Menü

Mit tegyünk télen a tányérunkra?

A hideg évszakban nagyobb fejtörést okoz, hogy miként táplálkozzunk egészségesen, hiszen szűkösebb a szezonális zöldségek és gyümölcsök kínálata, a megbetegedések viszont gyakoribbak. Milyen ételek fogyasztása javasolt ebben az időszakban?

A zöldségek közül fogyasszunk sok sárgarépát, póréhagymát, lila és vörös hagymát. Utóbbinak a teája is ajánlott, száraz köhögés kezelésére kiváló – a vörös hagyma száraz, külső héját használhatjuk erre a célra. Szintén javasolt még a káposzta, a csicsóka és a fokhagyma, a harmadik ezek közül egyúttal a megfázás kiváló kezelője.

Mivel ilyenkor kevésbé ízes, ráadásul drága is a zöldségfélék többsége, ételeinkhez ilyenkor fogyasszunk savanyúságokat. Ne csak a bolti termékekben gondolkodjunk, ajánlott ezeket házi forrásokból, például piacról beszerezni. Meg fogunk lepődni, hogy ezek mennyivel ízesebbek! Szintén fontos szempont, hogy javasolt a cukormentes termékeket választani, hiszen sok savanyúságnál használnak cukrot az eltevéskor, de ilyen rejtett formában sajnos igen sok szénhidrátot juttathatunk a szervezetünkbe.

Gyümölcsök közül főként az alma, valamint a citrusfélék választását ajánljuk télire. Utóbbit azért is, mert sokat tehetünk vele az immunrendszerünk erősítéséért. Ha tehetjük, válasszunk olyan citrustermékeket, amelyeknél feltüntetik, hogy a héjuk nem kezelt, s a citrom esetén akár felhasználható is. Szomorú tendencia, hogy sok helyen találkozunk a felhívással, hogy a héj nem fogyasztható.

Ezen túl figyeljünk oda a táplálkozásunk változatosságára: minél több almafajtát, citrust, savanyúságot, stb. próbáljunk ki és együnk, ne ragadjunk le csak a citromnál, vagy a savanyúkáposztánál és a piros almánál. Így fokozhatjuk a vitaminbevitelünket, és kevésbé érezzük majd egyhangúnak a téli táplálkozást.

Alkoholmentes üdítők, mint belépő drog

Mindenki tudja, hogy a cukros üdítők rosszak, mert túl sok bennük a cukor – a kólában, energiaitalokban ráadásul sok sav és koffein is van –. A gyümölcslevek jelentős része is sok hozzáadott cukrot tartalmaz, a mesterséges édesítőkből-ízesítőkből készített löttyökről ne is beszéljünk. Ezekhez képest sokkal jobb választásnak tűnhet az alkoholmentes sör, citromos, meggyes ízben, amit lehet inni a nyári melegben. De biztosan olyan jó választás ez?

A nátrium-glutamát egészségre gyakorolt hatásai

A nátrium-glutamát, röviden MSG vagy E621 a világon legnagyobb mennyiségben használt ízfokozó adalékanyag, melyet az élelmiszeripar előszeretettel tesz bele a lehető legváltozatosabb ételekbe, a levesektől kezdve a sajton és a paradicsomszószon keresztül a húsfélékig. Kicsi az esélye annak, hogy egyáltalán nem fogyasztottunk MSG-t az elmúlt huszonnégy órában.

A sztívia ritkán hallott mellékhatásai

Levélkivonata háromszázszor édesebb, mint a répacukor, ellenben kalóriamentes, ezért gyakran ajánlják azok számára, akik szeretnék elhagyni a cukrot étrendjükből. Gyakran olvashatjuk viszont, hogy a steviának egészségünkre káros mellékhatásai is lehetnek, ezért nem mindenkinek ajánlott a fogyasztása.

Milyen a mikrobiom diéta?

„A fogyás a belekben kezdődik” – tartja a mikrobiom diéta, de pontosan mit is jelent ez az étrend, életmód, szemlélet?

Nyugtató gyógynövények stressz, szorongás ellen

Átérzem a stresszes napokat. Sokszor hiába a jótanács, „ne idegeskedj”, „ne vedd fel” „ne vedd magadra” „engedd el” „ne izgulj ezen” – bizony, aki stresszes helyzetben van, annak nem olyan egyszerű ezt csettintésre másként érezni.