Menü

Perifériás befolyásolás

A felismerés nem olyan bonyolult. Aki ismeri saját magát, ismeri az emberi természetet, az könnyen kiszűri a befolyásolást. De mi van akkor, ha nem szavakon, hanem érzelmeken keresztül próbálnak meg irányítani minket?

Ezt olykor nehezebb kiszűrni, de vannak sémák, amelyek ebben az esetben is alkalmazhatóak. Reklámcégek, marketingesek, eladók szeretik olykor ugyanazokat a módszereket használni. Minden korosztálynak, társadalmi csoportnak megvan a maga „nyelve”, amelyen érdemes hozzá szólni. És nem is olyan nehéz ezeket a nyelveket megtalálni. Mindemellett vannak univerzális megoldások. Azokkal pedig nem árt, ha mindenki tisztában van.

Először is, ha perifériás befolyásolásról beszélünk, érdemes tisztázni, hogy ez mit jelent. A perifériás manipuláció a szövegen keresztüli befolyásolás helyett az érzelmekre, hirtelen keltett benyomásokra támaszkodik. Nem feltétlenül állít valótlanságot, de az igazságot egy sokkal vonzóbb formában tünteti fel. Ez természetesen nem illegális, a figyelemfelkeltés eszköze a jó ízlés határai között bármi lehet. De vannak olyan képek, szituációk, melyek már eleve gyanút kelthetnek bennünk.

Legelőször is az irányított asszociációt érdemes keresni. Egy terméket, cselekvést, feladatot összekötnek egy számunkra szépnek, kedvesnek, vonzónak tartott dologgal, és így a fejünkben hamis érzésekkel párosítanak egy egyébként semleges területet. Így van ez akkor, amikor kutyával, babával, boldog családdal, idilli karácsonyi képpel próbálnak meggyőzni minket. Nem kerülhetjük el a hatását, de szétválaszthatjuk azt a valódi mondanivalótól. Ha valaki túlórázásra szeretne rávenni minket, vagy egy nem tervezett vásárlásra, mindig látnunk kell a tényeket a felvillantott képek mögött.

Vannak ennél kevésbé összetett trükkök is. Az ember a nagyobb dolgokat először veszi észre. Ezért a számunkra vonzóbb dolgokat nagyobb betűkkel írják, hangosabban és hangsúlyosabban mondják, szebben kivilágítják, míg a részleteket, vagy a kevésbé kívánatos dolgokat nehezebben észrevehetővé teszik. Ez biológiai jelenségen alapszik, amelynek neve szupernormális inger. Rendkívül okos húzás, mert kontrollálhatatlan. Persze, ha valaki részletesen, figyelmesen olvas és hallgat információkat, akkor sokkal nehezebb így hatni rá.

A lista végére egy listával kapcsolatos felismerést hagytam: a listáknak, szövegeknek az elejét és a végét a legkönnyebb megjegyezni, így a rafináltak a fontos dolgokat mondandójuk elején vagy legvégén mondják el. Ez az írott szövegeknél is így van. Így, ha turpisságot keresel, azt feltétlenül az elhangzottak elején és végén tedd, hiszen ez a keret foglalja magába a legkönnyebben manipulálható részt.

A befolyásolás nem az ördögtől való, és nem is feltétlen hazugság. Az, ami rosszá teszi a szemünkben, hogy kiveszi az irányítást a kezünkből. Hogy a kontroll mégis nálunk maradjon, tanuljunk meg felismerni bizonyos ingereket, így tiszta fejjel dönthetünk a bennünket érintő kérdésekben.

Varga Ágnes Kata

Iskolai bullying – milyen jelek utalnak rá?

Mit jelent a bullying kifejezés? A megfélemlítés (angol szóval bullying) többek között terrorizálást, zsarnokoskodást, erőszakoskodást, kegyetlenkedést, megalázást, kiközösítést és zaklatást jelent. Olyan ismétlődő viselkedés, amellyel egy csoport vagy egy személy egy másik csoport vagy személy feletti hatalmát igyekszik kialakítani – írja a wikipedia.

Hogyan küzdjük le a vizsgadrukkot?

Mindenki átélte már, senkinek sem ismeretlen a vizsgadrukk érzése: az izgalom, a gombóc a torokban, a gyomorpanasz, az izzadó tenyér, a remegés, az izgulás. Ezzel az állapottal előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során, a vizsgadrukk azonban leküzdhető.

Hogyan győzhető le a vizsgadrukk?

Nemrég volt az érettségi, most következik az egyetemi vizsgaidőszak: kemény időszak a diákoknak, bármivel is küzdjenek jelenleg. Adódik a kérdés, hogy milyen tüneteket okozhat a szorongás, az izgalom, és mit tehetünk ellene? A vizsgadrukk voltaképpen nem más, mint szervezetünk stresszreakciója, amely azonban leküzdhető. Megszüntetni nem lehet, de csökkenteni igen.

A soványság internetes kultusza

Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.

Szelektálás – mit dobjunk ki és mit ne?

Amikor már túlzsúfolttá válnak a szekrényeink, szobáink, belépni sem tudunk az előszobába, halmozzuk a tárgyakat, mániákusan gyűjtögetünk és nem akarunk semmit kidobni, akkor itt az ideje egy nagyobb szelektálásnak! Ha kétségeink vannak afelől, hogy mit szabad kidobni és mit nem ajánlott, akkor olvassák el mai írásunkat.