Menü

Az egyoldalú étkezés következményei

ANYAGCSERE FOLYAMATOK FELBORULÁSA
Az emésztés és az anyagcserefolyamatok megfelelő működése gyakorlatilag az egészség legfontosabb pillérei. Kóros a túl gyors, de a túl lassú, renyhe bélműködés, a székrekedés is. Ha valaki kihagy bizonyos létfontosságú tápanyagokat az étrendjéből, annál nem csak kisebb egészségügyi problémák, de előbb-utóbb akár súlyos betegségek is kialakulhatnak, ráadásul az emésztési folyamatok felborulásával még a fogyókúra is kudarcba fullad.

GYENGE IMMUNRENDSZER
Az immunrendszer erősítése nem csupán egy elcsépelt szlogen. Ha szervezetünk védekezőképessége meggyengül, a betegségek is könnyebben és gyorsabban ledönthetnek a lábunkról. Márpedig ez nem csak külső hatások, vírusok, fertőzések miatt történhet meg: az egyoldalú táplálkozás miatt fellépő hiányállapotok is veszélyeztetik a szervezet védelmi funkcióját.

VÉRSZEGÉNYSÉG
Kétféle vérszegénységet ismerünk: vashiányos és kóros vérszegénységet.
A vashiányos vérszegénységet a hosszan tartó éhezés, a kevés gyomorsav okozza. Ekkor hiába van a táplálékban elég vas és zöldség, a vas nem szívódik fel. Vérszegénységet okozhat az egyoldalú táplálkozás, a bélféregség, a TBC, a bélhurut, a vérző gyomorfekély, a mérgek vagy baktérium okozta fokozott vörösvérsejt-pusztítás, a vérző vastagbélfekély, csontvelőbetegségek (a vörösvérsejtképzés csökkent) és az erős tisztulási vérzés. A vészes vérszegénység gyógyítása inkább a szakorvosra tartozik, a természetgyógyász csak kiegészítő terápiát javasolhat. A betegnek B12-vitamint kell szednie, de ha komoly a helyzet, a folsav adagolása is indokolt. Változtatni kell továbbá a táplálkozáson olyan értelemben, hogy a gyomor ne gátolja a fontos anyagok bejutását a szervezetbe. B12-vitamint tartalmaz a vadlucerna virága, az élesztő, a csíráztatott magvak és a tejszín. A hús és a máj fogyasztása is nagyon fontos annak, aki vérszegény.

Az is előfordul, hogy valaki egyszerűen válogatós, ám súlyos esetben az ételrepertoár csak egy-két ízre vagy bizonyos állagú ételekre korlátozódik, aminek hátterében komoly lelki problémák húzódnak és hosszú távon káros egészségügyi következményei lehetnek. "A gyermekkori válogatósság szerencsére az esetek többségében felnőttkorra oldódik, mivel a kisgyerekek sokszor azért utasítanak el bizonyos ételeket, mert azok ismeretlenek számukra, felnőttként viszont a legtöbb ételt és élelmiszert már jól ismerjük, így addigra jó eséllyel enyhül az ételek szelektálása" – fűzte hozzá a szakértő.

EVÉS ÉS ALVÁS

Egy Pennsylvaniai Egyetemen végzett vizsgálatban az alanyok alvásminősége és evési szokásai közötti összefüggéseket vizsgálták. A résztvevők közül a legváltozatosabban táplálkozó alanyok számoltak be a legegészségesebb alvásmintákról. Az is kiderült, hogy akik az alvás mennyiségére és/vagy minőségére panaszkodtak, jellemzően sokkal kevesebbet fogyasztottak fehérjéből, szénhidrátból, cinkből, vasból vagy szelénből mint a kontroll alanyok, de a pontos okokra egyelőre nem született elfogadható magyarázat. Ha tehát ez motiválja, akkor a nyugodtabb éjszakákért érdemes változatosabban étkeznie.

TUDATOS TERVEZÉS

Szerencsére az egészséges élelmiszerek (friss zöldségek, gyümölcsök, teljes értékű gabonafélék, tejtermékek, stb.) széles körben elérhetők, és nem feltétlenül drágábbak a kevésbé tápláló falatoknál. Az utóbbi években az egészséges életmód egyre több embert "megfertőzött". A lakosság talán kezdi érteni, hogy a prevenciónak sokkal nagyobb szerepe és létjogosultsága van mint a betegségek kezelésének. Amiben viszont még van hova fejlődnünk, az az, hogy több oldalról kellene támogatni az egészségünk megőrzését: nem elegendő megfelelően táplálkozni, hiszen a rendszeres testmozgás és a szakszerű stresszkezelés is nagyon fontos a fizikai és mentális jóllét kialakításához.

Ne hagyjuk, hogy szeretteink, ismerőseink, szomszédaink az alultápláltság állapotába sodródjanak! Hívjuk fel a figyelmet az egyoldalú táplálkozás, koplalás súlyos következményeire! Ha máshogy nem megy, rendeljünk ebédet idős szeretteinknek és biztosítsuk a következőket:

napi 1,5 liter víz elfogyasztását,

napi 25 dkg zöldség és 25 dkg gyümölcs elfogyasztására, tejtermékek (pl. joghurt, sajt, kefir, tej) mindennapos bevitelét, sovány hús, hal rendszeres fogyasztását,legalább 10 szem nem sózott mandula vagy más olajos mag mindennapos bevitelét.

Az energia-, fehérje-, vitamin- és ásványianyag-hiányos táplálkozásnak rendkívül sokféle súlyos következménye alakulhat ki, amely szinte minden szervet, életfunkciót érinthet.

Szerző:Udvari Fanni

Immunerősítés ősszel

Bár olykor az időjáráson sem látszik meg, de valóban elkezdődött az igazi őszi időszak. Viszont ez a kései nyár számos lehetőséget tartogat számunkra, ha szeretnénk az egészségünket felkészíteni a jóval vitaminszegényebb téli hónapokra.

Három recept szilvával

Október közepére elérkezett az igazi ősz, ami egyet jelent a színpompában úszó természettel és a rengeteg ízletes őszi gyümölccsel. A következő három recept az őszi gyümölcsök királynőjének, a szilvának különböző felhasználásához kapcsolódnak.

Tökéletes nasik bármikor

Az olajos magvak, csonthéjasok olyan „szuperélelmiszerek”, melyeket nyugodt szívvel beilleszthetünk az egészséges étrendbe.

Az agyrázkódás okai és (lehetséges) következményei

Gyerekként három óra ugrálás, jó sok elesés, meg egy kiadós verekedés sem tudja ledönteni az embert a lábáról. Felnőttként ennél jóval kevesebb is elég ahhoz, hogy komoly bajok történjenek.

Karalábé jótékony hatásai

Hiába szuperélelmiszer, mégsem tartozik a legnépszerűbb ételek közé a karalábé. Nekünk viszont van nyolc érvünk, amikkel bebizonyítjuk, hogy mégiscsak érdemes étrendünk részévé tenni ezt az érdemtelenül háttérbe szorított zöldséget. Ezek közül csak az egyik, hogy több C-vitamint tartalmaz, mint a citrom!