Menü

Hogyan bírjuk sportolásra a gyereket?

Azt be kell látni, hogy ebben a digitalizált világban már az is egyre nehezebb, hogy a gyermeket rábírjuk egyáltalán a sportolásra. Nem kell, és belátásunk szerint nem is szabad bűnbakokat keresni ebben, a jelenség ugyanis globális és tendenciózus. Megpróbálunk összegyűjteni néhány, nevezzük így jó tanácsot, hogyan is vihetjük-e a gyermekünket a rendszeres sportolás felé.

A kezdő lépés, és az elsődlegesen nehéz feladat ugyanis az, hogy a gyermeket felállítsuk a televízió, számítógép elől. Nagyon sokszor van olyan, és nem csak gyermekeknél, hogy egyébként nagyon szeretnek sportot nézni a televízióban, azonban ezt aktívan nem szokták gyakorolni. Általános javaslat, hogy a szülőknek napi 2 óránál többet nem szabadna, hogy a gyermeküket a képernyők előtt ülni engedjék. Fontos a mértéket szabályokban rögzíteni. Szakértők hozzáteszik, ebben a szülőnek is fontos példát mutatnia a gyermek felé, sőt, mindennek ez az alapja.

Azt is érdemes számba venni, hogy milyen mozgásformát szeret a gyermek. Mert minden gyermek szeret mozogni. de van aki nem a monotonabb futás híve, hanem mondjuk focizik a társaival. Ilyenkor a szülő az iskolától is kaphat segítséget, akár egy testnevelés tanártól, akár pedig, kisebb gyermekeknél még sokkal jobban szem előtt van, az osztályfőnöktől is.

Egyáltalán, vonzóvá kell a gyermek számára tenni a mozgást. Lehet azt persze azzal kezdeni, hogy rábírjuk a takarításra, vagy bármilyen más segítségre a házimunkában, hiszen az is testmozgás.

Bárhogy is legyen azonban, amennyiben a gyermeket nekünk kell kimozdítani a viszonylagos “tunyaságból”, fontos, hogy náluk is bevezessük a fokozatosság elvét. Vannak persze örökmozgók, akiket nem lehet megállítani, és őket azért kell minél gyorsabban valahova szervezetten beíratni sportolni. Járjon ez bármekkora lemondással is, mert egyszer úgyis “kifizetődik”. Nem feltétlenül csak sporteredményekben, hanem gyermekünk későbbi személyiségében is. És még ráadásul nem is kell nagy befektetés. Edzeni otthon is lehet, ha nincs más mód, és persze nem kell feltétlenül szervezett keretek, pontosabban egyesületi keretek között sportolnia. A kerékpározás, az úszás, a futás tipikusan olyan sport, amit egyedül, a magunk szorgalmára csinálhatunk. De lehet, hogy a szülőknek kell ehhez megadni a kezdőlökést.

Sportoljunk e a munkahelyen?

Ha fix munkaidőnk van, akkor a reggeli felkelés, a munkába menetel és az otthon, pláne ha család is van, háromszögében valljuk be nem mindig egyszerű a mozgást beleszorítani. Ennek persze egyik megoldása, hogy de bele kell, viszont ha van egy jólelkű, befektetni kész munkaadónk, akkor akár a munkahelyen is lehet biztosítani a testmozgást. Ez pedig egy jó befektetés, mert ezáltal a teljesítményünk nem kevesebb, hanem több lesz.

Sport hidegben

Korábbi írásaink közül több szólt arról, hogy ősszel milyen sportoknak érdemes hódolnunk. Az idei őszi időjárás egészen eddig nagyon kellemes, vénasszonyok nyarára emlékeztető volt. A múlt héttől, és különösen ezektől a napoktól kezdve azonban megváltozott a helyzet, csípős hideg időbe váltott át az ősz. Mit lehet ilyenkor tenni? Váltsunk át a hideg időszakban beltéri sportokra vagy inkább éljünk együtt a hideg idővel és továbbra is a szabadtérre helyezzük a hangsúlyt? Mindkét megoldás lehetséges, nézzünk néhány tippet.

Hogyan kezdjünk neki a futásnak?

Már az ősembernek Is futnia kellett, hol a zsákmány érdekében, hol egy vad elől. De hogy maradjunk a történelemnél, a futás hasznosságára talán az legismertebb a marathoni csata utáni futár története. Korunkban azonban már nem az életünkért hanem az Egészségünkért kell inkább futni, persze ez közvetve szintén az életminőségünk javítását jelenti. De mire kell ügyelnünk, hogy az egészséges futás semmiképpen se okozzon újabb sérülést betegséget. Néhány tipp következik, gyakorlott futóktól.

Miért jó kirándulni?

A természetben lenni minden évszakban csodálatos, de talán az ősz az az időszak, amikor a legcsodálatosabb kirándulni. A túrázásnak – legyen szó könnyedebb vagy komoly testmozgásról – több pozitív hatása van testre és lélekre, mint gondolnánk.

Ne segíts neki!

Helikopterszülőnek nevezte Vekerdy Tamás a túlgondoskodó szülőket, akik helikopterként köröznek a gyerekeik körül minden pillanatban. A helikopterszülők nem olyan túlféltő, túlgondoskodó szülők, akik még a fiatal felnőttkorba átnyúlóan is szeretnék irányítani gyermekük minden percét, ügyes-bajos dolgait.