Menü

A rostok fontossága

Az emberek többsége nem fogyaszt elegendő rostot naponta, pedig a megfelelő bevitel több szempontból is előnyös.

A felnőttek számára ajánlott napi rostmennyiség 20-25 gramm. A rostok között megkülönböztetünk vízben oldódó és vízben oldhatatlan fajtákat, a bevitelnél utóbbiaknak kell(ene) nagyobb arányban lenniük. Nem oldható rostot például a teljes kiőrlésű pékáruk/termékek, a sárgarépa, a korpa és az uborka tartalmaznak. Vízben oldódó rostot tartalmaz például az alma, több más gyümölcs, csonthéjasok, a bab, a zab és a borsó.

A rostban gazdag étrend több szempontból is előnyös. Zsírban szegény, valamint magas az ásványi anyag és vitamintartalma. A rostok megkötnek bizonyos tápanyagokat, amelyek így lassabban szívódnak fel, emellett a koleszterinre is ilyen hatással vannak, ami szintén nem hátrányos.

A rostok, egészen pontosan a vízben oldhatóak, táplálékként szolgálnak az emésztőrendszerünkben dolgozó baktériumok számára, ami segíti emésztésünk egészséges működését.

A rostgazdag táplálkozás abból a szempontból is hatékony, hogy telít, ezáltal elkerülhetjük a nagyobb mennyiségű, hizlaló és/vagy káros anyag bevitelt. Bizonyított, hogy a rostbevitel csökkenti a vastag és végbélrák kialakulásának kockázatát. Ugyanakkor ennél még szélesebb a rostok megelőző szerepe. Több vizsgálat is kimutatta a szív és érrendszeri megbetegedésekkel, a cukorbetegséggel, a túlsúly kialakulásával szemben fellépő jótékony hatást.

Fotó:
pixabay.com

Szuper finom lekvárok

A lekvár vagy gyümölcsíz olyan sűrű pép, amely a gyümölcscukorral vagy cukor nélkül történő főzése által jön létre. Főleg szilvából és sárgabarackból készítik a hagyományos házi lekvárt, amely tipikusan kelet-közép-európai étel.

A bor egészségügyi hatásai

Évtizedek óta kutatják a bor élettani hatásait, és bizonyítottan hatásos elixír. Íme, néhány érdekesség arról, hogyan tud a bor hozzájárulni egészségünkhöz.

Melyik a jó sajt-gyümölcs kombó?

Hagyományosan nagyon sokan desszert előtt esznek sajtot gyümölccsel. Bevallom én szinte bármikor, elsősorban vacsorára. Talán még gyerekkoromban alakult úgy, hogy bármelyik másik kisgyerek, nem annyira szerettem a gyümölcsöt, de sajttal egészen más. Kérdés az, hogy vajon egészséges is-e, ha sajtot eszünk gyümölccsel, és mik a legjobb mixek?

Rákellenes ételek

Ma már sajnos mindenki ismer olyan szomszédot, barátot, kollégát, vagy sajnos közvetlen közeli vagy távoli családtagot, aki megküzdött a rákbetegséggel, vagy aki netán sajnos elveszítette a harcot vele. Szomorú, alattomos, kegyetlen betegség, olykor villámgyors lefolyású, máskor sok szenvedéssel ér véget. Elkerülni, kivédeni, meggyógyítani nem lehet, de a megelőzésben van némi szerepe azért az életmódnak.

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.