasa meg tud kapaszkodni egy esetleges ütközés során, ezért nem baj, ha nincs bekapcsolva az öve. Ez nyilván téves, hiszen már 15-20 km/h-ás ütközési sebesség esetén is jelentős sérüléseket szenvedhetünk egy esetleges balesetkor, másrészt az ütközés a ritkán történik úgy, hogy arra előre felkészülhessünk.
A második tévhit, hogy egy baleset esetén akár jobban is járhatunk, ha nem maradunk a járműben: hanem azzal maradunk életben, ha kirepülünk a kocsiból. Téves, hiszen pont, hogy a biztonsági övek helyes használata menti meg éves szinten tízezrek életét balesetkor.
A biztonsági öveket nem használók különféle trükkökkel hagyják lógva ezt a passzív biztonsági eszközt. Régebben egyszerűen figyelmen kívül hagyták a szabályt, ami ma már a legtöbb járműben megtalálható figyelmeztető rendszer miatt nem működik.
Kapcsoljuk be, ne játsszuk ki a rendszert!
Ötgyerekes ismerősömnél láttam megrendülve, hogy az övet a gyerekei háta -, vagy ülés mögött elvezetve kapcsolta be, ezzel a járművet ugyan át tudta verni, de a fizika törvényeit biztosan nem fogja, ahogy a gyermekei biztonságáról sem gondoskodott. Öt kisgyerek életét tette kockára – igen, természetesen rászóltam, mert „előjött” belőlem a tűzoltó feleség, de, hogy mennyire hatotta meg vagy mennyire gondolja újra a közlekedési morálját a jövőben, arról sajnos nem tudok.
Sajnos sokszor találkozunk olyan megoldással is, amikor az anyósülés övcsatját kattintják a vezetőüléshez, sőt, külön övcsatot is számos alkalommal látunk állandóan becsatolva. Kijátszható a rendszer, ám ezek mind-mind döbbenetes megoldások, hiszen bármelyiket választva a szabálytalan autós a saját és utasai életét viszi a vásárra.
Gyermekeink biztonsága a lefontosabb!

A legkisebbek, a csecsemők a hátsó ülésen, menetiránynak háttal rögzítve, babahordozóban vannak biztonságban. Fordítsunk kiemelt figyelmet a hordozó helyes rögzítésére, és ügyeljünk a megfelelő pozícióra. A babahordozók a gyermekek 12-15 hónapos koráig használhatók, ennél előbb akkor sem érdemes biztonsági gyermekülésre váltani, ha a baba már elérte a 9 kg-os testtömeget.
A biztonsági gyermekülések első méretosztálya a 9 és 18 kg, az ülésirány itt már a legtöbb esetben a menetiránnyal egyező. Soha ne feledkezzünk meg a gyermekülés saját öveinek beállításáról és bekapcsolásáról sem.
Az ülésmagasítók használatára akkor van szükség, ha hátul ülve 135, elöl 150 cm-t nem meghaladó magasságú gyermekünk a jármű saját biztonsági öveivel nem rögzíthető biztonságosan.
A közlekedési balesetek kimenetele sok tényezőtől függ, de az egyik legfontosabb a biztonsági öv használata. A járművek biztonsági övei egyre kényelmesebben használhatók, szinte észrevétlenül védenek. Fontos belátnia minden autósnak, hogy nem csak a szabályok miatt, hanem saját és szerettei jól felfogott érekében is be kell kapcsolni az övet! A biztonsági öv használata tehát nemcsak jogi kötelezettség, hanem életmentő döntés is, amely minden utas számára elérhető védelmet nyújt.
Út a szabadságba
A 21. század harmadik évtizedének közepére a függőség fogalma és a felépülés módszertana alapvető átalakuláson ment keresztül. Míg korábban a függőséget morális gyengeségnek vagy pusztán biológiai kórképnek tekintették, 2025-ben a szakma egységesen egy összetett, bio-pszicho-szociális állapotként kezeli. A felépülés ma már nem csupán a szerek elhagyását jelenti, hanem egy radikális identitásváltást és a társadalmi kapcsolódás képességének visszaállítását.
Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben
Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.
Fájnak a vállaid? – ezt üzeni a lelked!
A vállaink fájdalma gyakori panasz, sokszor csak egy rossz tartás okozhatja, de mi van akkor, ha más áll a háttérben? A lelki gondok sok esetben a vállainkon landolnak.
Karácsonyi ajándékok az utolsó pillanatban – amikor az idő ellenünk dolgozik
Ismerős helyzet? December közepe van, az adventi naptár már majdnem üres, a város fényei ragyognak, de az ajándéklista még mindig hiányos. Az utolsó pillanatos karácsonyi ajándékvásárlás sokak számára stresszes.
Mi tesz minket egy munkahelyi közösség egyedi részévé?
A céges közösségek működését alapvetően az egyéni különbségek alakítják. Az igazi erőt az adja, amikor különböző szemléletek, energiák és háttérből hozott tapasztalatok állnak össze olyan hálózattá, amelyben mindenkinek megvan a helye. A kérdés mégis az, hogy mitől válunk valóban hasznossá és értékessé egy szakmai környezetben?