Reklámok és a gyermekkori elhízás
- Dátum: 2020.05.22., 05:17
- Martinka Dia
- befolyásol, felkavar, férfi, fiatal, gondolatot ébreszt, gyerek, idős, kalória, kamasz, kendőzetlen, kíméletlen, kóla, következmény, manipulál, meggyőz, meki, mogyorókrém, nevelő, nő, pedagógus, reklám, reklámvilág, spenót, szakdolgozat, szelektál, szülő, tejszelet, tévé, töménytelen, valóság., vita
Reklámok vesznek bennünket körül, reklámok köszöntenek minket nap, mint nap, reklámok szólnak a fiatalokhoz, idősekhez, gyerekekhez, nőkhöz, férfiakhoz. A média - nemcsak híreket közöl, vagy szórakoztat – a hirdetéseknek is kiváló megjelenési felület. A tévéreklámok pedig meg akarnak győzni bennünket, el akarnak adni, befolyásolnak, manipulálnak. A fiatalok pedig köztudottan sokat néznek tévét, s a hirdetések pontosan tudják, mikor, mely korosztályhoz, hogyan kell szólniuk.
Elég rég volt már, mikor én tizenöt éve erről írtam szakdolgozatot, -amit nemrég poroltam le a pakoláskor-, de úgy tűnik a téma még 15 év után is aktuális, sőt, egyre inkább az. Egyetemistaként írtam erről, s közben két gyerekem is lett már, így testközelből látom, amit akkor írtam, valóban mennyire igaz ma is. Amíg a gyerekem a csokis tejszeletre bukik, amit a tévé tol az orra elé, a nagyobb meg a kóláért van oda, mert az vagány és nagyfiús, a mekis kajákról nem is beszélve, mert azt meg a férjem nézi nyálcsorgatva, szóval hozhatom én nekik a rakott brokkolit meg a sütőtök muffint…
A reklámokról a „Reklám, te mosolygó hulla” című könyv jut eszembe, a szenzációs írótól, a botrányt kavaró reklámhadjáratok szellemi atyjától, Oliviero Toscanitól. Remek könyv, nem a reklám helye, tényleg tetszett! Az ő reklámjai messze túlmutatnak pénzhajhász, befolyásoló bugyuta hirdetéseken, szerinte olyanok kellenek, melyek gondolatokat ébresztenek, vitára késztetnek, felkavarják a reklámvilág állóvizét kíméletlenül és kendőzetlenül. Érdemes elolvasni a könyvét!
A legtöbb reklám valami olyan hirdet, ami hizlal, ami cukros, ami lisztes, vagy zsíros, vagy tele töménytelen kalóriával, ám mindenesetre gyors egészségtelen élvezettel, a következmények nélkül.
Egy hatéves nem érti, miért kéne spenótot ennie, mikor a neki ott a boltban a tejszelet meg a mogyorókrémes keksz, sokkal finomabb, s kit érdekel egy alma, ha kaphatna pudingot is, meg chipszeket. (A nagymama úgyis megveszi neki)
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kisiskolásokat nagyban befolyásolják a hirdetések, vagyis hajlamosak inkább a tetszetős csomagolású, tévéből ismert, agyonreklámozott termékeket választani.
A nagyobbak talán valamivel tudatosabbak e téren, de nem választanak ők se gyakran tudatosan, egészségesen, így a problémát nem szabad elhanyagolni, tekintve, hogy a gyerekek 10-15 százaléka már most is túlsúlyos kicsi korban.
A Fogyasztói Világszervezett által kidolgozott szabályozásnak köszönhetően azonban elvileg ma már nem engednek adásba egészségtelen élelmiszert népszerűsítő hirdetést reggel 6 és este 9 óra között, s megtiltja azt is, hogy egy ilyen terméket gyermekekkel reklámozzanak.
Sajnos azzal, hogy tudjuk, a fent említett dolgok igazak, s egyetértünk a problémával, attól még nem találtuk meg a megoldást. Nem lehet védekezni a reklámok ellen, hiszen hétköznapjaink, tömegkultúránk részei, formálva a közízlést, közgondolkodást. Nem tudunk védekezni ellenük és nem is kell, viszont fejleszthetjük magunkban és gyermekeinkben a kritikát a reklámokkal szemben.
A szülő, a nevelő, a pedagógus feladata, hogy elbeszélgessen a kicsikkel és a kamaszokkal a reklámok hatásairól, s megtanítsa őket szelektálni a valóság és a reklám, valamint a pozitív-negatív dolgok között. S ily módon megelőzhető a mértéktelen reklámfogyasztás, a reklámok manipulatív hatása, a termékek megvásárlását követő egészségtelen életmód.
Martinka Dia
Húsvét gyomorrontás nélkül
Ünnepek, alkalmak, családi evészete előtt érdemes végig gondolni, hogy mit tegyünk azért, hogy emésztési panaszok nélkül élvezhessük a finomságokat. Húsvét emésztési panaszok nélkül!
5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti
Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.
Márciusban óraátállítás!
A nyári időszámítás március utolsó vasárnapján kezdődik, és október utolsó vasárnapjáig tart, ennek kezdete 2024-ben március 31. vasárnap hajnalban 2:00 órakor 3:00 órára kell előre állítani az órát.
Milyen lesz egy 2024-es sikkes esküvő? – ezek a trendek idén
Az esküvőknél minden évben megválasztják az év színét, ettől függetlenül természetesen mindenki a saját ízlése szerint dekorálja a nagy napot. Nézzük, hogy idén melyik irányvonalat érdemes követni.
Egyszerűen elkészíthető húsvéti dekorációk
Alig néhány hét múlva húsvét, ami a legfontosabb keresztény ünnepünk. Ahogy karácsonykor vagy más ünnepkor, úgy húsvétkor feldíszítik sokan a lakásukat. Az ünnepi dekorációt egy kis ügyességgel mi is könnyen és egyszerűen elkészíthetjük.