Menü

Meddig egészséges a futás?

Napjainkban a futás, ill. kocogás népszerűsége növekvő tendenciát mutat, amely főleg praktikusságának köszönhető: szinte semmi felszerelést nem igényel, csak egy jó futócipőt. Bárhol (városban, faluban, tengerparton, focipályán, stb.) végezhető, hiszen majdnem mindenhol találhatunk olyan területet, ahol egy kicsit átmozgathatjuk magunkat egy fél-egy órás kocogással, futással.

Nem kötött életkorhoz és nagyon sokféle edzettségi szinten is élvezetes lehet. Vannak, akik soha nem kedvelték a futást, mások 60 éves koruk után kezdték, és azóta nem tudnak nélküle élni. Olyanok is akadnak, akik viszont mindig kedvelt mozgásformaként tekintettek a futásra.

Kocogás és futás - Mi a különbség?

Mi a különbség a kocogás és futás között? Futásnak a legalább 8km/h vagy annál gyorsabb iramot nevezzük, míg a kocogás a 8km/h alatti tartományba esik. Az intenzív gyaloglótempó kb. 6km/h-s sebességet takar. Az elégetett kalória nem csak a futási sebességtől függ, hanem testtömegünktől és természetesen edzettségi szintünktől is függ. Egy 70kg-os egyén pl. 8km/h iram mellett óránként kb. 460 kalóriát éget el, amely nagyjából megfelel egy tábla csokoládé energiatartalmának.

Kezdő futók 10 leggyakoribb hibája

A futás nem csak az állóképességet javítja, és segít az ideális testsúly elérésében, de fiatalon is tart. A felhőtlen örömért azonban kerüljük el a leggyakoribb hibákat!
Kezdő futók 10 leggyakoribb hibája

Ha az iram 10km/h, akkor kb. 600kcal-t, ha 12km/h-ra emelkedik a sebesség, akkor egy óra folyamatos futással kb. 800kcal-t használ fel a szervezete. A 800kcal egy nagy magyaros pizzának vagy 3 szelet dobostortának vagy másfél adag töltött káposztának felel meg.

A hosszantartó (legalább 50 perc folyamatos) sportbeli erőkifejtés mellett a fáradással szembeni ellenálló-képességet állóképességnek nevezzük. Edzettségnek hívjuk a szervek, szervrendszerek alkalmazkodását a fizikai terheléshez. Rendszeres futás hatására egy sor alkalmazkodási folyamat indul el a különféle szervekben, szervrendszerekben.

Néhány helyen felbukkannak olyan megállapítások, hogy ha túl sokat futsz, akkor az árt a szívednek, az egészségednek, stb. De ezzel nem leszünk okosabbak, mert valójában ez mindenre igaz. Ha bármit túlzásba viszel, az ártani fog az egészségednek.

Egy szó, mint száz, tudományos igényű értekezés folyik arról a (hátunk mögött!), hogy a futás kontraproduktív (szándékával ellentétes hatást kiváltó) az egészség tekintetében.

Ha rászántad magad a futásra, érdemes előbb 10-15 perces, gyorsabb ütemű gyaloglással kezdened, majd fokozatosan növelned a terhelést vagy az időtartamot, így előbb-utóbb képessé válsz akár 60 percig is folyamatosan futni.

A betonon való futás nem egészséges, mert túl nagy terhelés érkezik a bokára, a csípőre és a térdekre, ezért célszerű gumis, füves vagy salakos pályát választani, melyek kímélik az ízületeket.

Szerző: Udvari Fanni

A hatékony tanulásról

Mint kiderült, a legtöbb diák főként a könyvei és a jegyzetei újraolvasása útján próbál tanulni; a pszichológusok laborkísérleteinek ill. a diákok körében végzett éles megfigyeléseinek eredményei azonban egyaránt azt mutatják, hogy ez egy nemcsak, hogy nem hatékony tanulási módszer, de borzasztóan rossz hatásfokú tanulási módszer.

Shinrin-yoku, azaz erdőfürdőzés

Talán már hallottunk az erdőfürdőzés kifejezésről, bár nem annyira ismert itthon, annak ellenére, hogy nem egy újkeletű dologról van szó. Nézzük is mi ez a misztikusan hangzó, ám annál hétköznapibb tevékenység.

Hogyan fejleszt a Lego?

A dán eredetű Lego az egyik legismertebb fejlesztő játék világszerte. Sikerének titka, hogy csak a kreativitás szab határt a megépíthető kombinációknak. Ma már több ismert márkával is szerződésben állnak, ezért már van Csillagok Háborújás vagy Harry Potteres Lego is.

Mit vigyél magaddal túrázni?

Sokan nem tudják pontosan, hogy miket kell pakolni egy jó túrára a hátizsákjukba, meg hogy egyáltalán milyen nagy zsák szükséges egy kirándulásra. Az alábbiakban tanácsokat hozok nektek, mi is kerüljön bele egy ideális túrazsákba.

SMR henger. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz?

Az SMR, vagyis self-myofascial release roller, egy henger, melynek lényege, hogy tulajdonképpen egy kötőszöveti önmasszázst végezhetünk vele, a letapadt izmok fellazítására szolgál. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz? Hogyan kell használni és mik azok a trigger pontok?