Menü

Mi a különbség a túlsúly és az elhízás között

Talán a két fogalom kicsit összemosódott, kicsit ugyanazt a jelentést társítjuk hozzá, pedig közel sem egyforma „súlycsoportról” beszélünk. mi a különbség a túlsúly és az elhízás között?

Gyakran használjuk a „túlsúlyos” és „elhízott” szavakat, amikor azt akarjuk kifejezni, hogy valaki valamennyi plusz kilókkal küzd, vagy, hogy a testtömeg indexe nem megfelelő.

Bizonyos mértékig a zsírréteg normális, hiszen szigetel, véd, s normális esetben testünk egynegyed-egyhatod részét testzsír alkotja. Ez a nőknél arányaiban magasabb, mint a férfiaknál. Minél magasabb a testzsír, annál több egészségügyi probléma léphet fel.

25 és 30 kg/m2 közötti BMI esetében „túlsúlyról”, míg 30 kg/m2 feletti BMI esetében „elhízásról” kell beszéljünk – olvasom a neten a szakértők besorolását.

A túlsúllyal, illetve az elhízással járó egészségügyi problémák előfordulásának valószínűsége folyamatosan növekszik, hiszen a magas testzsír magasabb vérnyomást is magával hoz, nagyobb az esély a szívbetegségek kialakulására, a cukorbetegségre, a rák bizonyos típusaira, vagy egy sor hormonproblémára.

Vajon mi az egészséges testsúly? Hogy deríthetjük ki, hogy egészséges és normál keretek között van-e a testsúlyunk és testtömeg indexünk?

Ha valaki túl sovány vagy túl kövér, az is éppúgy egészségtelen lehet, ezért a cél az egészséges testsúlytartomány. Ezt pedig nem elég elérni, megtartani is kell. (Gyakran ez ugyanolyan nehéz, ha nem nehezebb) Talán nem mondok újat azzal, hogy a világhálón számtalan oldalon létezik úgynevezett testtömegindex (azaz BMI) – kalkulátor, amellyel pillanatok alatt ki lehet számítani, hogy mi magunk hol helyezkedünk el.

Felnőttek esetében az egészséges BMI tartomány 18,5–25 kg/m2 között van.

A derekunk mérése is szintén hasznos módja annak, hogy kiderítsük, milyen mértékű testzsírt halmoztunk fel. Hogy mérjünk derékbőséget? Nos, a derékbőséget különböző módokon lehet mérni, de a legismertebb nagyjából a köldökkel egy vonalban megnézni, egy centi segítségével.

Férfiaknál a 102 cm, nőknél a 88 cm feletti derékbőség magas kockázatot jelent.

Érdemes rendszeresen mérni a derékbőséget, például havonta egyszer, a mérleg is képet ad a túlsúlyunkról, de azt gondolom a tükör és a ruháink a legmegbízhatóbb mérőink, hiszen azon rögtön látszik a változás.

Rákmegelőzés és egészségmegtartás szempontjából törekedni kell a normál értékhatárokon belüli tartomány elérésére és fenntartására, melyért megfelelő étrenddel, rendszeres sporttal és mértékletességgel, tudatossággal, életmódváltással igen sokat tehetünk.

,

Ha pedig már elértük a megfelelő testsúlyt, normál tartományban vagyunk, akkor már nem kell változtatnunk a szokásainkon, hiszen valószínűleg tudatosan élünk és étkezünk, a legfontosabb cél akkor mindezt élethosszig megtartani. Jó egészséget kívánok!

A rossz főnök jellemzői

Jó vezetőnek lenni kemény munka, rossz vezetőnek lenni viszont igazán könnyű. Ám semmi sem fekete vagy fehér: senki sem állhat a spektrum két végpontján, vagyis nincs teljesen tökéletes vezető, ahogy ördögtől való, rossz főnök sem. Ha a vezetők odafigyelnek arra, hogy ne kövessék el ezeket a hibákat, számos buktatót elkerülhetnek.

Miért zsibbad éjjel a lábam?

A kéz-, lábzsibbadás lehetséges okait kutatjuk, mely sajnos egyre gyakoribb panasz, s általában éjszakánként jelentkezik.

Mèhviasz jótékony hatásai

Már az ókori Egyiptomiak is használták rendszeresen eme csodaszert, a méhviaszt. Nem kell mondanom, hogy a fáraók mumifikálásához ez volt az egyik alappillér, hiszen a bevont testeket ezzel lehetett akár több 1000 évig úgy tartósítani, hogy az ne bomoljon le 100%-ban. Használták még továbbá a koporsók légmentes lezárásához is, hiszen, amit egyszer bekentek vele azon a több 1000 év nem igazán fogott.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Mi okozza a tavaszi fáradtságot és mit tehetünk ellene?

A tavaszi fáradtság nem betegség, sokkal inkább egy fizikai és pszichés tünetekkel járó, ideiglenes állapot, jellemző rá a kimerültség, a letragikus hangulat, olykor a fejfájás, migrén vagy alvási nehézségek.