Hogyan maradjunk tudatosak Black Friday idején?
- Dátum: 2024.11.16., 06:15
- Majernyik Szilvia
- képek: pexels
- black Friday, fenntarthatóság, pszichológia, reklámok, tudatosság, vásárlás
Idén, a legtöbb helyen, november 29 – én lesz a Black Friday, amely egy olyan nap, amikor már a karácsonyi bevásárlásra készülve, a legtöbb üzletlánc hatalmas akciókat tart. Mostanra több bevásárlóközpont és online portál ezt nem csak egy napra szűkíti le, hanem akár egy héten keresztül is tarthat. Érdemes azonban szemfülesnek lenni, hiszen ez igazából csak egy nagyon jól irányzott marketing stratégia, amivel a pszichénkre szeretnének hatni.
Főleg egy ilyen stresszes vásárlási időszakban, mint a karácsony környéke, könnyen a nem kívánt vásárlások bűvkörébe eshetünk, hiszen az árleszállítások miatt úgy érezhetjük, hogy ez az egyetlen alkalom mikor olcsón beszerezhetjük az adott terméket.
De milyen hatással is vannak pontosan a reklámok a pszichénkre? A sokszor csak egy napra korlátozott akciók könnyen sürgetően hatnak, ami kiválthatja belőlünk a „félelem a kimaradástól” érzését. A szuggesztív szövegek is nyomást próbálnak gyakorolni ránk, a különböző erre utaló kifejezésekkel, mint például a „csak ma”, „korlátozott készlet”, vagy „utolsó darabok”. Ha még kapkodunk is, esetleg nincs elég időnk utánanézni, könnyen beleeshetünk ezeknek a csapdájába.
A legjobban úgy tudjuk elkerülni ezt, ha az adott terméket megnézzük más boltokban, esetleg online is, vagy hosszabb időn keresztül követjük az árváltozását, aminek köszönhetően kiderül, mennyire nagy is az adott akció. Az eredeti ár, amit a leárazás előttinek írnak, sokszor nem valós, ezáltal mesterségesen manipulálják az akció mértékét az eladók, erre is érdemes odafigyelni.
Nem csak verbális, hanem vizuális elemek fogságába is könnyen beleeshetünk, a legtöbb online weboldal hatalmas fekete – piros bannereket használ a Black Friday idején, amelyen nagyszázalékú akciókat hirdetnek, illetve a már előbb is említett nagyban áthúzott, általában irreálisan magas eredeti árat mutatják. A legtöbb áruház és weboldal, már november elején megkezdi az esemény reklámozását, a szemfülesek tehát ilyenkor már elmenthetik az általuk kedvelt termékeket, és megnézhetik 29 – én, hogy tényleg annyival olcsóbb – e.
Bár hazánkban az, hogy a termékek keresettsége miatt verekedés, vagy más rendbontás alakuljon ki nem jellemző, ennek ellenére érdemes kétszer is meggondolni, hogy érdemes-e ilyenkor bevásárlóközpontok közelébe mennünk. A legtöbb akció online is elérhető, és a vásárlói magatartásunkat nagyban befolyásolhatja mások viselkedése, esetlegesen a valósan látjuk, hogy már csak néhány termék van a polcon, könnyen impulzusvásárlásra adhatjuk a fejünket.
Senkit nem szeretnék azonban elriasztani ezektől az akcióktól, hiszen tényleg akadnak olyan ajánlatok, amiknek segítségével spórolhatunk akár a karácsonyi ajándékokon. Mindenképpen érdemes azonban készíteni egy listát azokról a termékekről, amelyekre ténylegesen szükségünk van, illetve határozzunk meg egy költségkeretet, amit semmiképp sem szeretnénk átlépni. Akár csoportosíthatunk át erre pénzt, vagy átállíthatjuk erre a napra a bankkártyánk online vásárlási költséghatárát.
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!