Menü

Hogyan maradjunk tudatosak Black Friday idején?

Idén, a legtöbb helyen, november 29 – én lesz a Black Friday, amely egy olyan nap, amikor már a karácsonyi bevásárlásra készülve, a legtöbb üzletlánc hatalmas akciókat tart. Mostanra több bevásárlóközpont és online portál ezt nem csak egy napra szűkíti le, hanem akár egy héten keresztül is tarthat. Érdemes azonban szemfülesnek lenni, hiszen ez igazából csak egy nagyon jól irányzott marketing stratégia, amivel a pszichénkre szeretnének hatni.

Főleg egy ilyen stresszes vásárlási időszakban, mint a karácsony környéke, könnyen a nem kívánt vásárlások bűvkörébe eshetünk, hiszen az árleszállítások miatt úgy érezhetjük, hogy ez az egyetlen alkalom mikor olcsón beszerezhetjük az adott terméket.

De milyen hatással is vannak pontosan a reklámok a pszichénkre? A sokszor csak egy napra korlátozott akciók könnyen sürgetően hatnak, ami kiválthatja belőlünk a „félelem a kimaradástól” érzését. A szuggesztív szövegek is nyomást próbálnak gyakorolni ránk, a különböző erre utaló kifejezésekkel, mint például a „csak ma”, „korlátozott készlet”, vagy „utolsó darabok”. Ha még kapkodunk is, esetleg nincs elég időnk utánanézni, könnyen beleeshetünk ezeknek a csapdájába.

A legjobban úgy tudjuk elkerülni ezt, ha az adott terméket megnézzük más boltokban, esetleg online is, vagy hosszabb időn keresztül követjük az árváltozását, aminek köszönhetően kiderül, mennyire nagy is az adott akció. Az eredeti ár, amit a leárazás előttinek írnak, sokszor nem valós, ezáltal mesterségesen manipulálják az akció mértékét az eladók, erre is érdemes odafigyelni.

Nem csak verbális, hanem vizuális elemek fogságába is könnyen beleeshetünk, a legtöbb online weboldal hatalmas fekete – piros bannereket használ a Black Friday idején, amelyen nagyszázalékú akciókat hirdetnek, illetve a már előbb is említett nagyban áthúzott, általában irreálisan magas eredeti árat mutatják. A legtöbb áruház és weboldal, már november elején megkezdi az esemény reklámozását, a szemfülesek tehát ilyenkor már elmenthetik az általuk kedvelt termékeket, és megnézhetik 29 – én, hogy tényleg annyival olcsóbb – e.

Bár hazánkban az, hogy a termékek keresettsége miatt verekedés, vagy más rendbontás alakuljon ki nem jellemző, ennek ellenére érdemes kétszer is meggondolni, hogy érdemes-e ilyenkor bevásárlóközpontok közelébe mennünk. A legtöbb akció online is elérhető, és a vásárlói magatartásunkat nagyban befolyásolhatja mások viselkedése, esetlegesen a valósan látjuk, hogy már csak néhány termék van a polcon, könnyen impulzusvásárlásra adhatjuk a fejünket.

Senkit nem szeretnék azonban elriasztani ezektől az akcióktól, hiszen tényleg akadnak olyan ajánlatok, amiknek segítségével spórolhatunk akár a karácsonyi ajándékokon. Mindenképpen érdemes azonban készíteni egy listát azokról a termékekről, amelyekre ténylegesen szükségünk van, illetve határozzunk meg egy költségkeretet, amit semmiképp sem szeretnénk átlépni. Akár csoportosíthatunk át erre pénzt, vagy átállíthatjuk erre a napra a bankkártyánk online vásárlási költséghatárát.

Kütyüfüggőség: ma már a telefon használja az embert

Az okostelefonunk átvette az uralmat az életünk és a szabadidőnk felett. Az értelmes funkciók használata mellett vagy sokkal inkább helyett, haszontalan dolgokkal, végeláthatatlan rövid videók nézésével fárasztjuk magunkat, majd, teljesen jogosan, úgy érezzük, hogy nincs időnk semmire. Ha valamennyire is magadra ismertél, akkor ez a cikk neked szól. Ugyanis az alábbi cikkben arra kaphatunk választ, hogy hogyan alakul ki a telefonfüggőség és mit tehetünk ellene.

A Montessori alapelvek

Maria Montessori, olasz orvosnő és pedagógus, a róla elnevezett pedagógiai-pszichológiai nevelési módszerek kidolgozója, mely teljesen forradalmasította a XX. századi gyereknevelést.

Mi az a kapszula ruhatár?

A „kapszula ruhatár” (angolul: capsule wardrobe) egy olyan ruhatár, amely tudatosan válogatott, kevés, de jól kombinálható alapdarabokból áll. A célja az, hogy kevesebb, de jobb minőségű ruhánk legyen, amelyeket hosszabb ideig tudunk hordani.

Soha nem látott magasságokban a virtuális valóság

A virtuális valóság (VR), mint szórakoztatási forma alig pár éves múltra tekint vissza, mégis rengeteget fejlődött. A fejlesztések jelenleg a harmadik generációnál tartanak, amely már képes az emberi test szinte minden mozgását egy közös térben érzékelni. Írásomat többek között az inspirálta, hogy nemrégiben lehetőségem volt kipróbálni a VR technológiát és több játékkal is játszhattam. Az alábbi cikkben egyfajta áttekintést kaphatunk arról, hogy jelenleg hol tart az említett „tudomány” és hogyan jutott idáig.

Mindenkinek kell egy hobbi, ami önbizalmat ad

A magabiztosság nem velünk született adottság, sokkal inkább egy olyan készség, amelyet az élet során fejleszthetünk. Egy meglepően hatékony és gyakran alábecsült módszer erre a rendszeres hobbi gyakorlása. Legyen szó festésről, futásról, túrázásról vagy kertészkedésről, a szenvedéllyel űzött szabadidős tevékenységek nemcsak örömet nyújtanak, hanem hosszú távon hozzájárulnak önmagunk jobb megismeréséhez és önértékelésünk növeléséhez is.