Menü

Akik hisznek a mesékben…

Azt mondják a gyerekek sokkal nyitottabbak a természetfeletti dolgok iránt. A gyermeki „vallásnak” persze egészen más jelei és csatornái vannak, mint a felnőttek spiritualitásának. Úgy tűnik, felnőttként újra kell tanulnunk a gyermekekre jellemző ösztönös nyitottságot.

A mese a fontos kapocs lehet szülő és gyermek között, és valójában a gyermeki „hitet” is leképezi. A mesék világa ugyanis tükrözi a gyermeki gondolkodás sajátosságait, és ezen a speciális nyelven (mese világában) találkoznak először olyan témákkal, mint az élet és halál, jó és rossz, és számos más világképet érintő fogalommal, érzelemmel. A kisgyerekek hite így tulajdonképpen a mesevilágán keresztül realizálódik, és hasonló funkciókat tölt be, mint a „felnőttek vallás”. A vallások fontos szerepe az emberi életben, hogy szembesítenek az élet nagy kérdéseivel, de egyúttal reményt keltenek, magyarázatot adnak és csökkentik az emberekben felgyülemlő szorongást, félelmet és feszültséget.

A mese a sajátos eszközeivel megmutatja a világot a gyerekek számára nagyon is reálisan, de közben vigasztal és megnyugtat is. Ezen kívül még számos párhuzam felfedezhető a vallások és a mesék „hitbéli” funkciói között. A mesék, akárcsak a vallások nemcsak feszültségoldó hatással bírnak, hanem tanító szerepük is van. A szakemberek viszont óvva intenek attól, hogy felnőttként belerondítva a mesék indirekt nevelő hatásába, el kezdjük megfejteni a mese mondani valóját, vagy direkt módon levonjuk a tanulságot. A nevelő hatás természetes módon hat a mesén keresztül, mivel a gyermek érzelmileg azonosul a történettel, és tulajdonképpen a fantázia segítségével jut el a spiritualitás élményéhez, átéléshez.

A mese, a fantázia világa a gyermekek természetes eszköze a lelki kiterjedésre, a spiritualitásra. Az pedig már egy külön levezetést igényelne, hogy a kisgyermekkorban a meséből táplálkozó hitet, miként váltja fel a kamaszkori kétely, melynek szintén elengedhetetlen szerepe van a saját hit, és valódi spiritualitás megtalálásában.

Fotó:
pixabay.com

Mit vigyen a gyerek a kollégiumba?

A tanév nemcsak a bejáró és helyi diákoknak, hanem a bentlakóknak, kollégistáknak is megkezdődik, ezért némely szülőknek még az is plusz dilemmát okoz, hogy mit vigyen a gyerek a kollégiumba?

Ha a szünet után nehezen megy a korai kelés…

A kevésbé megfeszített nyári időszak, a vakáció és a nyaralások után valószínűleg sokaknak nehezére esett hosszú idő után először újra korán kelni. Akinek gyermeke van, tudja, hogy sajnos visszaállni a korai kelésre és korábbi esti lefekvésre nem könnyű feladat, sok esetben hetekbe is telhet.

Pótvizsgázik a gyerekem

Bizony több okból is előfordulhat, hogy valakinek osztályozóvizsgát, javítóvizsgát kell tennie, nem feltétlen volt rossz tanuló vagy hanyag, az is lehet, hogy sajnos kórházban volt, huzamosabb ideig betegeskedett és emiatt maradt ki sokáig az iskolából.

„Legyen öröm az iskolakezdés” tanévkezdési adománygyűjtés

A Katolikus Karitász indén is elindította Magyarország legnagyobb iskolakezdési segélyprogramját a „Legyen öröm az iskolakezdés” elnevezésű kampányát.

Anyukák! Szervezzetek garázsvásárt!

Nagycsaládos anyukaként olykor a helyhiány, olykor szezonálisan nagyszabású szelektálásba szoktam kezdeni, ez a nyári végi időszak pedig pont ilyen. Nyáriszünet vége felé közeledve érdemes kihasználni az utolsó szünidei napokat arra, hogy megváljunk a kinőtt holmiktól, melyek csak a helyet foglalják.