Menü

Karácsony: marketingfogás vagy szeretetteljes ünnep?

Abban mindenki egyetért, hogy a karácsony egy szeretetteljes, meghitt ünnep, amit a családunk körében töltünk el békésen, hangulatos vacsora asztalnál. Vagy legalábbis ezt válaszoljuk illendően, de ezt is gondoljuk valójában?

Vagy azt gondoljuk ez nem más, mint egy marketingeszközzé vált felhajtás, amelynek célja a minél nagyobb mértékű fogyasztás, pénzköltés, vásárlás. Nem az ünnep tehet róla, nem a karácsony változott át, hanem mi változtunk, a világ alakult át. másként ünneplünk, másként készülődünk, másként várakozunk.

Marketing oldalról megközelítve a szakértők azt vallják, hogy a fogyasztási igényekkel párhuzamosan azok kielégítése is nő, ez pedig stresszessé teszi az ünnepvárást. A legtöbb ember ilyenkor költ egész évben a legtöbbet.

Sokan előre készülnek nemcsak magára az ünnepre, de az ünnepi költségek előteremtésére is, ekkor nyúlnak a tartalékokhoz, vesznek fel hiteleket, gyorskölcsönt, személyi kölcsönt és töltik meg a plázákat, adósságba verve magukat.

Hogy milyenné tesszük a készülődést és az ünnepvárást, mennyit költünk el, az a mi döntésünk. Mi döntünk arról, hogy állunk hozzá, mekkora nyomást engedünk magunkra venni, mennyire hagyjuk magunkat a reklámokból befolyásolni.

Létezik arany középút és a gyerekeink, családtagjaink sem arra fognak emlékezni, hogy ragyogott-e minden ablak, hanem arra, hogy mennyire volt meghitt és békés hangulat, valódi szeretetteljes ünnepvárás. Gondoljunk csak vissza gyerekkorunk karácsonyaira. Mennyire volt csillogó az ablaküveg és tiszta a függöny? Fogalmunk sincs. Mert nem az érdekelt bennünket. Mert nem az volt a fontos.

Ahogy most sem az.

Sokunkban ott van a maximalizmus, hogy mindennek megfeleljünk, mindenben elsők legyünk, ne maradjunk le a szomszédoktól, ismerősöktől, legyen meg a fa, készüljön el a bejgli, legyen ajándék is persze, de érdemes végig gondolni, hogy ebből az elvárásokból mennyit engedünk be a saját életünkbe.

A karácsonyvárás nem a Black Friday idején indul és nem a januári leárazásokkal ér véget. Az ajándékozás önmagában semmit nem ér, üres gesztus, ha nincs mögötte a lényeg. Ha csak le akarjuk tudni az egészet, semmit nem értettünk meg az ünnepből.

Ha túl görcsösen ragaszkodunk az elvárásokhoz, a legfontosabb nem jut el hozzánk az ünnepből. Ha megértjük az ünnep lényegét, nincs az a karácsonyi ajándék, vagy marketing reklám, ami ebből kizökkent és nincs az a cég, ami átírná a karácsonyváró hangulatunkat és érzéseinket.

Villámlás és mennydörgés – tudod, mit kell tenned?

Mindenki találkozott már olyan viharral, ami hangos dörgéssel és villámlással járt, de vajon mindenki tudja e, hogy ilyenkor mit kell tenni?

Miért ilyen sekély a Balaton?

A Balaton Európa egyik legsekélyebb tava, de vajon miért alakult így, és hogyan befolyásolja ezt a jövőben a klímaváltozás? A „magyar tenger” különleges geológiai múltja és a globális felmelegedés hatásai olyan kérdéseket vetnek fel, amelyek túlmutatnak a nyaralás élményén.

Kerti túlélőkalauz: mit tehetünk a perzselő hőség ellen?

A nyári hónapok egyre forróbbak, és a hosszan tartó hőség nemcsak minket, hanem a kertjeinket is próbára teszi. A kiszáradt fű, a lekókadt virágok és az elsárgult levelek látványa minden kerttulajdonos rémálma! Mit tehetünk a perzselő hőség ellen?

Hűsítő nyári gyógynövények

A gyógynövények sokasága elérhető akár egy szépen kialakított, parkosított kertben is, vagy a konyhakertben, többet használhatunk a nyári melegben is.

Komposztálás – a természet körforgása otthon

A komposztálás nem csupán egy zöld hóbort – valójában az egyik legegyszerűbb és leghasznosabb módja annak, hogy csökkentsük a háztartási hulladék mennyiségét, miközben értékes tápanyagot adunk vissza a természetnek.