Menü

A magyarok begubóznak hidegebb időben – mozduljunk ki egész évben!

Érdekes módon a magyar emberek teljesen szezonálisan gondolkodnak az aktív életmód kapcsán: csak jó időben mozdulnak ki. Amint beköszönt a hidegebb idő, már begubóznak, és csak lakáson belüli, vagy beltéri programokat szerveznek. Sőt, nem is tudják, hogy milyen lehetőségeik lennének a szabadtéri programokra, aktív időtöltésre ezekben az időszakokban.

És hogy mi ennek a hátránya? Sokan ismerik a téli elhízás fogalmát, amiért nem csak az ünnepek alatti végtelen evészetek okolhatóak. A magyar emberek többségének aktivitása jelentősen csökken, ha hűvösebb az idő. Máris az időjárásra panaszkodnak, és azt mondják: „nem lehet kimozdulni”, vagy „nem lehet semmit sem csinálni ilyenkor”. Ennek hátránya az is, hogy szervezetük ilyenkor nem jut hozzá elegendő friss levegőhöz és oxigénhez, így a szervezet teljes működése lassul.

Pedig mindez csak nézőpont kérdése, hívta fel a figyelmünket a Balaton2020 – Egész évben Balaton konferencián Lóczy István geotúra vezető, a Lóczy Lajos Egyesület képviselője. Hiszen az észak-nyugati turisták előszeretettel látogatnak el hozzánk a szezonon túl, és állítják: kiváló nálunk az időjárás. Hozzájuk képest persze melegebb van, de érdemes a szemléletükből tanulni: nyugodtan kerékpároznak esőben, vagy kirándulnak akkor is, ha hűvösebb van. A rossz idő fogalma elviselhetetlen szélvihart, vagy hófúvást jelent a szótárukban.

A 2014. november 14-én Balatonfüreden megrendezett konferencián az összegyűltek igyekeztek összeszedni, hogy milyen elfoglaltságot nyújt a magyar tenger, valamint az ország egész évben, és milyen lehetőségek vannak a szezonon innen és túl. Télen például lehet jogkorcsolyázni, valamint jégszörfözni, ha befagy a Balaton, nem is beszélve a szervezett téli túrákról. A tavasz és az ősz kiváló kirándulóidő akkor is, ha nem süt a nap, mert emelkedőket mászni gyakorta kellemesebb, ha nincs bódító hőség, ilyenkor még jól is esik kimelegedni egy kicsit. A tévhittel ellentétben a szörfözés pedig nem annyira nyári sport: ennek a szezonja tavasszal és ősszel van, mert ez az időszak biztosít megfelelő szelet a vízen való sikláshoz. A legújabb szörfruhák már akár 0 fokig használhatóak. Kerékpározni sem csak szezonban lehet, sőt a Balaton körül kellemesebb lehet az azon kívüli időszak a nyugalomra vágyóknak, ilyenkor ugyanis nem olyan telítettek a kerékpárutak, jól lehet haladni, és megfelelő öltözék mellett a testmozgás biztosítja a felmelegedést. Nem is beszélve arról, hogy a rendszeres testmozgást végzőknek jobb lesz a vérkeringése, ezáltal pedig kevésbé fáznak.

Vetkőzze hát le a szemléletet, hogy ilyenkor csak a kályha mellé érdemes elbújni, és legelőször tavasszal, vagy nyár elején lehet szabadtéri programokat szervezni! Magyarország kiváló lehetőségeket tartogat arra, hogy számunkra egész évben szezon legyen, és kinyíljon a világ. Az egészségünk érdekében is fontos a szemléletváltás. 

Fotó:
pixabay.com

Mi az a peszkateriánus étrend?

Már nem lepődünk meg új divatdiéták hallatán, sem furcsának tűnő étrendeken, szokatlan ételeken, most a peszkateriánus étrendről lesz szó.

Sosem késő elkezdeni sportolni: így vágj bele 40 felett

Nem számít, hogy hány évesek vagyunk, sportolni bármikor el lehet kezdeni. Sőt, érdemes is, hiszen a rendszeres mozgás segít megőrizni a fiatalságunkat és formában tart, arról nem is beszélve, hogy sportolással rengeteg betegséget megelőzhetünk. Ám 40 éves kor felett már nem pontosan úgy kell nekikezdeni a sportolásnak, mint fiatalabb korban. Íme, azok a tippek, amelyek segítségül szolgálhatnak az elkezdésben - szakértő tippjeivel.

A lecsökkent fizikai aktivitás és a táplálkozás kapcsolata

Sajnos napjainkban a gyermekeinknek kevesebb lehetősége van a mozgásra, sportolásra az iskolán kívül, mint korábban. Sok esetben nem nincs meg a lehetőség kerékpárral iskolába járni, az iskolatáskát gyalogszerrel húzni, vonni, cipelni.

A meditációs alapok elsajátítása

Előkészület nélkül nincs próbálkozás.
Próbálkozás nélkül nincs fejlődés.
Fejlődés nélkül nincs tökéletesség.
Tökéletesség nélkül nincs elégedettség.

Mivel segíthetjük az elalvást?

Forgolódunk az ágyban, gondolkodunk, jár az agyunk, nem tudunk elaludni, reggel pedig kialvatlanul ébredünk, nehezen kelünk fel, rosszul indul a nap, fáradtak vagyunk. Ismerős? Az alvásproblémáknak sok oka lehet, azonban jó eséllyel orvosolhatóak!