A halál belső ügyünk lett
- Dátum: 2024.11.30., 06:05
- Szabó Máté
- képek: pexels
- beteg, egészséges, elmúlás, halál, tabum modern társadalom
A modern társadalom nem tud mit kezdeni a halál gondolatával és az erre való készülődéssel. Eltávolítja, elkendőzi a problémát, és még a haldoklónak is hazudik. Az élők számára az elmúlás témaköre, az ezzel kapcsolatos lelki megnyilvánulások egyfajta tabuk lettek. Miközben a médiában mégis egyre gyakrabban jelenik meg a gondolata.
Hogyan lett tabu a halál?

A modern társadalom gondolkodásmódjában a halál témaköre tabu lett. Míg régebben természetes velejárója volt az élet körforgásának, manapság elfojtás övezi, tagadjuk, eltávolítjuk magunktól, menekülni akarunk előle. „A halál magánügy lett.” Sokszor nem akarunk szembesülni sem a saját, sem a hozzátartozóink halandóságával, és nem tudjuk elfogadni azt. A beteg körül vagy eltűnnek az emberek, mert nem tudnak megküzdeni a nehéz érzelmekkel és a tehetetlenséggel, vagy akár szélsőségesen pozitívak lesznek, mert nem akarnak szembenézni a halál tényével.
Sokszor elkerülhetetlen a vég bekövetkezte, és magunknak, valamint a haldoklónak is megnehezítjük ezt az időszakot, ha nem nézünk szembe vele. 2020-tól a COVID óta különböző hullámokban közel került hozzánk az elmúlás gondolata, és már nem lehetett félrenézni, szembejött velünk. Ennek ellenére társadalmi szinten még mindig tabu övezi a témát. A halál gondolatának korlátozása a gyászfeldolgozásban és az emberi kapcsolatunkban is nehézséget okoz. A gyászfolyamat nagyon hosszú, aminek időt kell hagyni és minden embert máshogy érint.
Az elmúlás körüli rítusok
A tradicionális közösségek felbomlásával, átalakulásával a rítusok is megváltoztak. A betegség, a halál és a gyász régebben közösségi élmény volt. A haldokló otthon volt, körülötte volt a család, a rokonok, a szomszédok és a barátok. Nem hagyták egyedül a beteget, de a gyászolót sem. Ha valaki meghalt, fontos volt, hogy a hozzátartozók az érzelmeiket, a fájdalmukat megfelelően ki tudják fejezni. A betegeket is otthon ápolták, de a temetések is a háznál voltak, így a család összes tagja szembesült a halott látványával. A modern világban megváltozott a családmodell. Manapság a legtöbb esetben nem együtt élnek a nagyszülők és az unokák. A gyerekektől távol kerül a halál, és a szülők is arra törekszenek, hogy megóvják őket a traumától.

Az orvostudomány fejlődése és a betegellátás változásai is hozzájárulnak a halálképünk változásához. Míg manapság az orvosok célja az ember életben tartása minden áron, régebben sokkal megengedőbb volt az erről való gondolkodás, és az orvos nem feltétlenül kudarcként élte meg a beteg elvesztését. Régen az orvosok házhoz jártak, a családtagokkal egyeztettek a beteg emberről. A gyógyítás tere és a halál helyszíne is az otthon volt. Az orvostudomány fejlődésével párhuzamosan a kórház beszippantotta a súlyos betegeket, és sok esetben ez vált az élet utolsó helyszínévé. A modern egészségügy arra lett kitalálva, hogy meggyógyítsa a betegeket, majd elengedje őket, nem pedig a beteggondozásra.
A haldoklóknak gyakran az a legnagyobb félelmük, hogy egy kórteremben, vadidegenek között vesztik életüket, távol az otthon biztonságától, a családtól. A halálra való békés felkészülés és elfogadás ezért jóval nehezebb, mivel a beteg azzal szembesül, hogy folyamatosan küzdenek az életéért és neki is ezt kell tennie. Az idős embert lényegében megbélyegzi a társadalom.
Az ingerkeresés

Míg a hétköznapjainkban tabuként kezeljük a halált, a filmekben, a hírekben, a könyvekben lépten-nyomon találkozunk vele. Az elmúlás sokszor hírszenzációként jelenik meg, például egy ismert ember esetében, de olyan jelenségként is megjelenik, amivel el lehet adni egy filmet. Az alkotásokban a megsemmisülés szélsőséges formái hoznak nagy nézettséget, nem a csendes elmúlás képe, hanem a gyilkosságok, az egymás elleni kegyetlenkedések.
A néző stimulusokat keres, ingert akar. Az az érzés jellemzi, hogy: jó hogy nem velem történik mindez, de közben mégis vonzó látni. Fontos megtanulni az elmúlásról való beszédet, létrehozni egy olyan közeget, ahol az emberek kötetlenül beszélgethetnek a gyászról, a halálról. A családtagokkal való kommunikáció és a eltávozásra való felkészülés a leglényegesebb. Fontos, hogy kiadjuk a félelmeinket, gondolatainkat. A közösség és a vallás szerepét pedig egyre inkább a tudatos pszichés feldolgozás veszi át.
Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében
A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat
Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít
Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”
Út a szabadságba
A 21. század harmadik évtizedének közepére a függőség fogalma és a felépülés módszertana alapvető átalakuláson ment keresztül. Míg korábban a függőséget morális gyengeségnek vagy pusztán biológiai kórképnek tekintették, 2025-ben a szakma egységesen egy összetett, bio-pszicho-szociális állapotként kezeli. A felépülés ma már nem csupán a szerek elhagyását jelenti, hanem egy radikális identitásváltást és a társadalmi kapcsolódás képességének visszaállítását.
Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben
Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.
Fájnak a vállaid? – ezt üzeni a lelked!
A vállaink fájdalma gyakori panasz, sokszor csak egy rossz tartás okozhatja, de mi van akkor, ha más áll a háttérben? A lelki gondok sok esetben a vállainkon landolnak.