Ha november, akkor legyen száraz!
- Dátum: 2020.11.05., 01:31
- Nagypál Bíborka Anna
- adományozás, alkohol, alkoholfogyasztás, függőség, küzdelem, önkontroll, sóvárgás, száraz november
A Száraz November a Kék Pont Alapítvány kezdeményezése, melynek lényege, hogy a résztvevők nem ihatnak semmiféle alkoholtartalmú italt a hónapban. Az úgynevezett „társadalmi öngondoskodó program” leginkább azoknak szól, akik heti rendszerességgel fogyasztanak alkoholos italokat, de még nincsenek kontrollvesztett állapotban.
A Száraz November egy brit kampány (Sober October) nyomán került megrendezésre itthon. Arra is próbálják felhívni a magyar alkoholfogyasztók figyelmét, hogy Magyarországon nagyjából egymillió alkoholbeteg van, és nincsen kidolgozott stratégia, hogy ezt a számot hogyan is lehetne csökkenteni.
Aki a kihívásban részt vesz, sok tapasztalattal gazdagodik, hiszen olykor nagyon nehéz nemet mondani az alkoholfogyasztásra, főleg, ha az már szokássá vált. A sóvárgás is adhat tanulságot a kihívásnak, hiszen a kampány célja az önmagunk megismerése, a testi és lelki egyensúly, a kicsapongás megfékezése. A résztvevőkben megfogalmazódhat az alkoholhoz fűződő viszony jelentősége is.
A kampány már öt éve folyamatosan megy és minden évben másra fókuszálnak: idén arra is felhívják az emberek figyelmét, hogy a világjárványban is nagy a felelősségünk, nem csak az alkoholfogyasztásban. Fontos a józanság a járvány idején, hiszen sokszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor otthon vagyunk és unatkozunk, vagy a sok munka stressznövelő hatással bír, amit egy idő után ki kell engedni. Ilyenkor előkerülnek a haverok és pár pohár sör esetleg bor. Viszont aki résztvevő, az nem ül be szórakozóhelyekre vagy kocsmákba, ezzel hangsúlyozva a koronavírus elleni harcot.
Aki végig viszi a kampányt, az igazán büszke lehet magára, hiszen legyőzte a vágyait és önkontrollt tanúsított. A sikeres kihívásról akár tanúsítványt is lehet szerezni. Ha nem sikerült, akkor sincs semmi probléma, hiszen máskor is meglehet vele próbálkozni. Ha valaki úgy érzi, hogy nehezebben megy az alkohol „letétele”, akár az alapítványtól is kérhet segítséget. A mozgalomnak viszont nem célcsoportja az alkoholfüggőséggel küzdők, sem azok, akik naponta fogyasztanak szeszes italokat. Azért, mert az ő esetükben az „öngondozás” már nem elégséges, hanem kezelésre szorulnak.
Ha felkeltette az érdeklődésedet a Száraz November, vagy részt vennél a kihívásban, akkor látogasd meg ezt az oldalt: http://kekpont.hu/szaraz-november/. Aki pedig támogatni szeretné az alapítvány munkáját, annak van lehetősége a honlapjukon tetszőleges összeg adományozására.
Nagypál Anna
A Montessori alapelvek

Maria Montessori, olasz orvosnő és pedagógus, a róla elnevezett pedagógiai-pszichológiai nevelési módszerek kidolgozója, mely teljesen forradalmasította a XX. századi gyereknevelést.
Mi az a kapszula ruhatár?

A „kapszula ruhatár” (angolul: capsule wardrobe) egy olyan ruhatár, amely tudatosan válogatott, kevés, de jól kombinálható alapdarabokból áll. A célja az, hogy kevesebb, de jobb minőségű ruhánk legyen, amelyeket hosszabb ideig tudunk hordani.
Soha nem látott magasságokban a virtuális valóság

A virtuális valóság (VR), mint szórakoztatási forma alig pár éves múltra tekint vissza, mégis rengeteget fejlődött. A fejlesztések jelenleg a harmadik generációnál tartanak, amely már képes az emberi test szinte minden mozgását egy közös térben érzékelni. Írásomat többek között az inspirálta, hogy nemrégiben lehetőségem volt kipróbálni a VR technológiát és több játékkal is játszhattam. Az alábbi cikkben egyfajta áttekintést kaphatunk arról, hogy jelenleg hol tart az említett „tudomány” és hogyan jutott idáig.
Mindenkinek kell egy hobbi, ami önbizalmat ad

A magabiztosság nem velünk született adottság, sokkal inkább egy olyan készség, amelyet az élet során fejleszthetünk. Egy meglepően hatékony és gyakran alábecsült módszer erre a rendszeres hobbi gyakorlása. Legyen szó festésről, futásról, túrázásról vagy kertészkedésről, a szenvedéllyel űzött szabadidős tevékenységek nemcsak örömet nyújtanak, hanem hosszú távon hozzájárulnak önmagunk jobb megismeréséhez és önértékelésünk növeléséhez is.
Miért félünk a pletykáktól? – A digitális szóbeszéd árnyéka

A különböző híresztelések mindig is részei voltak az emberi társadalomnak. Már az ősidőkben is suttogtak egymás fülébe történeteket az emberek, hogy kibeszéljék, megítéljék vagy épp figyelmeztessék egymást. Ám míg korábban a pletyka személyes, szűk körben terjedt, ma már pillanatok alatt elérheti az egész világot. Az online térben új arcot öltött: azonnalivá, nyilvánossá és gyakran kontrollálhatatlanná vált. Éppen ezért félünk tőle jobban, mint valaha.