A sajtfogyasztás ezért egészséges
- Dátum: 2022.12.25., 06:26
- Udvari Fanni
- képek: pixabay.com
- betegség, dietetikus, egészség, koleszterin, kutatás, sajt, tejtermék, trappista, zsír
Aki rendszeresen fogyaszt sajtot, azt kisebb eséllyel érheti stroke vagy szívinfarktus - állapítja meg a legújabb tanulmány.
A sajt egy tradicionális európai étel, amelynek fogyasztása komoly hagyományokkal rendelkezik például Franciaországban, Görögországban és Németországban. Egyes helyeken a zsírosabb sajtokat kedvelik jobban, máshol az egészen száraz fajtákat választják, és egyre bátrabban válogatnak a magyar vásárlók a penészes sajtokból is.
A sajtok egészségre gyakorolt hatásairól kettős kép él a köztudatban, sokan a zsír- és koleszterintartalmuk miatt nem tartják egészségesnek. Egy közelmúltban végzett kutatás azonban megállapította, hogy a rendszeres sajtfogyasztás olyan komoly betegségek megelőzésében is segíthet, mint a stroke, vagy a szívinfarktus.

A kutatókat az úgynevezett "francia paradoxont" szerették volna tudományos alapon megmagyarázni. Ennek lényege, hogy bár a hagyományos francia étrend az átlagosnál jóval több koleszterint és telített zsírokat tartalmaz, ami a szívproblémák egyik fő kiváltó oka, ezek a betegségek éppen hogy kevésbé érintik a franciákat. A kínai Soochow Egyetem kutatói azonban megállapították, hogy a sajtok többsége a szervezetben lévő "jó" koleszterin szintjét emeli csak, a "rossz" koleszterin szintet csökkenti.
A tanulmány szerint napi 40 gramm sajt rendszeres fogyasztása még jót is tehet az egészségünknek. Ez a mennyiség tíz százalékkal csökkentheti a stroke kialakulásának kockázatát, illetve 14 százalékkal kisebb eséllyel alakulhat ki valamilyen szívbetegség. A sajtok magas zsírtartalmát némiképp ellensúlyozza a szintén magas kalciumtartalom, melynek köszönhetően a telített zsírokból kevesebb szívódik fel a szervezetben - állapította meg a tanulmány.
Egy nemzetközi kutatócsoport különböző sajttípusok fogyasztásának hatásait is vizsgálta. Eredményeik szerint még a kimondottan zsíros sajtok és tejtermékek fogyasztása sem emeli a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Azt azért nem találták bizonyítottnak, hogy a sajtok fogyasztása valóban csökkentheti a súlyos betegségek kialakulásának kockázatát, negatív hatást azonban semmiképpen sem fejtenek ki a tanulmány szerint.

Magyarországon egyébként a legnépszerűbb a trappista sajt , amely a teljes országos sajtfogyasztás közel felét teszi ki.
A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége is azt javasolja, hogy minden nap kerüljön a tányérra legalább egyszer valamilyen tejtermék, ez azonban nem minden esetben valósul meg.
Rosacea és UV sugárzás: hogyan védjük a bőrünket?
A rosacea egy gyakori, krónikus bőrbetegség, amely elsősorban az arc középső részét érinti. Jellegzetes tünetei közé tartozik az arcpír, az értágulatok megjelenése, valamint egyes esetekben gyulladt csomók és pattanásszerű elváltozások kialakulása.
Tárkony – boszorkánykonyhám egyik kedvenc eleme
Egy jó tárkonyos raguleves, ami már-már egytálételnek is elmegy, ha tele van minden finomsággal, de a tárkony nem csak ezért remek növény. Nézzük, hogy miről is van szó.
Medical Fitness szemlélet – Az egészségközpontú mozgás jelentősége
A modern egészségmegőrzés egyik egyre népszerűbb irányzata a Medical Fitness szemlélet, amely a mozgást nem csupán a teljesítmény vagy az esztétikus külső elérésének eszközeként kezeli, hanem az egészség megőrzésének és helyreállításának egyik legfontosabb tényezőjeként.
Cseresznye, a nyár hírnöke
Mindenki ismeri a cseresznyét, és valószínűleg kevés ember van, aki ne evett volna még. A nyár egyik első gyümölcse, mely nem csak finom, hanem egészséges is.
Agyfrissítő ételek – Mit együnk a jobb koncentráció és memória érdekében?
Az emberi agy rendkívül összetett szerv, amely a test teljes energiafelhasználásának jelentős részét igényli. Nem véletlen, hogy a megfelelő táplálkozás nagyban befolyásolja a koncentrációt, a memóriát, a tanulási képességet és a mentális teljesítményt. Egyes élelmiszerek különösen kedvező hatással vannak az agyműködésre, ezért érdemes rendszeresen fogyasztani őket.