Menü

Inkább házi sajtot!

A sajt ősi táplálék, amely változatosabbá teszi étkezésünket és bizonyos fajtái nagyon egészségesek. De az olcsó, adalékanyagokkal, tartósítószerekkel, ízfokozókkal és egyebekkel telenyomott sajtok csak küllemükben hasonlítanak a valódi, ízletes táplálékhoz. Keressük ezért inkább a valódi, házi sajtokat.

A sajtkészítés módját már az ókorban ismerték az emberek. A sumérok és az egyiptomiak szívesen fogyasztottak sajtot. Az évek múlásával egyre kifinomultabb módszerekkel készítették el a sajtgömböket, s arra is rájöttek, hogy különböző oltóanyagok segítségével miként tartósíthatják, vagy hogyan segíthetik elő az erjedését.

A sajtkészítés eltérő érlelési módszerei, vagy érlelési, erjedési ideje különböző vitamin- és aminosav összetételt eredményez. A sajtok többsége komoly fehérje forrás, de igen magas az A, B2, B12, D-vitamin tartalmuk is. Ásványi anyagok és nyomelemek közül foszfort, kálciumot tartalmaz sokat.

Fontos tudni, hogy a rendszeres sajtfogyasztás (minőségi sajtokról beszélünk) megakadályozza a fogszuvasodást.

Sajnos az üzletekben kapható, hőkezelt tejek egyáltalán nem alkalmasak a sajtkészítéshez, ezért, ha házilag szeretnénk előállítani, akkor próbáljunk magas zsírtartalmú, házi tehén, kecske, vagy juh tejet vásárolni. Nem is hinnénk, de otthoni sajtkészítéskor tulajdonképpen a tejen és az eceten kívül semmi másra nincs szükség, no a fűszerekről azért ne feledkezzünk el.

Az üzletekben kapható olcsó, silány termékeket inkább kerüljük, ugyanis ezeknek alig 20-30 százaléka sajt. A többi mindenféle adalékanyag, ízfokozó és tartósítószer. A házi sajtok ellenben jó minőségű tejből készülnek, s bár lehet, hogy nem tudjuk hónapokig eltartani őket, azért jóval egészségesebbek és finomabbak is.

A sajtok tejfehérjét, illetve kazeint is tartalmaznak, ezért az erre allergiások semmiképpen ne fogyasszák.

Ma már számtalan kutatás foglalkozik azzal, milyen problémát okozhat a túlzott tejfogyasztás, ezért a mértékletességet a sajt esetében is mindenképpen tartsuk be.

A XXI. század népbetegsége: a gluténérzékenység

A gluténmentes diéta napjainkban nagyon divatosnak számít, de sokan tényleg küzdenek a cöliákia tüneteivel. Gyomorpanaszoktól elkezdve kiütésig, sokféle jelet küld a testünk, hogy mellőzni kell a gluténalapú ételek fogyasztását.

Az érzelmi evés hátterében álló okok

Az első lépés ahhoz, hogy elejét vegyük e rossz szokásnak, ha megpróbáljuk beazonosítani, mi váltotta ki belőlünk. Milyen szituációk, helyek vagy érzések vezettek ahhoz, hogy az evés kényelmével akarjunk javítani negatív állapotainkon.

Káliumban gazdag ételek

A kálium az emberi szervezet számára nagyon fontos ásványi anyag, melynek pótlásáról azonban viszonylag kevés szó esik a mindennapokban. A szükséges mennyiség bevitele csökkenti a vérnyomást, ezzel együtt a szívroham kockázatát, erősíti az izmokat, és segít a fáradtság legyőzésében is.

Vegetáriánus könnyű, nyári receptek

Sokan egészségügyi okokból válnak vegetáriánussá, mivel el akarják kerülni azokat a betegségeket, amiket a húsfogyasztásnak tulajdonítanak. Íme pár recept a menü tervezéséhez.

Az esti étkezésben rejlő praktikák

Egyesek szerint este vétek kalóriát juttatni szervezetünkbe, hiszen arra a mozgáshiány miatt nincs szükségünk, azt testünk nem fogja elégetni, hanem testzsírként raktározza el.