Menü

Ami összeköt

Hallottuk már a nevét a kollagénnek a reklámokból és innen a hajráegészségből is. A legkülönfélébb márkák dobják piacra készítményeiket, s mind ajánlja, a legtöbb arckrém alapanyaga, porcvitaminok alkotóeleme, vitaminok összetevője, de valójában mi ez és mire jó, egyáltalán kell nekünk, és ha igen, miért is?

A kollagén szerepét egyetlen mondatban össze lehet foglalni: bőrünk 75%-a kollagénből áll, testünk fehérjéjének 30%-a kollagén. A szervezet gumija és ragasztója. Hiányát a kor előrehaladtával viszont pótolni kell. Ahogy öregszünk sajnos a szervezet egyre kevésbé képes előállítani a megfelelő mennyiségű kollagént, így már 25-30 év felett célszerűnek tűnik táplálék-kiegészítővel, vagy speciális ételeken keresztül pótolni. Ahogy öregszünk, a kollagén termelésünk lelassul. Körülbelül 40 éves korunkra a testünk már sajnos elvesztette a természetes kollagén raktárainak mintegy 15%-át.

Az I-es típusú kollagén a leggyakrabban és legnagyobb mértékben, mintegy 90%-ban előforduló kollagéntípus. Az inakban, a szalagokban, a csontokban, a fogakban, a szív-és érrendszeri szövetekben, a bőrben is nagy mennyiségben megtalálható. A II-es típusú kollagén az ízületekben, ízületi porcokban van jelen, s az ízületeink állapotán javíthat. A III-as típusú kollagén nagyszerűen kiegészíti egymást az I. típusú kollagénnel, – olyannyira, hogy szinte egy lapon említhető a kettő.

Szakemberektől hallottam, hogy a kollagén akkor tud hasznosulni a szervezetben, ha van mellette C-vitamin is, ezért ajánlott, hogy C vitamint is szedjünk mellé, bár egyes kollagén készítmények ma már alapból hozzáadott C-vitaminnal készülnek. A kollagénhez a legegyszerűbb módon állati eredetű ételekből juthatunk hozzá, például egy jó tányér csontlevesből vagy kocsonyából, (ami viszonylag egyszerűen és olcsón elkészíthető).

Közben akár kollagént tartalmazó étrend kiegészítőket is szedhetünk, például por vagy kapszula, folyadék formájában. Ezek elfogyasztása után a kollagén rövid időn belül eljut a sejtjeinkhez. A legjobb eredményt azonban akkor érhetjük el, ha a két módszert ötvözzük és ételekből, illetve vitaminokból is fedezzük a szükségleteinket.

Természetesen az idő múlását nem állíthatjuk meg, így arra sincs megfelelő módszer, hogy a kollagén termelődés lassulását megállítsuk, valahogyan vagy éppen visszafordítsuk. Az egészséges életmóddal, megfelelő étrend-kiegészítőkkel azonban sokat tehetünk azért, hogy a szervezetünkben elegendő kollagén legyen.

A férjem is elolvasta a cikkem, és a fiaimmal együtt azt üzenik: ők azért esznek annyi gumicukrot, hogy pótolják az elveszített kollagént. Szeretem, mikor átjön nekik a lényeg és komolyan vesznek…

Miért zsibbad éjjel a lábam?

A kéz-, lábzsibbadás lehetséges okait kutatjuk, mely sajnos egyre gyakoribb panasz, s általában éjszakánként jelentkezik.

Mèhviasz jótékony hatásai

Már az ókori Egyiptomiak is használták rendszeresen eme csodaszert, a méhviaszt. Nem kell mondanom, hogy a fáraók mumifikálásához ez volt az egyik alappillér, hiszen a bevont testeket ezzel lehetett akár több 1000 évig úgy tartósítani, hogy az ne bomoljon le 100%-ban. Használták még továbbá a koporsók légmentes lezárásához is, hiszen, amit egyszer bekentek vele azon a több 1000 év nem igazán fogott.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…

Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.

Okok amiért sírsz álmodban

Ha gyakran sírsz álmodban, és ez már hatással van a mindennapi életedre is, akkor azt tanácsoljuk, hogy fordulj orvoshoz vagy mentálhigiénés szakemberhez. Ők segíthetnek azonosítani a kiváltó okot, és kezelési lehetőségeket kínálhatnak az alvás és az általános közérzet javítására.