Menü

A gabonafélék egészségre gyakorolt hatása

Egyre többen fedezik fel a különféle gabonafélék egészségre gyakorolt hatásait. Az egyik ilyen egészséges gabonaféle nem más, mint a barna rizs, amely sok fehérjét tartalmaz. Rendszeres fogyasztása segíthet csökkenteni a koleszterin értékeit, szabályozza a vércukorszintet és segít a bélrendszerben a jó bélbaktériumok elszaporodásában.

A cirok egy gluténmentes gabona, amely sokféle betegség kezelésében segíthet, úgymint lisztérzékenység, autizmus vagy irritábilisbél-szindróma. A hajdina mintegy kilenc esszenciális aminosavat tartalmaz és a gazdag forrása a B-vitaminoknak.

Az árpának már az ókori Egyiptomban is nagy kultusza volt. Nyakláncot készítettek az árpaszemekből és ezzel temették el a halottaikat. Nagy mennyiségben tartalmaz oldható rostokat, mint a béta-glükán, amely alacsonyan tartja a koleszterinszintet és aktívan részt vesz az immunrendszer erősítésében. Az árpa ezen kívül sok vitamint, ásványi anyagot és antioxidánst is tartalmaz.

A zab is bővelkedik rostokban, így könnyen eltelít bennünket, kevesebb kalóriát veszünk magunkhoz és ilyen módon segíthet nekünk a fogyásban. A zab segítséget nyújt az inzulintermelődésben és ennek köszönhetően a vércukorszintet is egyensúlyba hozhatja.

A kölest Afrikában sör készítésére használják, míg Indiában kenyeret sütnek belőle. Nagyon sok értékes ásványi anyagot, többek között mangánt tartalmaz, amely nemcsak az agy, hanem a csontok állapotára is pozitívan hat.

A quinoa egy gluténmentes teljes kiőrlésű gabona, amely nagy mennyiségben tartalmaz fehérjét, rostot, mangánt, magnéziumot, folátot és B1-vitamint, éppen ezért nagyon hasznos lehet a rendszeres fogyasztása.

A bulgurt sokféleképpen elkészíthetjük. Nagyon sok rostot tartalmaz, lehetővé teszi a bél egészségének fenntartását, sőt egyes kutatások szerint bizonyos ráktípusok kivédésében is segítségünkre lehet.

A rozs rendkívül sok rostot tartalmaz, de csak alacsony a glikémiás indexe. Egyik nagy előnye, hogy segít stabilan tartani a vércukorszintet, éppen ezért lehet nagyon előnyös a rendszeres fogyasztása cukorbetegek számára.

Gluténmentes diétában felhasználható alapanyagok

– burgonyaliszt

– burgonyakeményítő

– burgonyapehely

– kukoricaliszt

– kukoricakeményítő

– kukorica pehely

– kukorica pehelyliszt

– kukoricadara

– rizsliszt, barna riszliszt

– rizsdara

– rizspehely

– zabliszt, ha garantáltan gluténmentes

– zabpehely, ha garantáltan gluténmentes

-kölesliszt

-hajdinaliszt, tápiókakeményítő, lenmagliszt, kókuszliszt, gesztenyeliszt, amarantliszt

A gluténmentes diétában fogyasztható élelmiszereket végignézve és összehasonlítva korszerű táplálkozási ajánlásokban szereplő alapanyagokkal, elsősorban a teljes kiőrlésű gabonafélékre vonatkozó javaslatok lógnak ki a sorból. A nagy választékban kapható gluténmentes lisztkeverékekből szinte az összes tésztaféle elkészíthető, azonban ezek kalória és szénhidráttartalma magasabb, fehérje és rost tartalma alacsonyabb a búzaliszthez képest, elkészítésükhöz több zsiradékot igényelnek.

Ezeket is figyelembe véve próbáljunk kevesebb kenyérfélét fogyasztani, illetve a kínálatból válasszuk, a lassan felszívódó, rostban gazdag változatokat, ezek egészségesebbek és szénhidráttartalmuk is alacsonyabb.

Feszültséglevezetés? - Mire jó a stressz?

Azt hihetjük, hogy szükségünk van a stresszre, de közben mégis egyfajta negatív tényezőként gondolunk rá. Holott ha épp megfelelő nyomás helyezkedik ránk, az erőforrásainkat is jobban tudjuk beosztani. Nem utolsó sorban, a stresszes légkörben elért sikereink azok, amelyekre szívesen visszagondolunk: ezek a legnagyobb győzelmeink.

Alkoholmentes üdítők, mint belépő drog

Mindenki tudja, hogy a cukros üdítők rosszak, mert túl sok bennük a cukor – a kólában, energiaitalokban ráadásul sok sav és koffein is van –. A gyümölcslevek jelentős része is sok hozzáadott cukrot tartalmaz, a mesterséges édesítőkből-ízesítőkből készített löttyökről ne is beszéljünk. Ezekhez képest sokkal jobb választásnak tűnhet az alkoholmentes sör, citromos, meggyes ízben, amit lehet inni a nyári melegben. De biztosan olyan jó választás ez?

Amit a hosszú COVID jelenségről tudni érdemes

A COVID-19 világjárvány óta több millió ember fertőződött meg a hivatalos nevén SARS-CoV-2 vírussal. Míg sokan felépülnek a fertőzésből néhány héten belül, egyeseknél hosszabb távú tünetek jelentkeznek, amelyeket összefoglaló néven long COVID-nak nevezünk. Ebben a cikkben ezen jelenségről, annak tüneteiről, hatásairól és kezelési lehetőségeiről tudhatunk meg többet.

Vigyázzunk anyajegyeinkre nyáron!

Mindenki testén vannak anyajegyek. Van belőlük kisebb, nagyobb, kinek több, kinek kevesebb, de mindenkinek van. Általában a világos bőrűeknek több anyajegyük van, nekik 10-40 anyajegy is lehet a bőrükön, ami teljesen normális. Az anyajegyektől nem kell megijedni, de a rendszeres önvizsgálat, vizsgálat és szűrés nagyon fontos.

Stressznyelvek

Mindannyiunk életében előfordul, hogy vitába keveredünk másokkal, és sokszor ezek a viták parttalannak tűnnek, mintha nem is egy nyelven beszélnénk. Ennek az az oka, hogy nem egy stressznyelvet beszélünk.