Menü

Miért épp a súlyzós edzés?

Ahogy elhagyjuk az óévet és köszöntjük az újat, sokakban megfogalmazódik, hogy mit várnak az elkövetkezendő hónapoktól, milyen terveik vannak és milyen fogadalmaik. A leggyakoribb fogadalom ilyenkor a fogyással és az edzésekkel kapcsolatos. Ez természetes, hiszen télen egy kicsit mindig elengedjük magunkat és többet pihenünk a szokásosnál, így januárra úgy érezhetjük, hogy nem vagyunk a legjobb formánkban, esetleg már egy jó ideje halogatjuk a testmozgás elkezdését és az újév egy tökéletes alkalom arra, hogy végre belevágjunk.

Több mozgásforma közül is választhatunk. Természetesen figyelembe kell vennünk, hogy milyen a fizikai állapotunk, milyen terheléshez szoktunk és azt is, hogy mik a céljaink az edzéssel? Esetleg nagyobb súlyfeleslegtől szeretnék megszabadulni, vagy csak egy kicsit fogyni szeretnénk és formába hozni magunkat? Talán csak egy egészségesebb életmód a cél, de az is lehet, hogy valaki épp egy kis izmot szeretne építeni, nem pedig fogyni. Ha korábban már edzettünk, talán van elképzelésünk arról, milyen mozgásforma való nekünk a leginkább, azonban érdemes megfontolni a súlyzós edzést ilyen esetben is, hiszen akár ez lehet az előre lépésünk kulcsa.

A súlyzós edzés egyik előnye a fokozott zsírvesztés. Amikor súlyokat emelünk, izomzatot építünk, és minél több az izmunk, annál gyorsabban fog működni az anyagcserénk. Ne ijedjünk meg, ha azt érezzük, egy kicsivel több tápanyagra van szükségünk és többet eszünk egy picit a szokásosnál. Ez természetes, hiszen az izmoknak energiára van szüksége. Azonban ennek jó oldala is van. Több izomzattal több kalóriát égethetünk el, ráadásul mindeközben folyamatosan csökken a testzsírszázalékunk, ami nem csak formásabb idomokat jelent, hanem egészségesebb szervezetet.

Ha nőként szeretnénk belevágni, attól sem kell tartanunk, hogy ’túl nagyok’ lennénk a súlyzós edzéstől. Egyrészt ahhoz, hogy látványosan nagyobbak legyenek az izmaink, rengeteg és kemény edzés szükséges, ráadásul a nők jellemzően nem nőnek olyan könnyen az erősítő edzésektől, mivel a tesztoszteronszintjük mindössze 10%-a a férfiakénak. Az eredmény a nők esetében sokkal inkább tónusosabb izmok és formásabb idomok.

Nőként gyakori egészségügyi probléma a csontritkulás, különösen menopauza után. Ennek főként hormonális okai vannak, azonban a súlyzós edzések ezen is javíthatnak. Nem csak az izmaink növekednek, ha erősítő edzéseket is beiktatunk a napjainkba, hanem a csontsűrűség is. A nagyobb csontsűrűségnek köszönhetően kisebb a törések kockázata, valamint az ízületek is stabilabbak.

Ha nem izomépítés, erősítés vagy fogyás a cél, hanem csak egy egészségesebb életmódot szeretnénk kialakítani, akkor is hasznos lehet a súlyzós edzés. Az ilyenfajta testmozgás bizonyítottan csökkenti a rossz koleszterinszintet, aminek köszönhetően jó hatással van a szív- és érrendszerre. Ezen kívül a cukorbetegség megelőzésében is segít, mivel az erősítő edzések hatására javul a szervezet cukorfeldolgozása, ami az inzulinszint stabilan tartásában különösen fontos.

Életmentő tanácsok! De szó szerint

Szó szerint életmentő tanácsokat hoztam a kánikula beköszöntével, kérem szívleljék meg ezeket a sorokat és legyünk felelős szülők, felelősségteljes autósok és gazdik!

Az énidő nem önzőség

Az egyéni boldogság megjelenésével egyre lényegesebbé vált a személyes jólét. Olyannyira fontossá, hogy ma már az önmagunkkal való foglalkozás adja társadalmunk alapját. Az énidő napjainkban divatos kifejezés, sok helyen látjuk, de általában elsiklunk felette. Sokan azt gondolják, hogy elegendő időt töltenek el saját testi-lelki egészségük ápolásával, de ez egy jóval hosszabb folyamat tud lenni, mint a pillanatnyi pihenés.

Mit vigyünk magunkkal és mire figyeljünk túrázáskor?

A túrázás, kirándulás, terepfutás hasznos szabadidős tevékenység és egészséges időtöltés. Sokan nem tudják pontosan, hogy miket kell pakolni a hátizsákjukba, mire kell figyelni, ezért mai cikkünkben tanácsokat hozunk, hogy mi is szükséges egy ideális túrázáshoz.

Hogy közlekedjen a gyerek?

Mire figyelsz, ha átkelsz az úttesten? Hogyan közlekedsz biciklivel? Melyek a fényvisszaverő eszközök? Miért kell bekötni a biztonsági övet? Kinek van elsőbbsége és leginkább: tudod mitől véd meg a bukósisak? Ezeket a kérdéseket nyugodtan tegyük fel gyermekeinknek és tanítsuk őket tudatos közlekedésre!

Milyen munka illik hozzám?

A karrier életünk fontos meghatározója, amely szinte minden életszakaszunkat befolyásolja. Felnőttkorban időnk jelentős részét munkánkkal, munkatársainkkal töltjük, és az általunk végzett tevékenység erősen alakítja mindennapjainkat, életstílusunkat, felfogásunkat, és személyes kapcsolati hálónkat is. Nem véletlen, hogy már egészen kicsiként felteszik a kérdést, hogy “mi leszel, ha nagy leszel”.