Menü

Intenzív testmozgás után csökken az étvágy?

Azzal mind tisztában vagyunk, hogy ha fogyni szeretnénk, nem elég csak az étrendünket megváltoztatni, hanem a testmozgást is be kell építenünk a mindennapjainkba. Tartós súlyvesztéshez vagy az áhított kilogramm megtartásához bizony életmódváltásra van szükség.

Sokan tapasztaltuk már azt, hogy egy kellően kimerítő gyakorlatsor, egy végig ugrált aerobicóra után legkevésbé sem enni szeretnénk. Természetesen örülünk ilyenkor, hiszen adtunk is le a kalóriákból és nem is kívánja a szervezetünk az azonnali pótlásukat. Érdekes azonban, hogy számos embernél viszont kimondottan éhségrohamok jelentkeznek az egyes edzések után. Akkor hogy is működik ez?

Egy új kutatásban azt vizsgálták, hogy az edzőteremben elvégzett különböző gyakorlatok hogyan befolyásolják az étvágyat. 16 egészséges fiatal férfi vett ebben részt, különböző típusú testmozgások hatására mérték az acilezett ghrelin szintjét a vérben. Ez egy hormon, amelyről úgy gondolják, hogy növeli az étvágyat. A kutatók a gyakorlat után standardizált ételeket adtak, és megkérték a férfiakat, hogy értékeljék éhségszintjüket. A vizsgálat azt mutatta, hogy minél intenzívebb és hosszabb a gyakorlat, annál inkább csökkentette az acilezett ghrelin szintjét. Azoknak, akik 90 percig futottak, még egy órával az edzés után is alacsonyabb volt a ghrelin szintjük. Úgy érezték, hogy kevésbé éhesek. A rövidebb, intenzívebb edzések is csökkentették a hormonszintet, mint például az egyszerű kocogás, de azon férfiaknak, akik hosszabb ideig futottak, volt a legalacsonyabb ez az értékük.

Prof. David Stensel, a Loughborough Egyetem Sport- Orvostudományi és Egészségtudományi Iskola egyik tanulmányának szerzője azt állítja, hogy korábbi munkájuk nem mutatta, hogy az emberek mennyire túlkompenzálnak, hogy mennyit fogyasztanak a testmozgás után. Nehéz terület ezt kutatni, hiszen ha közvetlenül nem figyeljük meg az embereket, akkor számolni kell azzal, hogy önállóan jelentik a gyakorlatuk hosszát és intenzitását, és hogy mennyit ettek. Ezek az adatok pedig nem mindig pontosak.

Ahhoz, hogy hatékony legyen az edzés, a maximális pulzusszám 75%-a fölött kell végezni a gyakorlatokat – mondja David Broom, aki a Sheffield Hallam Egyetem Sport és Testnevelési Akadémiájának professzora. A testmozgásnak nagy intenzitásúnak kell lennie, még a rövid 30 másodperces sprintek is csökkentik az étvágyat és az acetilezett ghrelint. A hormon csökkenése, vagyis az étvágy csökkenése durván 2 óráig tart, de az egyének között eltérés tapasztalható.

„Egyértelmű, hogy az eredmények azt mutatják, hogy az éheztetés, a koplalás nagyobb valószínűséggel terheli meg a szervezetet, ha inaktívak vagyunk.” – állítja Broom.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy edzés, főleg intenzív gyakorlatok végzése mellett még koplaljunk is. Mert az elvesztett energiát pótolni kell. De érdekes, hogy a különböző gyakorlatok elvégzésével úgy csökkenthetjük étvágyunkat, hogy nem terheljük vele szervezetünket. Érdemes a testmozgás előtt enni, persze nem közvetlenül és nem akármit. Leginkább a fehérjedús ételek ajánlottak, hiszen ha nincs mit elégetnie a szervezetnek, akkor az izmaink fehérjetartalmából fogunk veszíteni és nem a felesleges zsírból.

Sütés nélküli kávés finomság gyorsan

Hétvégi ebéd után nagyon jól tud esni egy kávés édesség. Válogass kedvedre: a habkönnyű tiramisutól kezdve, keksztekercsen át a kávés kókuszgolyóig itt mindent megtalálsz!

A reishi gomba jótékony hatásai

A keleti gyógyászatban számos különböző növény- és gombafajtát használnak. Érdekes módon viszont, a reishi gomba különösen népszerűnek számít, mivel jó hatással van az egészségre: többek között megerősíti az immunrendszert és képes felvenni a harcot a rákos megbetegedésekkel is.

Karácsonyi klasszikusok, akár cukorbetegeknek is

Ahogy közeleg a karácsony, sokunk szeme előtt lebegnek a klasszikus finomságok, amiket ilyenkor fogyasztunk, ám aki cukorbetegséggel küzd sem kell lemondania ezekről.

Tested jelzései, hogy nem eszel eleget

A szervezet az élelmiszerekből jut hozzá a szükséges energiához és azokhoz a tápanyagokhoz, amelyek a felépítéséhez és a zavartalan, egészséges élettani funkcióihoz szükségesek. Azoknak, akik fizikailag aktívabbak, még többre van szükségük.

Ételek, amelyek kikapcsolják a stresszhormonjaidat

A stressz hosszú távon nagyon rosszat tesz a testnek, ezért szerencse, hogy vannak olyan mikrotápanyagok, amelyek segítenek a kortizol nevű stresszhormon munkájának ellensúlyozásában. Ha kifejezetten stresszes időszakon mész keresztül, figyelj oda arra, hogy fogyassz sokat C-vitamintartalmú élelmiszerekből, ez a vitamin ugyanis segíthet visszaszorítani a kortizol kiválasztódását a testben.