Tanulásban is sokfélék vagyunk
- Dátum: 2014.04.20., 21:07
- élethosszig tartó tanulás, tanulás, tanulás tanulása, tanulási stílusok
A hatékony tanulás életünk fontos része, és nemcsak az iskolás években. Egyre nagyobb hangsúlyt kap az élethosszig tartó tanulás fontossága, éppen ezért a tanulás tanulása mindenki számára hasznos téma lehet.
Igen, mert, hogy tanulni is sokféleképpen lehet, és a sokszor automatikusan működő folyamatok kihangosításával eredményesebbek lehetünk a dolgok elsajátításában, a feladatok megoldásában. Jelentős egyéni különbségek figyelhetőek meg ugyanis abban, hogy ki hogyan, milyen körülmények között tud leghatékonyabban tanulni.
A tanulás, tanítás módszertana a tanárok szakterülete, de nem árt tisztában lennünk saját tanulási stílusunkkal, az önismeret sosem haszontalan, hanem kamatoztatható tudás. A következő szempontok mentén tudatosíthatjuk, mely tanulási környezet a legoptimálisabb számunkra, vagy éppen gyermekünk számára.
Vannak, akik hallás után tanulnak a leghatékonyabban, az auditív stílusúak tehát inkább a hangos feldolgozást részesítik előnyben. A vizuális stílusúak számára a látvány kulcsfontosságú a tanulási folyamatban, képekre, belső vizualizációkra támaszkodva értelmeznek és sajátítanak el új információkat. Van, aki számára az is elég, hogy leírja az adott tananyagot, ismeretet, és maga ez a folyamat segíti őt abban, hogy az információk rögzüljenek az emlékezetében.
A társas környezet is meghatározó lehet, ha belegondolunk számunkra milyen feladatvégzés, tanulás tűnik optimálisnak, valószínűleg kapásból meg tudjuk határozni, hogy magunkban szeretünk e tanulni vagy csoportban, társas közegben. Az egyéni stílusúak általában preferálják a csendet és a nyugodt környezetet, ezért számukra mások jelenléte zavaró hatású.
A reagálási típus alapján is jól szemléltethetőek a tanulási folyamatban megmutatkozó egyéni sajátosságok, különbségek. Az impulzív stílusú emberek sokkal gyorsabban reagálnak, mivel teret adnak intuitív gondolataiknak, és bár nagyobb valószínűséggel hibáznak, mégis ez viszi előre őket a tanulásban. Ezzel szemben vannak olyanok, akik számára a feladatmegoldása, a válasz meghatározása előzetes elemzést, rendszerbefoglalást igényel.
A tanulási stílusok persze ennél jóval összetettebb formában jelennek meg, és egyáltalán nem biztos, hogy az fentiekben említett típusok vegytisztán megjelennek mindenkinél. Érdemes feltérképezni magunkat ilyen szempontból, vagyis tisztában lenni azzal milyen feltételek mellett, milyen formában tudunk hatékonyan tanulni, és eredményes dolgozni.
Fotó:
pixabay.com
Milyen sportszakkört válasszunk a gyereknek?

Az iskolakezdés nemcsak a tanórák és a tankönyvek világát hozza el a fiatalok számára, hanem egyben a sportélet újra indulását is. A nyári szünet után ismét megtelnek a sportpályák, csarnokok és uszodák: kezdődnek a délutáni sportkörök, edzések, és a bajnokságokban is felpörög az idény.
„Me-time” mini szokások – 10 perces énidő, ami csodákra képes

A mindennapok rohanásában olyan könnyen elfelejtjük, hogy mi is emberek vagyunk, nem csak feladatokat teljesítő gépek. Pedig néha elég 10 perc énidő, és mintha újraindítanánk a lelkünket.
Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.
Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.
Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.