Menü

Olajos magvak – a nassolás csúcstartói, a mogyoró és a pisztácia

Az olajos magvakról többnyire a nassolás jut eszünkbe, de magas zsírtartalmuk manapság kizárjuk őket az étrendünkből, s leginkább csak kikapcsolódás vagy baráti családi összejövetelek közben csipegetünk belőlük. Igaz ezt viszont elég nehéz abbahagyni… Azt viszont nem árt, ha tudjuk, hogy az olajos magvak gazdag vitamin-és ásványi anyag-források, nem árt a nassoláson kívül is fogyasztani belőlük.

A legtöbb olajos mag kiemelkedő mennyiségű B-vitamin és magnézium tartalmának köszönhetően, rendkívül jótékony hatással van feszült, stresszes életvitelünkre, oldja az idegi fáradtságot, s energiát ad a szervezetnek a napi fáradtság után. Legtöbben önmagukban fogyasztják az olajos magvakat, pucolás után, de alkalmas növényi olajok készítésére, vagy növényi tejek készítésére, melyek allergia vagy tejcukor érzékenység esetén tejpótlóként szolgálnak az azokat fogyasztóknak. Diétázók, sportolók, fogyókúrázók, mellett a vegetáriánusoknak ajánlottak ezek a termékek.

Az egyik, ha nem a leginkább közkedvelt nassolnivaló a mogyoró, melyet lehet fogyasztani nyersen, sótlan és sózott változatban, vagy akár pirítva is. A kalóriatartalma ugyan elég nagy, ám nem lehet belőle olyan rettenetes mennyiséget fogyasztani, ugyanis kimondottan magas a rosttartalma, így a gyomorban megduzzadva teltségérzetet okoz. Kiemelkedően magas az ásványi anyag tartalma is, mely főként káliumot, cinket, magnéziumot, és mangánt jelent. Főképpen jelentős kálium tartalmának köszönhetően kiváló vértisztító hatással bír.

Az összes fellelhető élelmiszer közül az egyik legnagyobb mértékben tartalmaz rezet, amely a növekedésben és a fejlődésben játszik szerepet, de nagyban hozzájárul a vörös – és fehérvérsejtek fejlődéséhez, a vasszállításhoz a vérben, valamint a szívizom és a vázizmok összehúzódásához, és a csontok szilárdságához is. A mogyoró fogyasztása jótékony hatást fejt ki a vérnyomásra, s csökkenti a koleszterinszintet is. A többi olajos maghoz hasonlóan a mogyoró is olajat és rostokat tartalmaz, ennek következtében az emésztésre és a bélműködésre is kedvezően hat, székrekedés esetén különösen ajánlott. A mogyoró rendkívül gazdag vitaminokban is, főként B1, B2, H és E vitamin található benne nagy mennyiségben.

Aminek a fogyasztását viszont nagyon nehéz felfüggeszteni, ha már rákaptunk az ízére, az a pisztácia. Talán az egyedüli visszatartó erő az lehet, hogy elég drága, de ettől még nagyon ízletes. Egy rendkívül egészséges olajos mag, amely jelentős szív-és érvédő tulajdonságokkal rendelkezik. Emellett gazdag esszenciális - Omega 3 és Omega 6 - zsírsavakban. Hasonlóan a tökmaghoz kedvezően befolyásolja a prosztata működését, ezért férfiaknak ajánlott a fogyasztása. Csökkenti a koleszterinszintet, kálium, mangán, réz, magnézium, kalcium, vas, cink és szelén tartalma pedig jótékonyan hat az egész szervezet működésére. A vitaminok közül B vitamint, folsavat és E vitamint is jelentős mértékben tartalmaz. A pisztácia nemcsak megpucolva fogyasztható, hanem közkedvelt alapanyag sütemények készítésekor is.

Fotó:
pixabay.com

Hogyan vegyük észre időben az anorexia tüneteit?

Az evészavarok rejtett betegségek, fontos beszélni róla, hogyan ismerhetőek fel.

Tippek stresszevés ellen

Ha úgy érezzük, elborít bennünket a harag, a kétségbeesés, a szorongás vagy a szomorúság, nagyon könnyű egy hatalmas tál süteménytől remélni a megkönnyebbülést.

Játszani jó!

A kisgyerekek kedvenc elfoglaltsága a játék. Lehet szabadtéri vagy szobai, társas vagy csak egy főre szóló játék, az mindenképp igaz, hogy egyszerre kapcsolja ki és fejleszti a gyerekeket. Igaz lehet ez a felnőttekre?

Környezettudatosság a konyhában

A környezettudatossággal már számtalan cikkben foglalkoztunk, a téma egyre aktuálisabb és fontosabb. Úgy gondolom apró napi rutinszerű tevékenységeink megváltoztatásával, gondos odafigyeléssel különösen a háztartásban tehetünk sokat a földünk, környezetünk védelméért, megóvásáért.

Függőség tünetei

A szenvedélybetegségből fel lehet épülni. A kezelés célja több mint az ivás vagy a drogozás beszüntetése. A cél a kiegyensúlyozott és termékeny élet biztosítása.