Menü

Amikor hiába kérlek, hogy ne a napon focizz

Néha azon aggódom, hogy vajon miről fogok írni Nektek, de tényleg igaz a mondás: "a téma az utcán hever". Jelen esetben nem az utcán, hanem az ágyikójában, ott pihenget a kisfiam. Hiába mondom én el ezerszer, hogy ne focizzanak annyit a tűző napon és adok rá sapkát, itatom a melegben, kenem be és csalogatom az árnyékba... mintha a falnak beszélnék. Napszúrás.

Ha már így alakult, kicsit nézzük ezt a témát közelebbről, mit tehetünk ellene, vagy, ha már "eső után köpönyeg", akkor mivel enyhíthetjük. Kisfiam reggel hányással és lázzal indított, amúgy semmi betegsége, baja nem volt, vírus nem lehet, meg nem fázott, valószínű enyhe napszúrást kapott. A szervezet meleg érzése 30-35 foknál jelentkezik, erre testünk hőleadással válaszol. A napszúrást tartós, hosszabb ideig történő, tűző napon tartózkodás váltja ki. Ehhez járul hozzá a fedetlen fejet érő napsütés direkt hatása, s ha hosszabb ideig éri fokozott hősugárzás a fejet, hőguta alakul ki.

Már nem vagyok annyira para-anyuka, mint 6-7 éve, már előfordul, hogy nyugodtan kezelem a helyzetet és tudom mit kell tennem. Napszúrás esetén a legfontosabb teendő, hogy célszerűen hűvös helyiségbe jusson a beteg. A tarkóra helyezett hideg vizes borogatás jó hatású. Kisfiamat megitattam vízzel, teával (semmiképp sem mással, tejjel, vagy üdítővel, pláne nem szénsavas dolgokkal), kapott lázcsillapítót és sötétített szobában lefektettem, borogatást csempészve a homlokára, lábára - 4 évesről beszélünk, nem mindent enged meg - s háttérzajként nagyfiam könyörgésére bekapcsoltam a tévében az autóversenyt, erre azonnal elaludt mind a kettő, szóval még a végén kiderül, hogy terápiásan javasolhatóak a hasonló monoton zajok.

Enyhe esetben a napszúrás otthoni, egy-két napos ágynyugalom után elmúlik, azonban ha a tünetek nem javulnak vagy esetleg rosszabbodnak, mindenképpen kórházi kezelés szükséges. Csecsemőket pedig minden esetben lássa orvos. Soha egy percig nem haboznék, inkább fussak felesleges kört az orvosnál, de nézze meg szakember.

A napszúrás megelőzésénél a legfontosabb, hogy fedetlen fővel ne tartózkodjon senki a tűző napon. fiamnak adtam egy világos sapkát a fejére, de úgy tűnik ez most kevés volt. Az, hogy gyermeket, állatot egyetlen percre sem hagyunk a melegben a gépkocsiba zárva az annyira alap, hogy le sem kéne írnom, de ha egyvalaki ennek hatására nem tesz ilyet, akkor már megérte leírnom.

Alap dolog az is, hogy 11 és 15 óra között nem tartózkodunk a napon, védjük magunkat és családunkat napozókrémekkel és folyamatosan isszuk a vizet, gyakran itatjuk a gyerekeket. Hogy a fiaim máskor vajon megértik-e, miért kell bejönni az udvarról, amikor szólok, miért kell árnyékba húzódni a Balatonon a legnagyobb melegben strandolás közben, miért kell felvenni a sapkát és miért ne focizzanak még délután öt órakor sem a tűző napon órákig, azt sajnos nem tudom garantálni, de azért én legközelebb is kitartóan próbálkozom a megelőzéssel.

Immunerősítés ősszel

Bár olykor az időjáráson sem látszik meg, de valóban elkezdődött az igazi őszi időszak. Viszont ez a kései nyár számos lehetőséget tartogat számunkra, ha szeretnénk az egészségünket felkészíteni a jóval vitaminszegényebb téli hónapokra.

Az agyrázkódás okai és (lehetséges) következményei

Gyerekként három óra ugrálás, jó sok elesés, meg egy kiadós verekedés sem tudja ledönteni az embert a lábáról. Felnőttként ennél jóval kevesebb is elég ahhoz, hogy komoly bajok történjenek.

Hogyan bírjuk sportolásra a gyereket?

Néhány előző cikkünkben már szót ejtettünk arról, hogy milyen sportágakra írassuk be a gyermekünket, mik a csapatsportok vagy éppen az egyéni sportok előnyei. Azonban azt be kell látni, hogy ebben a digitalizált világban már az is egyre nehezebb, hogy a gyermeket rábírjuk egyáltalán a sportolásra. Nem kell, és belátásunk szerint nem is szabad bűnbakokat keresni ebben, a jelenség ugyanis globális és tendenciózus. Megpróbálunk összegyűjteni néhány, nevezzük így jó tanácsot, hogyan is vihetjük-e a gyermekünket a rendszeres sportolás felé.

Megyek futni

A futás egy csomó jó dolgot tesz a testünkkel, azonban furcsa dolgokat is előidézhet, aminek annyira nem örülünk, azonban megpróbálhatjuk kiküszöbölni őket.

Az altató mellékhatásai a szervezetre

A rövid hatású szereket azoknál a pácienseknél alkalmazzák, akik nehezen alszanak el, ezek ugyanis gyors hatásukkal segítik az elalvást, majd a rövid hatástartam miatt nem okoznak másnap álmosságot.