Menü

A plusz súly pszichológiai háttere

Elhízás esetén a test zsírtartalmának kóros mértékű felszaporodásáról van szó, mely a testi és lelki működést egyaránt károsan befolyásolhatja. Testi szövődmények: pl. szívkoszorúér betegségek, agyi érbetegségek, magas vérnyomás, cukorbetegség, vese, májbetegség, mozgásszervi betegségek, stb. Igen gyakori hogy az étel nem a szeretetet, hanem a szerelmet pótolja. Továbbá az étel védő funkciót is betölthet. Ha a szülő nem találja megfelelőnek saját kompetenciáját abban, hogy megvédje a gyermekét, elhárítsa az őt fenyegető veszélyt, illetve nem ítéli saját személyét kellően biztonságos „érzelmi háttérnek”, étellel igyekszik őt kárpótolni.

Saját ereje helyett ételt adni, ezek a gyerekek hajlamosak arra, hogy később, felnőttként „bánat-zsírt” halmozzanak fel. Fontos azzal tisztában lennie mindenkinek, aki fogyni szeretne, hogy a súlyfeleslegnek mindig van lelki jelentése és a fogyás sem csak annyi változással jár majd, hogy kevesebbet mutat a mérleg. Megváltozik a környezethez való viszonyulásunk és a környezetünk tagjai is másként tekintenek majd ránk, sőt az is lehet, hogy olyan problémákkal kell majd szembe néznünk, amelyeket eddig az evéssel „oldottunk meg”. Fel kell készülni a változásra, a régi dolgok elengedésére és az újak befogadására, a tanulásra – elsősorban önmagunk tanulására! A fogyás egy hatalmas önismereti út és lehetőség is egyben. Fontos, hogy ne szenvedésként éljük meg! A hosszútávon megtartható alacsonyabb testsúlyhoz fokozatos életmód-változtatás kell, az életmód-változtatáshoz pedig szemléletváltás.

Pszichés következményként felléphet

Sok esetben önmagában a krónikus stressz is képes elhízást eredményezni, ugyanis stresszhelyzetben a szervezet raktáraiból vérbe áramló cukor és zsír a stressz helyzet elmúltával ugyan visszaáramlik, de hasi zsírszövet formájában tárolódik. A pszichológus segítséget nyújthat a visszahízás megelőzésében kognitív viselkedésterápiás módszerekkel. Az elhízás okai között szerepelhetnek genetikai, hormonális tényezők, ám lassú anyagcsere is lehet a háttérben. Az elhízott emberek, mert nem tanulják meg az éhség és a különböző emocionális állapotok megkülönböztetését. A félelmet, haragot, szorongást, izgalmi állapotot éhségnek címkézik. Illetve megtanulták, hogy az evés csökkenti az izgatottságot, így érzelmi evőkké váltak.

Hogyan tekintünk egy elhízott emberre?

A korok és kultúrák nagyban befolyásolják, hogy kövérnek lenni pozitív, avagy negatív dolog. A ma divatja és divattervezői a karcsúságot részesítik előnyben. A soványabb hölgyek könnyen találnak maguknak ruhákat. A nőknek több előítélettel kell szembenézniük súlyukból fakadóan. Sok teltebb hölgyet gyötör a bűntudat testalkata miatt. A testsúly és a lelki egyensúly szoros összefüggésben áll egymással. Rengetegen karcsúságra vágynak, de nem merik vállalni, ami a fogyással jár. Egy elhízott embernek a kapcsolatteremtés is nehezére esik, így sokszor az evés az egyetlen társa.

Az étkezésekkel pótolja a közösségi, vagy egyéb társas tevékenységeket. A kövérek sokan depressziósak alkatuk miatt. Hozzá kell tenni, hogy a testsúly okozta lelki problémák nem csupán az elhízott embereket érintik, hanem minden olyan egyént, aki nem tud megbékélni kilóival. Az elhízott ember testét és lelkét egyaránt kezelni kell. A tartós és eredményes fogyás érdekében növelni kell a súlyvesztő személy én erejét. Meg kell küzdenie a súlya miatt ért előítéletekkel. A fogyással lelki változások is járnak. Változik a környezethez való viszonyulás. Kezelés közben olyan problémák jönnek elő, amit eddig evéssel oldottak meg. A fogyással tehát nem csak fölös kilóktól, de a depressziótól is megszabadulhatnak.

Ha elakadsz a fogyás útján, az azért van, mert nem töltesz elég időt magaddal, nem vagy elég tudatos. Egy szigorú diétát nem lehet hosszan tartani, hatalmas motivációt, kitartást igényel. Ha jobban megérted a működésedet, megismered a szokásaidat, tisztába jössz az érzéseiddel, akkor már könnyedén meg fogod találni azt az utat/módszert, ami meghozza a hosszú távú eredményt.

Szerző: Udvari Fanni

Az érzelmi intelligencia fontossága, fejlesztése

Egyre többet hallani az érzelmi intelligenciáról. Ha eddig nem volt fontos számunkra az érzelmi intelligenciánk és/vagy nem tudtuk, hogyan lehet fejleszteni, továbbá érdekel bennünket, hogy mely csillagjegyek jók kiugróan ezen a téren, akkor érdemes elolvasni erről szóló mai cikkünket.

A kényszerbetegségek okai

A kényszeres páciensek tolakodó gondolatokat élnek meg, melyek szenvedést okoznak és amelyeket más gondolatokkal vagy tevékenységekkel (kényszercselekedetekkel) próbálnak elnyomni vagy semlegesíteni.

A 4 legjobb májvédő gyógynövény

A májvédő és májméregtelenítő gyógynövényt - pontosabban kivonataikat -, nyugodtan kombinálhatod is! Hiszen egymással szinergiában, azaz egymás hatását felerősítve működnek a máj egészségéért.

Milyen a reziliens személyiség és mit tanulhatunk tőlük?

A reziliens ember egy rugalmasan alkalmazkodni tudó ember, aki jól reagál az élet kihívásaira, nem sajnálja magát, nem omlik össze, hamar talpra áll. Mentálisan erős, egyensúlyban van a mentális és érzelmi egyensúlya, amelyet nehéz időszakokban meg tud tartani. Mit tehetünk, hogy ilyenné váljunk?

Kortizolszint - ha magas, ezt tudnod kell

Sokszor nem tudjuk, hogy kimerültségünk, tartós hízásunk minek köszönhető, de érdemes utánajárni, hogy nem e egy hormon az oka, amit kortizolnak hívnak.