Menü

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Egy exorexiás ember akár több órát tölt az edzésről, testsúlyról, alakról való fantáziálással. Nagyon fontos számára az edzés megtervezése és az „adag” emelése, ami oda vezethet, hogy napi több órát tölt el edzőteremben. Az edzés megtétele kielégüléssel és örömmel jár, bármilyen szigorú szabályokat is alkot magának. Azt látjuk, hogy az edzés minősége az élet minőségét is jelenti már, tehát olyan központi elemmé növi ki magát, ami elsődleges és elengedhetetlen. Ez azt jelenti, hogy a testmozgás fokozásában egy tudattalan tényező szerepel, az én jó állapotának az elérése, amihez képest nem számít a szociális izoláció, vagyis az a veszteség, amit a környezet, barátok, társasági élet jelent. Jellemző a túlzott testmozgás mellett az egyéb örömök megtagadása is. Az identitás átformálódása – vagyis az addig megismert személyiség szinte teljesen megváltozhat, mert harcol az edzések megtartásáért, nem fogadja el a kritikát és tanácsot. A legfontosabb jelzés, ha a barátoktól és környezettől való izoláció beindul, mert az evés és a beszélgetés már nem olyan fontos, illetve egy idő után azzal a veszéllyel fenyeget, hogy önmagát kell védenie a többiek kérdéseitől.

A túledzettség szindróma jelei és tünetei: „kimosott” érzés, fáradtság, energiahiány tompa lábfájdalom folyamatos ízületi-, és izomfájdalmak hirtelen teljesítmény visszaesés álmatlanság fejfájás az immunrendszer gyengülése (sok megfázás, torokfájás) edzési kapacitás és intenzitás csökkenése rossz hangulat, ingerlékenység depresszió a sport iránti lelkesedés hiánya csökkenő étvágy gyakori sérülések megrögzött edzéskényszer érzés.

Teszteljünk állapotunkat, az ortosztatikus pulzus vizsgálat, ami a következőkből áll: Minden nap ugyanabban az időben (a legjobb reggel) helyezzük magunkat kényelembe, és pihenjünk tíz percig! Tíz perc után fekve mérjük meg a pulzusunkat! Ezután álljunk fel! Tizenöt másodperc elteltével végezzünk el egy második mérést! Másfél perc múlva egy harmadikat! Két perc után pedig egy negyediket! A kipihent sportolóknak nagyjából azonosak lesznek az eredmények, de akiknél kezd kialakulni a túledzettség azoknál a negyedik mérésnél körülbelül 10-el több lesz a mért pulzusérték. Hatással lehet a vizsgálat eredményére az, ha esetleg még nem pihentük ki az előző edzést, fáradtak vagyunk, vagy stresszesek. Mindenesetre ilyenkor hasznos lehet csökkenteni az edzés mennyiségét, vagy pihenni egy napot mielőtt újra gyakorlatozni kezdünk.

Szimpatikaus idegrendszeri tünetek:

Szaporább nyugalmi szívritmus (emelkedett nyugalmi pulzusszám)
Emelkedett nyugalmi vérnyomás
Csökkent maximális teljesítmény
Csökkent sportteljesítmény
Csökkent maximális vér-tejsav koncentrációLassult regenerációs képesség
Testtömegcsökkenés
Étvágycsökkenés
Csökkent edzésmotiváció
Fokozott ingerlékenység, depresszió
Fokozott sérülékenység
Gyengült fertőzésekkel szembeni immunvédelem

Paraszimpatikaus idegrendszeri tünetek:

Csökkent nyugalmi pulzusszám
Erőkifejtés után gyorsabb pulzusszámcsökkenés
Csökkent sportteljesítmény
Csökkent vér-tejsavszint szubmaximális ill. maximális terhelés alatt
Fásultság, érzelmek kinyilvánításának hiánya

Az exorexia az elismerés kicsikarására irányuló evészavar, motiváló tényezői közül csak az egyik lehetséges ok a haláltól való félelem, az étrendet pedig a test kinézetéhez igazítják.
Az orthorexiások a táplálék minőségére figyelnek kórosan, azaz, csak az általuk tökéletesen egészségesnek gondolt ételeket hajlandók magukhoz venni, adott formában, adott mennyiségben.
Kiváltó okai a betegségektől való kórós, illetve haláltól való félelem.

Ennek a betegségnek is ugyan az a csapdája, nincs betegségtudat, hisz az egészséges élet illúziójában ringatja magát a beteg.

Szerző: Udvari Fanni

Mire jó az útifű maghéj?

Az útifű maghéj pozitív hatásai egyre szélesebb körben ismertek. Mondhatni, hogy ez az univerzális növény most ismét aranykorát éli. Meg is érdemli, hogy az egészségtudatos konyha és házipatika elmaradhatatlan kiegészítőjévé váljon.

Harmadlagos dohányzás. Mi az?

Aktív dohányos maga a cigarettázó, ezt tudjuk, a passzív dohányzástól pedig a dohányosok környezetében élők szenvednek, azonban létezik a harmadlagos dohányzás okozta állapot, ennek hatásairól is kell beszélni.

Mennyit kell inni?

A megfelelő vízfogyasztás az egészséges élet alapfeltétele. A szervezetünk körülbelül 70%-át víz teszi ki, ezért is elengedhetetlen a pótlása

Néhány fitness tévhit

A fitness fénykorát éljük, de más sportágak is népszerűek, a karantén kihozta az embereket kocogni a természetbe és többen elkezdtek otthon online edzeni, van azonban néhány tévhit, melyet azért jó tisztázni, ha valaki sportolni kezd.

Egészséges nassolnivalók

Ha fogyókúrázol, akkor is ennél, ha amúgy nem vagy éhes. Ilyenkor inkább engedj a kísértésnek! Válogass kedvedre az alábbi 21 finomság közül, melyek ráadásul nem tartalmaznak többet 100 kalóriánál.