Menü

Az egészséges életmód egyik legfontosabb ismérve a pihenés fontossága

Pihenés kategóriájába sorolhatunk minden olyan passzív és aktív tevékenységet, ami a mindennapi feszültségektől mentesít minket, számunkra örömet és kikapcsolódást nyújt.

A megfelelő mennyiségű pihenés alapvető feltétele az egészségnek, mert a szervezetnek regenerációra van szüksége a problémamentes működéshez. A pihenés számunkra jelenthet testi és szellemi, illetve aktívan és passzívan eltöltött pihenést is. a lényeg az, hogy szervezetünknek a pihenés formáinak mindegyikére nagyon nagy szüksége van.

Egyszerűbben magyarázható a passzív pihenés, ami nem más, mint az alvás és a relaxáció. Ezek közül az emberi élet létfeltétele az alvás, ami valójában egy olyan tudattalan állapot, ami alatt a szervezetünk felfrissül. Az emberek alvásigénye természetesen más – más életkorban különböző, de mindemellett az egészségi állapot és a szervezet terhelésének nagysága is befolyásolja. Az alvás mennyiségét meghatározza, illetve befolyásolja az is, hogy milyen évszak van, vagy milyen az időjárás, vagy éppen az, hogy milyen az egyén lelkiállapota. Természetesen a csecsemők alvásigénye a legnagyobb, ők 14 -16 órát is eltöltenek ebben az állapotban. A gyermekeké ehhez képest 10 – 12, míg a felnőtteké már csak 6 – 8 óra. Magyarán a fejlődő szervezet alvásigénye az életkor előrehaladtával fokozatosan csökken, ez alól csak a serdülőkor jelent kivételt. Ekkor ugyanis a test gyors és jelentős átalakulása miatt szintén megnő az alvásigény.

Ehhez képest a relaxáció közben éberségünket alacsonyabb szinten tartva érünk el izmaink ellazulásával járó pihenő állapotot, ez azonban csak gyakorlással sajátítható el. Alkalmazásának hatására javul a szellemi teljesítőképesség, a kiegyensúlyozottság, és csökkenhet a minket ért stressz.

Amit pedig tudatosan is csinálhatunk, s egyre inkább előtérbe kerül manapság, az az aktív pihenés, melynek számos fajtája létezik. A leglényegesebb eleme mindegyiknek, hogy kikapcsolódást nyújt a mindennapi munka, a terhelés és a stressz hatásai alól. Ez megnyilvánulhat bármilyen sporttevékenységben, nyáron akár strandröplabda, télen korcsolya, valamilyen játékban, (pl. sakk, kártya) vagy többféle szabadidős és hobbitevékenységben (pl. horgászat, kertészkedés). S nem utolsósorban ide sorolhatjuk a barátokkal közös sportolás utáni sörözést, a televíziózást, és a zenehallgatást is!

Fotó:
pixabay.com

Életmentő tanácsok! De szó szerint

Szó szerint életmentő tanácsokat hoztam a kánikula beköszöntével, kérem szívleljék meg ezeket a sorokat és legyünk felelős szülők, felelősségteljes autósok és gazdik!

Az énidő nem önzőség

Az egyéni boldogság megjelenésével egyre lényegesebbé vált a személyes jólét. Olyannyira fontossá, hogy ma már az önmagunkkal való foglalkozás adja társadalmunk alapját. Az énidő napjainkban divatos kifejezés, sok helyen látjuk, de általában elsiklunk felette. Sokan azt gondolják, hogy elegendő időt töltenek el saját testi-lelki egészségük ápolásával, de ez egy jóval hosszabb folyamat tud lenni, mint a pillanatnyi pihenés.

Mit vigyünk magunkkal és mire figyeljünk túrázáskor?

A túrázás, kirándulás, terepfutás hasznos szabadidős tevékenység és egészséges időtöltés. Sokan nem tudják pontosan, hogy miket kell pakolni a hátizsákjukba, mire kell figyelni, ezért mai cikkünkben tanácsokat hozunk, hogy mi is szükséges egy ideális túrázáshoz.

Hogy közlekedjen a gyerek?

Mire figyelsz, ha átkelsz az úttesten? Hogyan közlekedsz biciklivel? Melyek a fényvisszaverő eszközök? Miért kell bekötni a biztonsági övet? Kinek van elsőbbsége és leginkább: tudod mitől véd meg a bukósisak? Ezeket a kérdéseket nyugodtan tegyük fel gyermekeinknek és tanítsuk őket tudatos közlekedésre!

Milyen munka illik hozzám?

A karrier életünk fontos meghatározója, amely szinte minden életszakaszunkat befolyásolja. Felnőttkorban időnk jelentős részét munkánkkal, munkatársainkkal töltjük, és az általunk végzett tevékenység erősen alakítja mindennapjainkat, életstílusunkat, felfogásunkat, és személyes kapcsolati hálónkat is. Nem véletlen, hogy már egészen kicsiként felteszik a kérdést, hogy “mi leszel, ha nagy leszel”.