Hogyan maradjunk tudatosak Black Friday idején?
- Dátum: 2024.11.16., 06:15
- Majernyik Szilvia
- képek: pexels
- black Friday, fenntarthatóság, pszichológia, reklámok, tudatosság, vásárlás
Idén, a legtöbb helyen, november 29 – én lesz a Black Friday, amely egy olyan nap, amikor már a karácsonyi bevásárlásra készülve, a legtöbb üzletlánc hatalmas akciókat tart. Mostanra több bevásárlóközpont és online portál ezt nem csak egy napra szűkíti le, hanem akár egy héten keresztül is tarthat. Érdemes azonban szemfülesnek lenni, hiszen ez igazából csak egy nagyon jól irányzott marketing stratégia, amivel a pszichénkre szeretnének hatni.
Főleg egy ilyen stresszes vásárlási időszakban, mint a karácsony környéke, könnyen a nem kívánt vásárlások bűvkörébe eshetünk, hiszen az árleszállítások miatt úgy érezhetjük, hogy ez az egyetlen alkalom mikor olcsón beszerezhetjük az adott terméket.
De milyen hatással is vannak pontosan a reklámok a pszichénkre? A sokszor csak egy napra korlátozott akciók könnyen sürgetően hatnak, ami kiválthatja belőlünk a „félelem a kimaradástól” érzését. A szuggesztív szövegek is nyomást próbálnak gyakorolni ránk, a különböző erre utaló kifejezésekkel, mint például a „csak ma”, „korlátozott készlet”, vagy „utolsó darabok”. Ha még kapkodunk is, esetleg nincs elég időnk utánanézni, könnyen beleeshetünk ezeknek a csapdájába.
A legjobban úgy tudjuk elkerülni ezt, ha az adott terméket megnézzük más boltokban, esetleg online is, vagy hosszabb időn keresztül követjük az árváltozását, aminek köszönhetően kiderül, mennyire nagy is az adott akció. Az eredeti ár, amit a leárazás előttinek írnak, sokszor nem valós, ezáltal mesterségesen manipulálják az akció mértékét az eladók, erre is érdemes odafigyelni.
Nem csak verbális, hanem vizuális elemek fogságába is könnyen beleeshetünk, a legtöbb online weboldal hatalmas fekete – piros bannereket használ a Black Friday idején, amelyen nagyszázalékú akciókat hirdetnek, illetve a már előbb is említett nagyban áthúzott, általában irreálisan magas eredeti árat mutatják. A legtöbb áruház és weboldal, már november elején megkezdi az esemény reklámozását, a szemfülesek tehát ilyenkor már elmenthetik az általuk kedvelt termékeket, és megnézhetik 29 – én, hogy tényleg annyival olcsóbb – e.
Bár hazánkban az, hogy a termékek keresettsége miatt verekedés, vagy más rendbontás alakuljon ki nem jellemző, ennek ellenére érdemes kétszer is meggondolni, hogy érdemes-e ilyenkor bevásárlóközpontok közelébe mennünk. A legtöbb akció online is elérhető, és a vásárlói magatartásunkat nagyban befolyásolhatja mások viselkedése, esetlegesen a valósan látjuk, hogy már csak néhány termék van a polcon, könnyen impulzusvásárlásra adhatjuk a fejünket.
Senkit nem szeretnék azonban elriasztani ezektől az akcióktól, hiszen tényleg akadnak olyan ajánlatok, amiknek segítségével spórolhatunk akár a karácsonyi ajándékokon. Mindenképpen érdemes azonban készíteni egy listát azokról a termékekről, amelyekre ténylegesen szükségünk van, illetve határozzunk meg egy költségkeretet, amit semmiképp sem szeretnénk átlépni. Akár csoportosíthatunk át erre pénzt, vagy átállíthatjuk erre a napra a bankkártyánk online vásárlási költséghatárát.
Hogyan és milyen első autót válasszunk?
Sokak életében adódik, hogy életük első autóját kell megvenniük. Lehet ez hobbiból, munka vagy éppen napi ingázás miatt. Izgalmas, ugyanakkor kihívást jelentő döntés, amely viszonylag hosszú időre is szólhat. Az alábbi cikkben arra kaphatunk választ, hogy hogyan választhatunk magunknak jó első járművet.
Karácsonyi aromaterápia
Karácsony idején, de tulajdonképpen a téli időszakban ünneptől függetlenül is van néhány illat, aroma melyekkel egészen kellemes és meghitt ünnepi hangulatot tudunk varázsolni.
A retró zene mindig trendi
Igaz, hogy világunk rohamléptekkel fejlődik és változik, viszont akadnak olyan dolgok, amelyek bár közel sem új keletűek, mégsem merültek a feledés homályába. Ennek egy ékes példája a retró stílus. Azonban mitől lesz mégis menő az, aminek elméletileg már idejétmúltnak kellene lennie?
Karácsonyi szimbólumok
Az életünk, lelkünk, lakásunk decemberben ünnepi díszben várja a karácsonyt. Az otthonunk, a kert, a lakás, a szobák, az ablakok, a fenyőfa, a ruházatunk, a munkahelyünk és a legtöbb üzlet, bevásárlóközpont is karácsonyi pompával ragyog. Vajon ismerjük, hogy ezek a szimbólumok, díszek, dekorációk milyen jelentéssel bírnak?
Civilizációs betegségeink
A civilizációs betegségek esetében nem a fertőző vagy krónikus betegségekre kell gondolni, mégis mondhatni járványszerűen terjedő egészségügyi problémák. Mitől és hogyan alakulnak ki a civilizációs betegségeink?