Menü

Fontos vitamin, hiánya komoly gondot okoz

A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, melyek fontos szerepet töltenek be a szervezetünk működésében, hiányuk kellemetlen tüneteket okozhat. A B-vitaminokat együttesen B-komplex néven is ismerjük, ezek mindegyike fontos feladatot lát el az emberi szervezet különböző élettani folyamataiban.

A B-vitaminokat kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással könnyen bevihetjük a szervezetünkbe, így nagyon súlyos hiányállapot ritkán alakul ki.

A B-vitaminok fontos szerepet játszanak az immunrendszer anyagcsere-folyamataiban, hozzájárulnak az idegrendszer épségéhez, bőrünk egészségéhez, e vitamin hiányának tünetei idegrendszeri, bőrgyógyászati, emésztőrendszeri és pszichiátriai tünetek képében okoznak gondot.

Mi okozza a hiányt?

A nem megfelelő bevitel, vagy a nem megfelelő felszívódás.

A B-vitaminok hiányát leggyakrabban egyoldalú táplálkozás vagy túlzott alkoholfogyasztás, illetve gyomor-bélrendszeri betegség miatt kialakuló felszívódási zavar okozza. Az alkoholbetegek azért is különösen veszélyeztetettek, mert az alkohol lebontásához a szervezetnek fokozott mennyiségű B1-vitaminra van szüksége.

Melyek a B-vitamin hiányának jellegzetes tünetei?

Amennyiben hiányállapot lép fel, a következő tüneteket figyelhetjük meg:

étvágytalanság, gyengeség, hányinger, míg súlyosabb hiány esetén már izomgyengeséggel, reflexzavarokkal kell számolni.

A B2-vitamin hiánya repedezett ajkakban, bőrgyulladásban mutatkozik meg, míg a B3-vitamin, vagyis a nikotinsav hiánya mentális problémákkal, hasmenéssel, bőrproblémákkal, idegrendszeri gondokkal járhat.

A pantoténsav, vagyis a B5-vitamin hiánya a lábujjak zsibbadását, bizsergését okozza, vagy hasi görcs formájában jelentkezhet.

A B6-vitamin esetében a szájon át szedhető fogamzásgátlók, egyes antibiotikumok és egyéb gyógyszerek csökkentik a hatást, ez pedig bőrtünetekben, vérszegénységben, görcsökben mutatkozik meg.

A B12-vitamin hiányának jelei lehetne a súlyos vérszegénység, nyálkahártya-gyulladás, illetve gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri zavarok.

Milyen ételekkel vihetjük be a B-vitaminokat, ha nem szeretnénk étrendkiegészítőket szedni?

Egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozással a legtöbb vitamint be tudjuk vinni a szervezetünkbe, ez a B vitaminokkal sincs másképp.

B vitaminokat húsételekből lehet fedezni, de növényi alapú étrendből is be lehet vinni. A retek nagyon jó B-vitamin-forrás, ahogy a cékla is. B-vitaminban gazdag étel a csirkemáj is, valamint a spenót, a lazac, de fogyaszthatunk B vitamin bevitel céljából többek között joghurtot, édesburgonyát, tejet, avokádót, földimogyorót, mandulát, kukoricát, tojást és babot is.

A B-vitaminok természetes módon számos élelmiszerben megtalálhatóak, ám fontos tudni, hogy főzés, feldolgozás vagy tartósítás során a vitamintartalom egy része elveszhet.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Miért ébredünk fel éjszaka közepén?

A gyakori éjszakai felébredés rendkívül kellemetlen dolog. Nem tudjuk magunkat kipihenni, gyengül az immunrendszerünk, az anyagcserénk, a koncentrációs képességünk. Az állandó kimerültség miatt csökkenhet a munkahelyi teljesítményünk, illetve védtelenebbé válunk a bakteriális vagy vírusos fertőzések ellen. Extrém példa, de a súlyos alvásmegvonás halállal is járhat.

Miért zsibbad éjjel a lábam?

A kéz-, lábzsibbadás lehetséges okait kutatjuk, mely sajnos egyre gyakoribb panasz, s általában éjszakánként jelentkezik.

Mèhviasz jótékony hatásai

Már az ókori Egyiptomiak is használták rendszeresen eme csodaszert, a méhviaszt. Nem kell mondanom, hogy a fáraók mumifikálásához ez volt az egyik alappillér, hiszen a bevont testeket ezzel lehetett akár több 1000 évig úgy tartósítani, hogy az ne bomoljon le 100%-ban. Használták még továbbá a koporsók légmentes lezárásához is, hiszen, amit egyszer bekentek vele azon a több 1000 év nem igazán fogott.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.