Menü

Miért egészséges a körte?

A körte az egészséges étrend egyik közkedvelt szereplője, hiszen gazdag antioxidánsokban, flavonoidokban, és tápanyagokban is bővelkedik.

1. Egy közepes méretű körte elfogyasztásával biztosítjuk napi C-vitamin-szükségletünk 12 és K-vitamin szükségletünk 10 százalékát, káliumszükségletünk 6 százalékát, valamint kisebb mennyiségeket juttatunk szervezetünkbe kalciumból, vasból, magnéziumból, riboflavinból, folsavból és B-6 vitaminból. Tartalmaznak ezen kívül karotenoidokat, flavonolokat és a vörösebb héjú körték antocianinokat is.

2. Korábbi tanulmányok arra mutatnak rá, hogy a körte rendszeres fogyasztása csökkenti az elhízás, a cukorbetegség és a szívroham esélyét.

A legtöbb körte nyersen is fogyasztható, de a később érő fajtákat ajánlatos meghámozni, mert a héja nehezen emészthető, puffadást okoz, a héj alatti kősejtek pedig az arra érzékenyeknek akár bél- és epegörcsöt is kiválthatnak. Különlegesen finom a meghámozott körteszeletekből készült, kis citrommal ízesített körtekompót, amelyet nemcsak vízzel, hanem málna- vagy ribiszke levével is készítenek.

Kevesebben tudják talán, hogy a körtéből is lehet finom sajtot készíteni. Az eljárás hasonló a birsalmasajt készítési módjához: a meghámozott körtét megfőzzük, a levét leszűrjük, majd a levet gyümölcshússal megegyező tömegű cukorral és kilónként egy fél citrom levével olyan sűrűre főzzük, hogy a kanálról fonalat eresszen. Aztán hozzáadjuk az áttört körtét, a kellő sűrűségűre főzzük vele. A sűrű masszát apró formákba öntjük és egy-két napig szárítjuk.

Miben segít a körte?

A körte szezonális gyümölcs, és bár sokáig eltartható, jótékony hatásait akkor élvezhetjük legjobban, ha éretten szüretelve, azonnal fogyasztjuk. Bár a körte szinte –ahogyan az alma is–, kicsit a „szegények” gyümölcsként volt elkönyvelve, egészségvédő tulajdonságai rendkívül értékessé teszik.

Rákmegelőző összetevők: a körte héja közel háromszor annyi növényi tápanyagot tartalmaz, mint a gyümölcsbél. Gazdag flavonoidokban, amelyek remek gyulladáscsökkentők, míg a benne található fahéjsav kiváló rákellenes hatással bír. A körte számos antioxidáns hatású összetevővel is rendelkezik: ilyenek a flavonoidok mellett a C-vitamin, valamint a karotinoidok, így a béta-karotin, a lutein és a zeaxantin. Ennek köszönhető, hogy a körte fogyasztásával felvehetjük a harcot a rákot, gyulladásokat, szív- és érrendszeri betegségeket –többek között szívinfarktust és agyvérzést– okozó, és a bőr öregedését felgyorsító szabad gyökökkel szemben. A szabad gyökök nagy ellensége a glutation, amely a körtében szintén meghatározó mennyiségben lelhető fel.

A körte hatása, védi a szívet: fontos szívvédő hatása, hogy képes jelentősen csökkenteni az LDL koleszterin szintjét. Ez a tulajdonsága abból adódik, hogy a körte héja kimagaslóan gazdag pektinben. Mivel a pektin vízben oldható növényi rost, a szervezetbe kerülve nyálkásodik, és összetapad az LDL koleszterinnel, aminek jelentős része ürítéskor eltávozik a szervezetből. A körte ezen kívül bővelkedik káliumban, ami fontos szerepet játszik a szív egészséges működésében: ez a hatóanyag tágítja a vérereket, valamint szabályozza a szívritmust, az érfalak ellazulásának köszönhetően a vérnyomás is csökken.

Javítja az emésztést: a rostok a legjobb természetes béltisztítók, a bélredőkben felgyülemlett salakanyagokat és mérgeket is eltávolítják. Közreműködnek a bélflóra egyensúlyának megőrzésében és visszaállításában is, ezen keresztül támogatják az immunrendszert, hiszen a bélflóra állapota – az immunsejtek 70 százaléka a vastagbélben található – meghatározza a szervezet védekezőképességét. Részben a rostok jelenlétének eredménye, hogy a körte enyhe hashajtóként is alkalmazható, rendszeres fogyasztása megelőzheti és kezelheti a krónikus székrekedést. A benne található lignin elősegíti a salakanyagok előrehaladását, szinte „átcsúszását” a vastagbélben, ezáltal lazábbá teszi a székletet. Ez nem csak a helyes ürítést serkenti, de csökkenti a felhalmozott salakanyagok miatt kialakuló vastagbélrák, valamint az aranyér kockázatát.

Torokfájás és csontritkulás ellen: bár a körte nem igazán erről híres, de kiválóan elbánik a torokfájással, és a hangszálgyulladással. Amennyiben ezektől szenvedünk, langyosítsunk fel egy pohárnyi körtelevet egy kiskanálnyi mézzel: a hatása szinte azonnali. Káliumtartalmának a szív működésén kívül a vércukorszint és a szervezet pH-értékének szabályozásában van fontos szerepe. A körte hatása, hogy erősíti a csontokat, bórtartalma segíti szervezetünket abban, hogy a kalcium ne ürüljön ki a szervezetünkből. Ezért a körte fogyasztása a klimax ideje alatt hozzásegít a szinte elkerülhetetlen csontritkulás mérsékléséhez.

A bór mellett szintén fontos a csontok egészsége szempontjából a kalcium, amiből a körte nagyobb mennyiséget tartalmaz. Ezzel járul hozzá a gyermekek csontjainak és fogainak egészséges fejlődéséhez, valamint a csontritkulás lassításához.

A legjobb reggelik a stabil vércukorszinthez

Az egészséges étrend egyik legmeghatározóbb része a reggeli, mely nemcsak a nap egyik legfontosabb étkezése, hanem a stabil vércukorszint fenntartásának kulcsa is, különösen azoknak, akik cukorbetegséggel vagy vércukorproblémákkal küzdenek.

A Salvus gyógyvíz jótékony hatásai és felhasználási alternatívái

Salvus gyógyvíz összetételét tekintve a világon egyedülálló, igen magas összes oldott anyag tartalmú gyógyvíz, amely a nagy oldott ásványi sótartalmú, alkáli-hidrogén-karbonátos-kloridos, brómos-jodidos gyógyvizek csoportjába tartozik és Bükkszéken kerül kitermelésre 540 méter mélyről. Az anionok közül kiemelkedő mennyiségű a hidrogén-karbonát, amely a többi összetevővel komplex hatást kifejtve a vizet az egyik legkülönösebb tulajdonságú gyógyvízzé teszi nem csak hazánkban, hanem európai viszonylatban is.

Omega-3, amit tudni kell róla

Manapság trendin hangzik, hogy ilyen-olyan táplálék kiegészítőket fogyasztunk, összekötve vitaminokkal, de sokszor csak azért tesszük, mert a reklámok ezt sulykolják, nem azért, mert tudjuk, hogy szervezetüknek miért is van szüksége rá. Íme pár infó arról, hogy miért van szükségünk nekünk az omega-3-ra.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.