Menü

Slackline – avagy egy sokoldalú extrém sport

Mielőtt rátérnénk arra, hogymiért jó ez és mennyi lehetőség van benne, tisztázzuk, mi is ez az új, talán még mindig nem túl elterjedt extrém sport.

Tulajdonképpen egy nejlonból, vagy poliészterből készült óriási spaniferről van szó, amit kifeszíthetünk két szimpatikusnak tűnő szilárd pont közé. Ez a szilárd pont lehet fa, állvány, akármi. A lényeg, hogy valóban tartson. Na de miért akarna valaki „kötéltáncolni”? Bár a legtöbben ezzel a szóval illetik, itt azért kicsit többről van szó. Míg a kötéltáncnál merev kötélen sétálunk, itt rugalmas az anyag, ezért kicsit olyan, mintha egy trambulinon ugrálnánk, ráadásul a kifeszített „kötél” lapos, így könnyebb rajta egyensúlyozni. A szélessége fajtától függ, az egészen vékonytól a talpszélességűig kapható, minden méretben.

Nos, a dolog pikantériáját az adja, hogy rengeteg módon lehet használni. Van, aki csak az egyensúlyérzékének javítására használja, egyszerűen sétálgat rajta oda-vissza. Van, aki jógázik rajta, mivel így az egyszerűbb mozdulatok is nagy kihívást jelentenek. Lehet rajta merészebb mutatványokat is csinálni, szaltózni, ugrálni, ez is egyfajta stílus. Vannak, akik a koncentrációs képességük javítása miatt kezdtek bele, mivel nem csak fizikai, szellemi jelenlétet is igényel. Azonban, akármerről kerülgetjük, minden irányból találunk közös pontot. A mozgást. Amellett, hogy igen szórakoztató és az egészen kicsiktől az egészen nagyokig, bárki kipróbálhatja, rendkívül alaposan megmozgatja a testet. Ráadásul, még ha fizikailag el is fáradunk, a jó levegőn, természetben töltött idő és kikapcsolódás épp ellenkezőleg; feltölti szellemileg az embert.

A kicsit merészebbek kipróbálhatják a slackline különböző formáit. Beszélhetünk urbanliningról, ahol lakott területeken, városokban, parkokban űzik a sportot, vagy ott van a waterlining, amikor víz fölött, vagy akár vízben feszítik ki a kötelet. A tricklining egyszerűen azt jelenti, hogy különböző mutatványokat végzünk a kötélen. A highline az a verzió, ahol magasan a föld vagy víz fölött feszítik ki a spanifert. Bármelyik formáját is választjuk, egy biztos: egy új, érdekes és különösen jó mozgásformával ismerkedhetünk meg, nem beszélve arról a fantasztikus közösségről, ami eköré az extrém sport köré épült.

Okozhat-e egy hazai sportesemény “létszámbummot” az adott sportágnak?

A kérdés jelenleg Magyarországon eléggé túlpolitizált, de mi próbáljuk ettől távol tartani magunkat. Ha a címben megfogalmazott kérdésre röviden akarnék válaszolni, akkor egyértelműen azt kell mondanom, hogy nem. Azonban nem is ilyen egyszerű a válasz erre a kérdésre, mert például hogyha akad egy kiugró eredmény ezen a világversenyen, akkor az bizony fiatal tömegeket vonzhat egy népszerű sportág irányába.

Sportoljunk e a munkahelyen?

Ha fix munkaidőnk van, akkor a reggeli felkelés, a munkába menetel és az otthon, pláne ha család is van, háromszögében valljuk be nem mindig egyszerű a mozgást beleszorítani. Ennek persze egyik megoldása, hogy de bele kell, viszont ha van egy jólelkű, befektetni kész munkaadónk, akkor akár a munkahelyen is lehet biztosítani a testmozgást. Ez pedig egy jó befektetés, mert ezáltal a teljesítményünk nem kevesebb, hanem több lesz.

Sport hidegben

Korábbi írásaink közül több szólt arról, hogy ősszel milyen sportoknak érdemes hódolnunk. Az idei őszi időjárás egészen eddig nagyon kellemes, vénasszonyok nyarára emlékeztető volt. A múlt héttől, és különösen ezektől a napoktól kezdve azonban megváltozott a helyzet, csípős hideg időbe váltott át az ősz. Mit lehet ilyenkor tenni? Váltsunk át a hideg időszakban beltéri sportokra vagy inkább éljünk együtt a hideg idővel és továbbra is a szabadtérre helyezzük a hangsúlyt? Mindkét megoldás lehetséges, nézzünk néhány tippet.

Hogyan kezdjünk neki a futásnak?

Már az ősembernek Is futnia kellett, hol a zsákmány érdekében, hol egy vad elől. De hogy maradjunk a történelemnél, a futás hasznosságára talán az legismertebb a marathoni csata utáni futár története. Korunkban azonban már nem az életünkért hanem az Egészségünkért kell inkább futni, persze ez közvetve szintén az életminőségünk javítását jelenti. De mire kell ügyelnünk, hogy az egészséges futás semmiképpen se okozzon újabb sérülést betegséget. Néhány tipp következik, gyakorlott futóktól.

Miért jó kirándulni?

A természetben lenni minden évszakban csodálatos, de talán az ősz az az időszak, amikor a legcsodálatosabb kirándulni. A túrázásnak – legyen szó könnyedebb vagy komoly testmozgásról – több pozitív hatása van testre és lélekre, mint gondolnánk.