Fogd a biztonsági övet, kösd be a gyereket az autóban!
- Dátum: 2024.03.29., 21:05
- Martinka Dia
- képek: pixabay.com
- autó, bababiztonság, babahordozó, baleset, beköt, biztonsági öv, csecsemő, gyerek, gyerekülés, KRESZ, menetirány, rögzítő, szállítás, téli kabát, ülésmagasító, veszélyes
Nem azért, mert én azt mondom, nem azért, mert a rendőrök ezt kérik, nem azért, mert büntetnek érte, hanem azért, mert a gyerek biztonsága így kívánja meg.
„Anyja ölében ült a kisgyerek, amikor ütköztek”, „Kanyarodás közben kiesett a kocsiból egy egyéves kisgyerek Csután, a kórházban meghalt”, „Kiszakította egy traktor az autós gyerekülést, meghalt egy 5 éves kislány” - és még lehetne folytatni a sort, csak nehezemre esik ennyi szörnyűséget leírni, bár sajnos ezek a tényszerű történések. Még mindig sokan nem kötik be a gyereküket az autóban.,

Háromgyerekes anyaként pontosan tisztában vagyok vele, mekkora macera több gyereket is ki-be kötözni a kocsiban, de bármilyen fáradságos is a művelet, mindig gondoljunk arra, hogy az életét menthetjük meg, ha ezt minden egyes utazáskor megtesszük, még akkor is, ha csak a sarki zöldségeshez indulunk is velük, hiszen balesetek a legrövidebb utakon is előfordulhatnak.
Hogyan utazhatnak a babák és a gyerekek a KRESZ szerint?
Az talán nem kérdés, hogy a gyermeknek autózás során gyerekülésben kell ülnie. Minden szülőnek kutya kötelessége tudni, hogy ha a tízévesnél idősebb gyermek elérte a 150 cm-t, a hárompontos biztonsági övvel rögzítve már szállítható az anyósülésen. Hároméves korig csak gyermekbiztonsági rendszerben, azaz gyerekülésben utazhat. A 130-150 cm magasságúaknak megengedett az első ülésen való utazás, de természetesen csak gyermekbiztonsági rendszer használata mellett.
Hol helyezkedjen el a gyerekülés? Az ülésmagasító mikortól használható a gyerekülés helyett? És az mikor hagyható el?
Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet kimondja, hogy:
„a gépkocsiban vagy a mopedautóban 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”
A rendeletben megfogalmazott gyermekbiztonsági rendszer az autóba beköthető babahordozót, a gyerekülést és az ülésmagasítót jelenti, tehát 150 cm alatti gyermek autóban történő szállításához mindenképp szükség van autóba köthető babahordozóra, gyerekülésre, vagy ülésmagasítóra.

Csecsemők utaztatása babahordozóban történik, az ő esetükben a babahordozót és a gyerekülést az autóban menetiránynak ellentétesen kell elhelyezni.
Utazhat a gyermek az első ülésen és ha igen, mikortól?
A magyarországi jogszabályok szerint a gyermek a vezető ülésen kívül az autó bármely ülésén utazhat, így tehát elől, a vezető ülés melletti anyósülésen is.
Az anyósülésen menetirányban ellentétesen azonban (jellemzően a babahordozó helyezkedik el így) biztonsági okokból kizárólag akkor szállítható a gyermek, ha az ülés előtt nincs légzsák vagy az kikapcsolt állapotú. Bár a gyerekülés az autóban elől és hátul is elhelyezhető a legbiztonságosabb helye a hátsó üléseken van.
A gyerekülés használatának kötelezettségét a gyermek magassága szabja meg. (Egészen addig, míg el nem éri a 18 éves kort, 18 éves kor felett a gyerekülés magasságtól függetlenül elhagyható.) A gyerekülést a hátsó üléseken addig kell használni, amíg a gyermek el nem éri a 135 cm-es magasságot, az elülső ülésekre a határ a 150 cm-es magasság.

Az ülésmagasító használata már némileg idősebb gyermekek számára szükséges, de nem az életkor szabja meg. Akkor kell ülésmagasító, ha a gyerek már 135 cm-nél magasabb, tehát kinőtte a gyerekülést, de az autó biztonsági öve magasító nélkül még nem rögzíti őt megfelelően.
Miért veszélyes vastag télikabátban utazni a gyerekeknek télen?
A szakemberek szerint egyáltalán nem veszélytelen, ha vastag pufikabátban kötjük be a gyereket a gyerekülésbe, ugyanis egy kutatás szerint már akár 50 km/h sebességű ütközésénél is kicsúszhat a gyermek a babaülésből, ha télikabát van rajta, hiszen a pufi öltözet miatt a biztonsági öv nem tudja kellőképp megtartani a kicsit. A gyermekekről épp ezért minden indulás előtt érdemes levenni a kabátot, és úgy állítani a hevedert és a pántokat, hogy az szorosan a testükhöz illeszkedjenek.
A biztonsági öv egy esetleges téli öltözetben nem védi a kicsit, aki emiatt könnyen kicsúszhat a rögzítőből.
Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus
Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.
Miért érdemes már ma lefoglalni a jövő évi nyaralást? Avagy mit jelent a „first minute”
Amikor az utazás gondolata megszületik, sokan hajlamosak az utolsó pillanatban dönteni. Azonban egyre többen tartják ésszerű stratégiának, hogy már jóval előre, akár a következő évre is lefoglalják álomnyaralásukat — ez a „first minute” megközelítés számos előnyt kínál.
Lehet még szünetet tartani az online világtól?
Képzeld el, hogy egy nap felébredsz, és minden digitális nyomodat eltünteted. Nincs többé Facebook, Instagram, Gmail, YouTube-előzmény vagy keresési múlt. Egyetlen kattintás, és mintha soha nem is léteztél volna az internetes térben. Elsőre talán felszabadítónak hangzik, de a legtöbbünk már a gondolattól is feszültté válik, hiszen minden virtuális kényelmünk kámforrá válna.
Sport és fogpótlás – miért számít a rágás ereje a teljesítményben?
Az aktív életmód alapja a tudatos táplálkozás. Sokan gondolják, hogy ez kizárólag a bevitt fehérje- és vitaminszinten múlik, pedig legalább ilyen fontos a rágás minősége. Ha hiányzik néhány fog, egyre több ételféleségtől kényszerülünk megválni, így beszűkül az étrendünk, és kevesebb hasznos tápanyaghoz jut a szervezet. Hosszú távon ez az energiaszintünkre, a teljesítményünkre és a közérzetünkre is rányomja a bélyegét. A modern fogpótlások azonban segítenek visszaadni a táplálkozás és a mozgás szabadságát.
Amikor a munkahelyen születik szerelmi kapcsolat
A legtöbben a munkahelyükön töltik napjuk nagy részét. Itt szocializálódnak, idegeskednek és oldanak meg problémákat olyan emberekkel, akiket nap mint nap látnak. Nem meglepő, hogy időnként a közös munka többé válik puszta alkalmi kapcsolódásnál. A határ a szakmaiság és a vonzalom között sokszor átjárható, ez bizonyos esetekben nagyon rosszul sül el, néha viszont egy életre szóló szerelem születik belőle.