Menü

Meséltél tegnap este?

A meseolvasás fontosságára nagyon sok szakember, óvodapedagógus és tanító is felhívja a szülők figyelmét, olyan szókincset és műveltséget adunk a gyermekeink kezébe ezzel, amit semmi más drága videojáték, okostelefon vagy tablet nem képes pótolni.

A meseolvasásban már kapásból az a legjobb, hogy ottvagyunk, együtt vagyunk, jelen vagyunk a gyermekeink életében, mellettük ülünk, odakuporodnak hozzánk, vagy betakarva az esti lefekvés után elcsendesednek és kíváncsian várják, hogy elkezdődjön az esti mesélés, majd az alkudozás az utolsó utáni „még egy meséért”.

A mese a gyerekek fantáziáját, képzelő erejét fejleszti, nem ad kezébe „kész megoldást”, hanem a saját kreativitását és képzelő erejét használja. A tévé, vagy számítógép olyan tömegkommunikációs eszköz, mely „készen kínálja” a történetet, nem kell hozzá fantázia, hiszen ellátja sablonokkal, megoldásokkal a gyermeket. Nem fejlődik tőle.

Ellenben a mesélésnek jelentős szerepe van az értelmi és érzelmi fejlődésében, hiszen viselkedési mintákat nyújt számukra.

A mese példával jár a kicsik előtt és megtanulják a problémák megoldását, hogy bátorsággal és kitartással a „jó elnyeri jutalmát”. A mese mindig bátorítást ad a gyerekeknek, azt közvetítik, hogy a problémákat a valóságban is meg lehet oldani. Értékeket közvetít. A legjobb érzelmi intelligenciafejlesztő módszer.

A meseolvasás az egyik legjobb minőségi időtöltés, amit a szülő a gyermekkel tehet.

“A mesék oldják, vigasztalják, megnyugtatják a gyereket” – hangsúlyozta dr. Vekerdy Tamás. Az okostelefon soha nem tudja azt a minőségi időt biztosítani a kicsik életében, amit a szülő adhat, ehhez pedig az kell, hogy rendszeresen odaüljön gyermeke mellé és akár fejből kitalált történetekkel, akár mesekönyvből, de meséljen.

Vekerdy szerint a látott mese nem mese. Amint a külső kép megjelenik, abban a pillanatban leáll a belső képkészítés. A tévé előtt egyre feszültebb, egyre agresszívabb lesz a gyermek. Nincs meg az a belső feldolgozás, ami a mese legfontosabb feladata lenne.

A meseolvasás azért is fontos, mert ez alapozza meg, hogy a későbbiekben a gyermek olvasóvá válik-e, vagy sem.

Társaival szemben hatalmas előnyre tesz szert az az iskolakezdő gyermek, akivel kicsikorában rendszeresen mondókáztak a szülei, nagyszülei, illetve akiknek rendszeresen mesét olvastak és olvasnak mai napig. Fejlettebb szókinccsel és szövegértéssel rendelkeznek, jobb memóriával és emlékezettel, beszédértéssel, intelligenciával érkeznek iskolába.

Az esti mese egy kis lelassulást, békét, nyugalmat hoz a rohanós és feladatokkal, kötelességekkel teli hétköznapokba, már csak ezért megéri időt szakítani rá. Végül egy találó idézet, mely mindent elmond: „A gyermekkornak két tündérvilága van: cselekvés síkján a játék, és szellemi síkon a mese.”

Utazás önmagunkhoz - A pszichodrámáról

Nemrég belevágtam egy nagy utazásba önmagamhoz. Ez nem volt más, mint egy másfél éves pszichodráma tanfolyam, ahol remek társasággal igazán mély pillanatokat élhettünk át. Egyértelműen jó téma ez egy interjúra. A pszichodráma alapvetően nem más, mint egy személyiségfejlesztő-, önismereti- (csoport)módszer, mely a cselekvésen, a cselekvés átélésén, a cselekvés közben érzett érzelmek tudatosításán, a belátáson alapul. Az egyik volt segítőmmel, Schneider Zsófiával beszélgettem egy jót erről a kaland lehetőségről.

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Citromhéj, az egészséges és természetes csodaszer

Mindenki ismeri a citromot, mint gyümölcsöt, a nyarak elengedhetetlen kelléke, pedig nem csak a limonádé miatt érdemes fogyasztani, hanem mert nagyon egészséges, még a héja is.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

Mentális nagytakarítás

Ahogy egy rendetlen lakásban nehéz megpihenni, úgy a kusza gondolatok között is nehezebb megtalálni a nyugalmat. A mentális rendrakás nem varázslat, hanem tudatos önismereti folyamat, amely segít kiszellőztetni a felesleges aggodalmakat, letenni a terheket és tisztábban látni önmagunkat.