Menü

Tanulásban is sokfélék vagyunk

A hatékony tanulás életünk fontos része, és nemcsak az iskolás években. Egyre nagyobb hangsúlyt kap az élethosszig tartó tanulás fontossága, éppen ezért a tanulás tanulása mindenki számára hasznos téma lehet.

Igen, mert, hogy tanulni is sokféleképpen lehet, és a sokszor automatikusan működő folyamatok kihangosításával eredményesebbek lehetünk a dolgok elsajátításában, a feladatok megoldásában. Jelentős egyéni különbségek figyelhetőek meg ugyanis abban, hogy ki hogyan, milyen körülmények között tud leghatékonyabban tanulni.

A tanulás, tanítás módszertana a tanárok szakterülete, de nem árt tisztában lennünk saját tanulási stílusunkkal, az önismeret sosem haszontalan, hanem kamatoztatható tudás. A következő szempontok mentén tudatosíthatjuk, mely tanulási környezet a legoptimálisabb számunkra, vagy éppen gyermekünk számára.

Vannak, akik hallás után tanulnak a leghatékonyabban, az auditív stílusúak tehát inkább a hangos feldolgozást részesítik előnyben. A vizuális stílusúak számára a látvány kulcsfontosságú a tanulási folyamatban, képekre, belső vizualizációkra támaszkodva értelmeznek és sajátítanak el új információkat. Van, aki számára az is elég, hogy leírja az adott tananyagot, ismeretet, és maga ez a folyamat segíti őt abban, hogy az információk rögzüljenek az emlékezetében.

A társas környezet is meghatározó lehet, ha belegondolunk számunkra milyen feladatvégzés, tanulás tűnik optimálisnak, valószínűleg kapásból meg tudjuk határozni, hogy magunkban szeretünk e tanulni vagy csoportban, társas közegben. Az egyéni stílusúak általában preferálják a csendet és a nyugodt környezetet, ezért számukra mások jelenléte zavaró hatású.

A reagálási típus alapján is jól szemléltethetőek a tanulási folyamatban megmutatkozó egyéni sajátosságok, különbségek. Az impulzív stílusú emberek sokkal gyorsabban reagálnak, mivel teret adnak intuitív gondolataiknak, és bár nagyobb valószínűséggel hibáznak, mégis ez viszi előre őket a tanulásban. Ezzel szemben vannak olyanok, akik számára a feladatmegoldása, a válasz meghatározása előzetes elemzést, rendszerbefoglalást igényel.

A tanulási stílusok persze ennél jóval összetettebb formában jelennek meg, és egyáltalán nem biztos, hogy az fentiekben említett típusok vegytisztán megjelennek mindenkinél. Érdemes feltérképezni magunkat ilyen szempontból, vagyis tisztában lenni azzal milyen feltételek mellett, milyen formában tudunk hatékonyan tanulni, és eredményes dolgozni.

Fotó:
pixabay.com

A majális története, jelentése

A tavasz egyik legkedveltebb ünnepe a majális, de sokan nincsenek tisztában azzal, hogy honnan is ered ez a szokás, illetve hogy mit jelent a szó. Ebben a cikkben bemutatom az ünnepet, így megtudhatjátok, hogy mit ünneplünk ezen a napon, illetve azt, hogy mikor van, valamint, hogy hogyan forrt egybe a munka ünnepével.

Az olvasás jótékony hatásai, mentalizáció

Kutatások egész sora támasztja alá, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesebbek leszünk az olvasástól. Köztudottan bölcsebbé válhatunk, okosabbá, empatikusabbá, de fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitív hatások akkor figyelhetők meg, ha klasszikusan könyvet tartunk a kezünkben és úgy olvasunk, nem pedig a neten görgetünk, chatet olvasunk, közösségi oldalakat csekkolunk.

Miért fontos a csapatépítés?

A helyi rádióban valamelyik nap a csapat építő tréningek fontossága, haszna volt a téma, így már akkor megfogalmazódott bennem, hogy erről a témáról érdemes írni. Mi a csapatépítés lényege, hogy zajlik, miért van rá szükség és kiknek ajánlott, ezekről szól mai cikkünk.

Vásárlásmánia

Bár a vásárlásmánia az egészségünkre nézve nem olyan káros szenvedély, mint például az alkohol- vagy drogfüggőség, mégis a szociális életünket nagyban károsíthatja, ezért fontos figyelni már a kezdő intő jelekre is.

Tavaszi feltöltődés fontossága

Tavasz közeledtével ébredeznünk kellene pont úgy , mint a természetnek, de előfordul, hogy a tavaszi „kikelet” helyett, sokan bágyadtak, aluszékonyak, sőt sokan fejfájásról, szédülésről panaszkodnak.
Mára, már a tudomány is elismeri, „tavaszi fáradtság” létezik.