Menü

Tanulásban is sokfélék vagyunk

A hatékony tanulás életünk fontos része, és nemcsak az iskolás években. Egyre nagyobb hangsúlyt kap az élethosszig tartó tanulás fontossága, éppen ezért a tanulás tanulása mindenki számára hasznos téma lehet.

Igen, mert, hogy tanulni is sokféleképpen lehet, és a sokszor automatikusan működő folyamatok kihangosításával eredményesebbek lehetünk a dolgok elsajátításában, a feladatok megoldásában. Jelentős egyéni különbségek figyelhetőek meg ugyanis abban, hogy ki hogyan, milyen körülmények között tud leghatékonyabban tanulni.

A tanulás, tanítás módszertana a tanárok szakterülete, de nem árt tisztában lennünk saját tanulási stílusunkkal, az önismeret sosem haszontalan, hanem kamatoztatható tudás. A következő szempontok mentén tudatosíthatjuk, mely tanulási környezet a legoptimálisabb számunkra, vagy éppen gyermekünk számára.

Vannak, akik hallás után tanulnak a leghatékonyabban, az auditív stílusúak tehát inkább a hangos feldolgozást részesítik előnyben. A vizuális stílusúak számára a látvány kulcsfontosságú a tanulási folyamatban, képekre, belső vizualizációkra támaszkodva értelmeznek és sajátítanak el új információkat. Van, aki számára az is elég, hogy leírja az adott tananyagot, ismeretet, és maga ez a folyamat segíti őt abban, hogy az információk rögzüljenek az emlékezetében.

A társas környezet is meghatározó lehet, ha belegondolunk számunkra milyen feladatvégzés, tanulás tűnik optimálisnak, valószínűleg kapásból meg tudjuk határozni, hogy magunkban szeretünk e tanulni vagy csoportban, társas közegben. Az egyéni stílusúak általában preferálják a csendet és a nyugodt környezetet, ezért számukra mások jelenléte zavaró hatású.

A reagálási típus alapján is jól szemléltethetőek a tanulási folyamatban megmutatkozó egyéni sajátosságok, különbségek. Az impulzív stílusú emberek sokkal gyorsabban reagálnak, mivel teret adnak intuitív gondolataiknak, és bár nagyobb valószínűséggel hibáznak, mégis ez viszi előre őket a tanulásban. Ezzel szemben vannak olyanok, akik számára a feladatmegoldása, a válasz meghatározása előzetes elemzést, rendszerbefoglalást igényel.

A tanulási stílusok persze ennél jóval összetettebb formában jelennek meg, és egyáltalán nem biztos, hogy az fentiekben említett típusok vegytisztán megjelennek mindenkinél. Érdemes feltérképezni magunkat ilyen szempontból, vagyis tisztában lenni azzal milyen feltételek mellett, milyen formában tudunk hatékonyan tanulni, és eredményes dolgozni.

Fotó:
pixabay.com

Melyik a jó sajt-gyümölcs kombó?

Hagyományosan nagyon sokan desszert előtt esznek sajtot gyümölccsel. Bevallom én szinte bármikor, elsősorban vacsorára. Talán még gyerekkoromban alakult úgy, hogy bármelyik másik kisgyerek, nem annyira szerettem a gyümölcsöt, de sajttal egészen más. Kérdés az, hogy vajon egészséges is-e, ha sajtot eszünk gyümölccsel, és mik a legjobb mixek?

Tippek sorozatfüggőknek

"Nem vagyunk sorozatfüggők, csak szeretjük rendesen megnézni őket." Igen-igen, csak az új részt várjuk, csak ezt az évadot gyorsan megnézzük nem is foglalkozunk vele később... Ha ezek az önáltató mondatok frusztrációval töltenek el, akkor neked is jól jöhet néhány tipp a "leszokáshoz".

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Tanulásfüggőség

Az emberi elme annyira összetett, hogy egyes jelenségei szinte megmagyarázhatatlanok, mások viszont egészen egyszerű elemi okokra is visszavezethetőek. A függőség kérdése mind fiziológiai szempontból, mind lélektani szempontból igen érdekes. De rajongunk-e függőségig olyan dolgokért, amelyek elől mások menekülnek? A tanulásfüggőség példája ezt remekül szemlélteti.

Hogy álljunk fejben hozzá az államvizsgához?

Az államvizsgák során nagyon fontos, hogy hogyan kapcsolunk ki a tanulás közben, hogyan dolgozzuk fel azt a sokszor mérhetetlen anyagot, amit elénk kérdezhetnek tőlünk. Nem csak az lehet azonban fontos, hogy mit fogyasztunk, hogyan mozgunk kikapcsolódásképpen, hanem az is, hogy egyáltalán fejben hogyan állunk hozzá ehhez az egészhez.