Menü

Tényleg kevesebb fűszert kellene használnunk?

Gyakran halljuk, hogy árt az egészségünknek, ha túlságosan fűszeresen étkezünk. Nos - ez egy kicsit pontatlan információ, tisztázzuk, hogy mi a valóság!

Érdemes megnézni azon kultúrák embereit, ahol a fűszeres étkezés elterjedt, például az indiai vagy mexikói népeket. Nem úgy tűnik, hogy ártalmas az egészségükre az étkezési módjuk. Gyakran érvelnek azzal, hogy az ő szervezetük máshoz szokott hozzá - ami igaz is, hiszen rengeteg olyan csípős ételt esznek, amit az átlagos magyar emberek nem fogyasztanának el örömmel. No de a magyarok sem arról híresek, hogy ízmentes gasztronómiai szokásokkal bírnának!

Szögezzük le már a legelején: a legtöbb esetben nem a fűszerekkel van baj. Hanem azokkal az ételekkel, amikhez használjuk őket, és a kettő együttes kombinációja okoz problémákat. Természetesen vannak olyan betegségek, amelyek esetén a szervezet nehezen tolerálja az erősen fűszeres ételeket. Azonban ha nem ilyen speciális problémával küzdünk, akkor a fűszerekkel alapvetően semmi gond nincsen. Hiszen mik is a fűszerek...? Szárított növények.

Problémát szokott jelenteni, hogy minden fűszert egybe mosnak - pedig például a sót, valamint a csípős paprikát külön kellene választanunk a többitől. Figyeljük meg a szervezetünket, hogy mire hogyan reagál! Aki érzékenynek hiszi magát a fűszerezésre, annak lehet, hogy csak kevesebb sót vagy csípőset kell ennie. Vagy arra az ételre reagál nehezen, amit fűszerezett.

A magyar étkezési szokások bökkenője, hogy zsíros, nehéz ételeket fogyasztunk, tele kalóriával, szénhidráttal és zsírral. Pedig ha könnyebb, de rostosabb ételek mellett tennénk le a voksunkat, akkor akár nyugodtan fűszerezhetnénk... A diéták, fogyókúrák is sokak számára itt akadnak el: azt hiszik, hogy azzal egyetemben az ízekről is le kell mondaniuk.

Fontosabb, hogy kevésbé hízlaló, kevésbé vércukorszint-emelő ennivalót tegyünk a tányérunkra, mint az, hogy a fűszereket és ezzel együtt az ízeket megvonjuk magunktól! Noha az is ismeretes, hogy a kevesebbet sózó, fűszerező emberek álltják: jobban érzik az alapanyagok valódi ízeit. Ezt végülis bárki meg tudja erősíteni, aki kevesebb sót és cukrot használ. A lényeg, hogy érezzük jól magunkat étkezés közben, s találjunk egészséges egyensúlyt. Nem aszkétának kell lennünk, csak tudatosnak...

Galagonya: a legjobb vérnyomáscsökkentő, szíverősítő

A galagonya a rózsafélék családjába tartozik és számos változata, alfaja ismeretes. A hazánkban őshonos fajok közül a cseregalagonya és az egybibés a leggyakoribb. Virága fehér, illatos, öt sziromlevélből áll. Mindkét faj a rózsafélék (Rosaceae) családjába tartozik.

Mikor vegyük be a vitaminokat?

Mindenki tudja, hogy nem érdemes éhgyomorra bevenni a napi vitaminokat, de ha már ettünk, mikor érdemes? Nézzük meg, mikor a legjobb a vitaminpótlás.

Mediterrán étrend a fogyásért

Sokféle diéta létezik, ám az egyik legközkedveltebb a fogyni vágyók közt a mediterrán étrend. Nézzük, miért ez a legjobb választás.

A ginkgo biloba pozitív tulajdonságai

A ginkgo biloba a páfrányfenyő félék családjába tartozik, és a világ egyik legérdekesebb fája, hiszen akár 1000 évig is élhet, így a Föld legidősebb fáiként tartják számon. Jórészt Kínában, Koreában, Franciaországban és az Egyesült Államok keleti és déli részén honos.

Sajt a diéta alatt – igenis lehetséges

Általában, ha diétáról van szó, a sajt szóba sem jöhet. Azonban vannak olyan sajtok, amik kevesebb zsírt és több fehérjét tartalmaznak, így beleférnek a diétába is.