Menü

Amit a vízről érdemes tudni

Szeretnénk az apróságokra is figyelni, amikor az egészségünkről van szó. A legtöbben ezért a jó idő ellenére is készítünk magunknak melegebb ruhát és sálat, ha felhős az ég, viszünk magunkkal esernyőt. Figyelünk a vitaminok bevitelére, zöldségeket fogyasztunk, és sportolunk. A vízbevitel pedig egy olyan dolog, ami, bár fontos, elég gyakran elfelejtünk figyelni rá.

Pedig több dologért is felelős ez az egy aprócska tényező. Például, ha sokáig nem iszunk eleget, az a bőrünkön is meglátszik. Szárazabb és fénytelenebb lesz, ráadásul mindehhez viszkető érzés is párosul. A kiszáradt száj és szem is egy tünete lehet annak, hogy valaki nem iszik elég vizet.

A víz talán legfontosabb szerepe a vérben való részvétele. A vérnek ugyanis a térfogatára és áramlásának sebességére is hatással van az, hogy mennyi vizet fogyasztunk. Ezt a jelenséget véradáskor könnyen megtapasztalhatjuk: ha elég folyadékot viszünk be a véradás előtt, akkor a vér szép egyenletesen fog áramlani a tasakba, ha keveset iszunk, akkor lassabban és nehezebben tudják tőlünk levenni a vért. Ennek nemcsak ez az egy gyakorlati megnyilvánulása van. Ez a vérnyomásra, vércukorszintre és a pulzusra ugyanúgy hatással van. Ezért van az például, hogy akinek magas a vércukorszintje, vagy éppen sok édeset evett, az jobban kívánja a vizet, hogy a víz a cukor koncentrációját a vérben csökkentse. Éppen ezért van, aki a cukorbetegségét úgy veszi észre, hogy hosszú időn keresztül, állandóan sok vizet kíván.

A víz továbbá az emésztésben is szerepet játszik. Ugyanis sokkal könnyebb az emésztés, ha több folyadék megy keresztül a szervezeten. Ez az emésztési problémáktól is megkímélheti az embert. Arról nem is beszélve, hogy a fejfájások nagy részét az okozza, ha az illető nem iszik eleget. Az orvosok is ezt szokták szinte először megkérdezni, ha valaki hosszú ideje tartó fejfájásról panaszkodik, hiszen nagy szükségünk van a vízre.

Hogy milyen formában visszük be, az rendkívül változó lehet, de ez sem mindegy. A legegészségesebb az lenne, ha mindezt csapvíz vagy ásványvíz formájában juttatnánk a szervezetünkbe, esetleg friss gyümölcs- vagy zöldséglevek formájában. Ez azonban azt jelenti, hogy napi 10-12 pohár vizet kellene meginnunk, ami nem olyan könnyen megvalósítható. Ezért a levesek, a napi kávé vagy tea is hozzájön ehhez az értékhez. Arra viszont figyeljünk, hogy amennyire tehetjük, redukáljuk le ezt a mennyiséget, és inkább az egészségesebb változatokra fektessük a hangsúlyt!

A víz normális mennyiségben és minőségben történő bevitele nem igényel nagy erőfeszítéseket, csupán kis odafigyelést a mindennapjainkban. Törekedjünk tehát a maximumra ebben a kérdésben!

Varga Ágnes Kata

Szója és pajzsmirigy

Mi a baj a mértéktelen szójafogyasztással? Vajon a szója hozzájárul a TSH-szint emelkedéséhez? Fogyasztása súlyosbíthatja a pajzsmirigy-alulműködést? Befolyásolhatja a szója a gyógyszerek, vitaminok felszívódását?

A legmagasabb glikémiás indexű ételek

A glikémiás index valójában egy számérték, amely az élelmiszereket egy 0-100-ig terjedő skálán sorolja be vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Ezt eredetileg a cukorbetegek számára fejlesztettek ki, de érdemes alkalmaznia azoknak is, akik számára a betegségek megelőzése és a karcsú alak egyaránt fontos.



A sok állás veszélyei

Sok állásnak azt nevezhetjük, ha valaki a munkaideje több, mint 60%-ában áll, munkáját állva végzi. Sokat állnak egy helyben a bolti eladók, a tanárok, a pultosok és pincérek, a futószalagnál dolgozók, a biztonsági őrök, a fodrászok, szakácsok és még sorolhatnánk. Ezeknél a foglalkozásoknál különösen fontos odafigyelni a sok állással járó életmód veszélyeire.

Ha magas a koleszterinszint…

Mindig azt hittem az elhízott embereknek mutat magas koleszterinszintet a vérképe, míg a vékony, szálkás, sportoló férjem véreredményét meg nem láttam. A magas koleszterin szinte már népbetegség. Mit tehetünk ellene?

A fényes haj titka

A szépségápolás során a bőr mellett a haj kapja a legnagyobb szerepet. A kezelése során a termékek mellett a használati módra is érdemes odafigyelni.