A rajzolás pszichológiája
- Dátum: 2022.07.25., 03:11
- Udvari Fanni
- képek:pexels.com
- automatizmus, gyermek, lélek, nonverbális jelek, psziché, rajzolás, személyiség, szimbólum
Tapasztalhatjuk, hogy a gyerekek sokszor tudnak olyan bizarr, félelmetes alkotásokat, rajzokat produkálni, ami a szülő vagy pedagógus aggodalmát válthatja ki. A rajzok körültekintő elemzése azonban jóval több munka, mint első ránézésre gondolnánk. Az alábbi cikkből kiderül, miért is olyan csodásan bonyolult ez a módszer.

A pszichológia tudománya nem egzakt. Nincsenek minden problémára ráhúzható megoldási stratégiák, nincsenek kész kulcsok az emberekhez. Időről időre azonban kutatók próbálják megfoghatóbbá, tényszerűbbé és általánosíthatóvá tenni elméleteiket. Így születnek például azok az elméletek is, melyek a rajzelemzéssel kapcsolatban deklarálják, mit jelent például ha a kliens éppen a bal vagy a jobb oldalra rajzol valamit, mit jelentenek bizonyos formák, egyes színek.
Az efféle általánosítások – ahogyan a pszichológia bármely más eszközével kapcsolatban – sajnos hibákhoz vezethetnek. A rajzok elemzése ennél sokkal komplexebb és tágabb téma. A pszichológus elé hozott rajzokról azért nem lehet például érdemben, hiba nélkül nyilatkozni, mivel azok jellemzően interakcióban keletkeznek. Jelen esetben olyan interakcióban, ahol az elemző nem vesz részt, így arról nincs információja. Könnyen beláthatjuk, hogy elég eltérően vélekedünk egy-egy rajzról, ha például tudjuk, hogy az osztályban, a kortársakkal való játékban keletkezett vagy otthon, egyedül.
Hogyan működik a körültekintő rajzelemzés?

Rajzelemző módszere során hét nagyobb dimenzió mentén gondolkodhatunk az elkészült műről.
A módszer a rajzoltatás előtti és alatti történések feltérképezésére is hangsúlyt fektet, így az aktuális kontextus, a rajzolás folyamata, a tesztviselkedés hasonló fontosságúvá válhat, mint a rajz egyes elemeinek külön elemzése.
A szokatlan jelenségekre való fókusz és az egészleges elemzés mellett fontos szempont egy alkotás elemzése során az intuitív értékelés. Ilyen eszköz például ha egy rajzolt figura testtartását megpróbáljuk felvenni, megpróbáljuk átérezni, milyen lehet a rajzban létezni az emberalakoknak, összegyűjtjük benyomásainkat.
A finom módszerek felvillantásszerű bemutatásából is kitűnik, milyen összetett és hosszú egy alkotás elemzése. A rajzoltatás azonban általában okkal történik egy folyamatban, legyen szó gyermekről vagy felnőttről. Attól függően, hogy mire kíváncsi a kérdést feltevő, sokféle rajztesztet vehet fel. A legegyszerűbb emberrajz is számos azonosulási, identitással, önértékeléssel kapcsolatos kérdésre adhat választ, például az ember az esőben rajzteszt segíthet a megküzdési módokra rálátni. Az egyénben zajló folyamatokat mutathatják a különböző farajzok is. A családi rendszer, szerepek, hiedelmek feltérképezéséhez használható az egyszerű-, kinetikus- vagy elvarázsolt családrajz.

Bár már a rajzoltatás előtt sok munkát igényel a tesztfelvevőtől, hogy megfelelő kérdéseket tegyen fel, a rajzkészítés igen hatékony eszköz lehet a kliens működésmódjának megismeréséhez. Azokban az esetekben például, amikor a terápiás folyamatot nehezíti a verbalizáció (lehet túl sok és túl kevés is), a nonverbális technikák lelkünk mélyebb rétegeibe engedhetnek betekintést.
A rajzolás során szinte észrevétlenül és automatikusan vonódunk be az alkotás folyamatába, hasznos segítséget nyújtva ezzel a terapeutának, hogy milyen témával érdemes dolgozni.
Az alkotás során szimbólumokon keresztül jeleníthetjük meg aktuális érzéseinket, mely így nem csupán diagnosztikus segítség, de terápiás eszköz is az érzelmek szublimációja által.
Miért félünk mindattól, ami örömet hoz az életünkbe?
A legtöbbünk cipel valamilyen sérelmet, problémát a múltjából. Sokszor fel sem tűnik, hogy a döntéseinket egy régi, magunkban felépített élethelyzet irányítja, amely már ténylegesen nem rólunk szól. A mindennapi helyzetek során emiatt lépünk hátrébb mindattól, ami valaha boldoggá tett, csak hogy ne kelljen újra megélni azt a fájdalmat, amit a kudarc jelentett.
Az Asperger- szindróma jellemzői
Az Asperger-szindróma az autizmus spektrum egyik formája, amelyet hagyományosan a magasabb intellektuális képességek, a megőrzött nyelvi fejlődés és a szociális-kommunikációs nehézségek sajátos kombinációja jellemez. Bár a diagnosztikai rendszerek ma már hivatalosan nem különítik el az Asperger-szindrómát az autizmus spektrumzavar többi formájától, a fogalom tovább él a köztudatban, és sok ember számára fontos identitási és önértési keretet ad.
Természetes feszültségoldó technikák a mindennapokban
A modern élet állandó rohanása könnyen vezet krónikus feszültséghez, amely hosszú távon testi és lelki problémákat okozhat. A stressz önmagában nem ellenség, hiszen kis mennyiségben motiváló erőt jelenthet, ám ha tartósan fennáll, a szervezet kimerül. A feszültségoldás ezért nem luxus, hanem alapvető szükséglet.
Sajátszabályos gyerekek – hogyan értsük meg őket
Minden gyerek más, még a családon belüli gyermekek sem ugyanolyanok, hiába kapják ugyanazt a nevelést. Nézzük, milyenek a sajátszabályos gyerekek.
Alkalmazkodási zavar – a túlterheltség láthatatlan terhe
Az alkalmazkodási zavar olyan lelkiállapot, amely akkor jelentkezik, amikor az embert érő stressz meghaladja a megküzdési képességeit. Bár mindenki találkozik nehéz élethelyzetekkel, vannak időszakok, amikor a változások túl gyorsan, túl intenzíven vagy éppen túl hosszú ideig következnek be. Ilyenkor az érzelmek, a gondolkodás és a viselkedés is kibillenhet az egyensúlyából. A jelenséget gyakran félreértik, pedig nem gyengeség, hanem egy teljesen érthető emberi válasz a túlzott megterhelésre.