Menü

Miért nem jó a hirtelen kezdett testedzés?

A járványhelyzet és a sport kapcsolatáról érdekes karikatúrát láttam a közösségi oldalon. A fotó szerint, amikor nincs karantén mindenki otthon lustul a tévé előtt, amikor otthon kell(enne) maradni, mindenki sportol mindenfelé. Bár jó ez az új szokás, ám lehetne mindig így, maradhatnának az emberek fittek akkor is, amikor az élet visszatért a rendes kerékvágásba.

A hosszú bezártságban az embert kifelé kifelé húzza a szíve, a szabadtéri sport pedig egészséges, amire azonban figyelni kell az a hirtelen elkezdett, sokszor kontroll nélküli testedzés.

Azoknak az embereknek, akik eddig csak a tévé távirányítójáért sétáltak pár métert, elővigyázatosan kell elkezdeniük az edzést. Egy tanulmány szerint a mozgásszegény életmódot folytató emberek esetében a hirtelen elkezdett aktív testmozgás 30-szorosára emeli a szívinfarktus kialakulásának kockázatát, a sportsérülések veszélyeiről nem is beszélve.

Természetesen a rendszeres testmozgás mindenkinek javasolt, azonban fokozatosan és elővigyázatosan kell elkezdeni a sporttevékenységet például sétával, gyaloglással, túrákkal, biciklizéssel, tornával és csak később a magasabb pulzussal járó sportokkal, kocogással, futással, aerobikkal, kardio edzésekkel.

Ha az illető eddig nem mozogott, elsőre megerőltető lehet egy kocogás, torna is, ilyenkor nyugodtan csináljuk lassabban, néha pihenjünk is közben (ez egyáltalán nem ciki), vagy egyszerűen hagyjunk ki néhány nehezebb, megerőltetőbb gyakorlatot – s ahogy fokozatosan fejlődni kezdünk, úgy megy egyre jobban a gyakorlat.

Ha valaki mindennap szeretne mozogni, azzal sincs semmi baj, ha maximum egy órát edz és váltogatja a sportágakat, például egyik nap úszik, másik nap túrázik. Amikor pedig érzi, hogy izmai már fáradtak, teste kimerült, iktasson be pihenőnapot, amikor csak nyújtást végez.

Ha eddig nem sportolt valaki és most szeretné elkezdeni, neki javasolt a séta, a pilates, vagy a jóga.

Ha valaki már eddig is keményen edzett, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy jó ezt így folytatnia a továbbiakban, vagy tanácsos visszavennünk a tempóból, és kevésbé megerőltető mozgás után néznünk. Szakemberek szerint az erőteljes testedzés mentális hanyatlást okozhat, de ez még nem bizonyított, további kutatások szükségesek az összefüggések kiderítésére.

Sportolni egészséges, ez köztudott. Akik azonban azt hiszik, minél jobban meghajtják magukat, annál egészségesebbek és fittebbek lesznek, súlyosan tévednek. Bármikor is kezdünk sportolni, a hangsúly nem a mennyiségen és a minél nagyobb erőkifejtésen, hanem a rendszerességen kell, hogy legyen.

Martinka Dia

Különleges hobbik 4. – társasjátékozás

A társasjátékok már régóta jelen vannak az emberiség életében, legyen szó aktív vagy szellemi játékról. Felnőttként is szeretünk játszani, hiszen a játék és a szórakozás kell is az életben. Örömmel emlékezhetünk vissza gyerekkorunkra, de valamennyire felnőttként is gyerekek vagyunk. Talán ezért szeretünk annyira játszani.

Hogyan adjuk le az ünnepek alatt felszaladt kilókat?

A karácsonyi időszak alatt biztosan felkúszhat az emberre 2-3 kg plusz, de akár jóval több is, hiszen ilyenkor sokkal több a finomabbnál finomabb főétel és sütemény is, az üdítőitalokról nem is beszélve. Az ünnepek után könnyedén azon kaphatjuk magunkat, hogy az a nadrág, ami addig könnyedén ránk jött, most feszül rajtunk

Különleges hobbik 3. - Geocashing

Olyan hobbit keresel, ami nem drága? Ami összefügg az utazással? Szeretsz másoknak örömet okozni? Akkor a Geocashinget biztosan neked találták ki! Ez a hobbi garantáltan élményalapú, hosszantartó varázsával évekig űzhető elfoglaltság.

A lovaglás és a vele járó előnyök

A külső szemlélő számára a lovaglás könnyű feladatnak tűnhet: a lovas csak ül a nyeregben és a ló dolgozik… A lovassport, a lovakkal való közös munka azonban sokkal több ennél. Számos előnnyel jár a lovas számára mind fizikai, mind mentális, mind érzelmi és spirituális szinten is.

Új év – új én? Avagy ne mindig belülről változtassunk

Sokan írunk újévi fogadalmat, vagy vágatjuk le a hajunkat, mondván, hogy fontos a változatosság, meg ha új az év, legyek én is új. Fontos a belső változtatás és megújulás, de azt se felejtsük el, hogy néha a külső körülmények változtatása is motiválóan hat ránk.