Menü

Nem tud aludni?

Kevés dolog okoz nagyobb szorongást, mint az álmatlan hánykolódás. Az ember agya ilyenkor erőteljesen dolgozik, átsuhannak a fején az aznap megtörtént események.  Az esti neszek ébren tartják. Ilyen esetben mi lehet a teendő? Léteznek módszerek, amelyeket érdemes kipróbálni. Kérem, olvassa tovább a cikket, hogy elsajátíthasson új fortélyokat, amitől majd jobban fog aludni.

Csak akkor aludjon, ha álmos – így csökkenhet az ébren eltöltött időt az ágyban. Ha húsz perc elteltével nem sikerült elaludnia, keljen fel és csináljon valami unalmasat, hogy elálmosodjon. Üldögéljen csendesen a sötétben vagy olvassa hűtőszekrényének garancialevelét, de ne kapcsoljon fel erős villanyt, ameddig fenn van, mert a fény azt sugallja az agyának, hogy fel kell kelnie. Hogy biztosan fáradt legyen, amire eljön az alvás ideje, ne szunyókáljon napközben. Csak akkor, ha máshogy nem képes átvészelni a napot, elszenderedhet kevesebb, mint egy órát délután három óra előtt. Ugyanabban az időben térjen nyugovóra és keljen, még a hétvégeken is - jobban fogja érezni magát a rendszeresség következtében.

Emellett fontos, hogy új, és szokásokkal is a testét előkészítse az alvásra; érdemes kellemes zenét hallgatni, elcsendesedni egy negyed órát egy bögre koffeinmentes tea társaságában, vagy pihentető tornagyakorlatokat végezni. Ha már testgyakorlásról esett szó, a rendszeres mozgás elősegíti a minőségi pihenést: a reggeli és esti edzések a leghatékonyabbak, azonban nem szabad túl későn nekiállni – legalább négy órával lefekvés előtt végezze el őket. Használja az ágyat, amire való – ne nézzen az ágyból TV-t, ne olvasson ott fekve, vagy dolgozzon – így teste tudni fogja, hogy az ágyat teljességgel az alvás miatt veszi igénybe – az egyetlen kivétel a házasélet.

Az ágy minősége, továbbá a szoba állapota is fontos tényező: kifejezetten kellemetlen a fülledt, meleg idő az éjszaka során - egy hideg, jól szellőző szoba elegendő mennyiségű takarókkal a javallt. Továbbá még néhány tanács, hogy mit vegyen magához nyugovóra térés előtt: kevés táplálékot, folyadékot, és egy meleg zuhanyt. Természetesen, itt is oda kell figyelni fontos részletekre: koffeines italt, mint kávét vagy teát, továbbá csokoládét ne fogyasszunk éjszaka; és bár az alkohol köztudottan segít elaludni, szakaszos alvást idéz elő, így nem ajánlott. A tusolást próbáljuk másfél órával lefekvés előtt végezni, hogy elég ideje legyen a testünknek lehűlni a forró zuhany után.

Ezekkel a tanácsokkal kívánok Önnek jó éjszakát! Ne feledje, reggel, ami után kilépett az utcára, fordítsa arcát a nap felé – és tartsa úgy vagy negyed óráig, mivel így serkenti a testét az elkövetkezendő napra.

Írta: Sebestyén Zsuzsanna
Fotó: sxc.hu

Értelem és érzelem összehangolásának képessége

Feltehetjük a kérdést, hogy racionális embernek tartjuk magunkat, vagy gyakran elragadnak az érzelmeink? Milyen előnyökkel járhat, és miben korlátozhat, ha mindent az észérveknek rendelünk alá, illetve ha aszerint élünk, “amit a szívünk diktál”?

Légy önmagad legjobb barátja!

A legjobb barátaink elfogadnak minket olyannak, amilyenek vagyunk, és így szeretnek. Cserébe elmondhatjuk a problémáinkat, miközben a legjobbat kívánjuk a másik számára.

A zsarnoki személyiség jellemzői

Autoriter emberek életünk számos pontjain megjelenhetnek. Találkozhatunk zsarnokokkal párkapcsolatban, családtagjaink között, munkahelyünkön és természetesen a politikában is.

Mit tehetünk a téli depresszió ellen?

A magyar lakosság több, mint 10 %-át érinti a téli depresszió, mára már szinte természetesnek számít, de lehet ellene tenni.

Törődjünk a gyerekek mentális egészségével

Ahogy a legfrissebb globális UNICEF-jelentés, úgy a szervezet aktuális hazai kutatása is azt mutatja, hogy a COVID–19 járvány lelki egészségre gyakorolt hatását még hosszú évekig nyöghetik a gyermekek és a fiatalok. Az UNICEF Magyarország október 10-ére, a mentális egészség világnapjára időzítve indítja el új, gyakorlati támogatást nyújtó projektjeit Lélekemelő Programjának keretében, amely célzottan segíti a fiatalokat, a szülőket és a gyermekekkel foglalkozó szakembereket