Menü

A halál belső ügyünk lett

A modern társadalom nem tud mit kezdeni a halál gondolatával és az erre való készülődéssel. Eltávolítja, elkendőzi a problémát, és még a haldoklónak is hazudik. Az élők számára az elmúlás témaköre, az ezzel kapcsolatos lelki megnyilvánulások egyfajta tabuk lettek. Miközben a médiában mégis egyre gyakrabban jelenik meg a gondolata.

Hogyan lett tabu a halál?

A modern társadalom gondolkodásmódjában a halál témaköre tabu lett. Míg régebben természetes velejárója volt az élet körforgásának, manapság elfojtás övezi, tagadjuk, eltávolítjuk magunktól, menekülni akarunk előle. „A halál magánügy lett.” Sokszor nem akarunk szembesülni sem a saját, sem a hozzátartozóink halandóságával, és nem tudjuk elfogadni azt. A beteg körül vagy eltűnnek az emberek, mert nem tudnak megküzdeni a nehéz érzelmekkel és a tehetetlenséggel, vagy akár szélsőségesen pozitívak lesznek, mert nem akarnak szembenézni a halál tényével.

Sokszor elkerülhetetlen a vég bekövetkezte, és magunknak, valamint a haldoklónak is megnehezítjük ezt az időszakot, ha nem nézünk szembe vele. 2020-tól a COVID óta különböző hullámokban közel került hozzánk az elmúlás gondolata, és már nem lehetett félrenézni, szembejött velünk. Ennek ellenére társadalmi szinten még mindig tabu övezi a témát. A halál gondolatának korlátozása a gyászfeldolgozásban és az emberi kapcsolatunkban is nehézséget okoz. A gyászfolyamat nagyon hosszú, aminek időt kell hagyni és minden embert máshogy érint.

Az elmúlás körüli rítusok

A tradicionális közösségek felbomlásával, átalakulásával a rítusok is megváltoztak. A betegség, a halál és a gyász régebben közösségi élmény volt. A haldokló otthon volt, körülötte volt a család, a rokonok, a szomszédok és a barátok. Nem hagyták egyedül a beteget, de a gyászolót sem. Ha valaki meghalt, fontos volt, hogy a hozzátartozók az érzelmeiket, a fájdalmukat megfelelően ki tudják fejezni. A betegeket is otthon ápolták, de a temetések is a háznál voltak, így a család összes tagja szembesült a halott látványával. A modern világban megváltozott a családmodell. Manapság a legtöbb esetben nem együtt élnek a nagyszülők és az unokák. A gyerekektől távol kerül a halál, és a szülők is arra törekszenek, hogy megóvják őket a traumától.

Az orvostudomány fejlődése és a betegellátás változásai is hozzájárulnak a halálképünk változásához. Míg manapság az orvosok célja az ember életben tartása minden áron, régebben sokkal megengedőbb volt az erről való gondolkodás, és az orvos nem feltétlenül kudarcként élte meg a beteg elvesztését. Régen az orvosok házhoz jártak, a családtagokkal egyeztettek a beteg emberről. A gyógyítás tere és a halál helyszíne is az otthon volt. Az orvostudomány fejlődésével párhuzamosan a kórház beszippantotta a súlyos betegeket, és sok esetben ez vált az élet utolsó helyszínévé. A modern egészségügy arra lett kitalálva, hogy meggyógyítsa a betegeket, majd elengedje őket, nem pedig a beteggondozásra.

A haldoklóknak gyakran az a legnagyobb félelmük, hogy egy kórteremben, vadidegenek között vesztik életüket, távol az otthon biztonságától, a családtól. A halálra való békés felkészülés és elfogadás ezért jóval nehezebb, mivel a beteg azzal szembesül, hogy folyamatosan küzdenek az életéért és neki is ezt kell tennie. Az idős embert lényegében megbélyegzi a társadalom.

Az ingerkeresés

Míg a hétköznapjainkban tabuként kezeljük a halált, a filmekben, a hírekben, a könyvekben lépten-nyomon találkozunk vele. Az elmúlás sokszor hírszenzációként jelenik meg, például egy ismert ember esetében, de olyan jelenségként is megjelenik, amivel el lehet adni egy filmet. Az alkotásokban a megsemmisülés szélsőséges formái hoznak nagy nézettséget, nem a csendes elmúlás képe, hanem a gyilkosságok, az egymás elleni kegyetlenkedések.

A néző stimulusokat keres, ingert akar. Az az érzés jellemzi, hogy: jó hogy nem velem történik mindez, de közben mégis vonzó látni. Fontos megtanulni az elmúlásról való beszédet, létrehozni egy olyan közeget, ahol az emberek kötetlenül beszélgethetnek a gyászról, a halálról. A családtagokkal való kommunikáció és a eltávozásra való felkészülés a leglényegesebb. Fontos, hogy kiadjuk a félelmeinket, gondolatainkat. A közösség és a vallás szerepét pedig egyre inkább a tudatos pszichés feldolgozás veszi át.

"Mancsokkal a lélekig – a kutyás terápia ereje"

A kutyák nemcsak hűséges társaink, hanem segítőink is lehetnek a testi-lelki gyógyulás útján. Az úgynevezett kutyás terápia, más néven állatasszisztált terápia, egyre elterjedtebb a különböző egészségügyi és oktatási intézményekben, sőt már az idősgondozás és a gyermekfejlesztés terén is gyakran alkalmazzák. Mi az a kutyás terápia?

Mindent az aviofóbiáról

A COVID-19 járvány és az azt követő korlátozások óta ismét fellendült a repülőturizmus, különösen az üzleti és szabadidős utak terén. Sokak számára a repülés egy kényelmes és gyors közlekedési mód, ugyanakkor nem mindenki érzi magát komfortosan a fedélzeten. A repüléstől való félelem, az aviofóbia, továbbra is gyakori probléma, különösen azok körében, akik féltik kontrollvesztésüket vagy a kiszolgáltatottság érzését.

Túl sok holmi, túl kevés tér. Így hat ránk az otthoni környezet

A legtöbb ember számára a lakása vagy a háza jelent valamilyen érzést, fogalmat. Helyszínek, tárgyak, kényelmi dolgok és a biztonság jelenhet meg a szemünk előtt. Ebben a cikkben arra keressük a választ, hogy hogyan és milyen szempontok szerint érdemes rendszerezni a dolgainkat, ha azt szeretnénk, hogy az otthonunkban töltött idő örömet hozzon az életünkbe.

A lovasterápia jótékony hatásai

A lovasterápia, hippoterápia és a kapcsolódó állatsegített terápia egyre nagyobb figyelmet kap világszerte, ugyanakkor hazánkban még kevéssé ismert és hozzáférhető módszer. Pedig ezek az eljárások nemcsak érzelmi és pedagógiai előnyökkel járnak, hanem mozgásterápiás hatásuk is jelentős.

Anyaság és nőiesség: miért nem kell választanunk?

Az anyaság az egyik legszebb, legfelelősségteljesebb, és talán leginkább átalakító szerep, amit egy nő az életében betölthet. De miközben az anyai szerepben nap mint nap helytállunk – etetünk, vigasztalunk, szervezünk, altatunk és folyamatosan aggódunk, figyelünk – könnyen elveszhetünk benne. Sok nő felteszi magának a kérdést: „Ki vagyok én most, hogy anya lettem? És hol van az a nő, aki korábban voltam?”